Suomalainen antipiratismikampanja ei säväytä

Lauri Jämsä
21. toukokuuta, 2010 19:08

Uusin suomalainen antipiratismikampanja on saanut kansainvälisessä mediaa seuraavassa Boing Boing -blogissa murskavastaanoton. Captain Nationin tähdittämiä Suomen levyteollisuuslobbareiden rahoittamia videopätkiä kuvataan hirvittävän huonoiksi viritelmiksi, joista löytyy moralisointia, ankeita tietokoneanimaatioita, huonoa ironiaa ja vieläkin huonompaa musiikkia.
Kampanja on luovan alan järjestöjen ja yritysten yhteisprojekti laitonta verkkolataamista vastaan. Tavoitteena on herättää keskustelua suomalaisen kulttuurin tulevaisuudesta. Tarkoitushakuisesti huonotasoisiksi tehtyjen kampanjavideoiden on tarkoitus antaa osviittaa siitä, millaiseksi sisällöntuotanto mahdollisesti menee, mikäli siitä ei kukaan halua maksaa.

"Sivustoilla käyntien kontaktiluvut ovat vielä vaatimattomia. Mutta tässä on vasta jäävuoren huippu. Kyseessä on vuoden mittainen operaatio, joka saa pikkuhiljaa uusia muotoja tarinankerronnan edetessä", ÄKT:n johtaja ja yhteishankkeen toiminnanjohtaja Arto Alaspää kertoi Markkinointi&Mainonnalle.
Kampanjan kerrotaan keskittyvän alkuvaiheessa internetiin keulahahmonsa Captain Nationin verkkopalveluun (widenation.fi). Myöhemmin Captain Nation tullaan näkemään myös televisiossa.

Widenation-sivuston taustalla olevaan kampanjaan osallistuvat Filmikamari, Suomen elokuvasäätiö, ÄKT, Teosto, Kopiosto, FIGMA, FiCom sekä Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus. Näiden yritysten ja järjestöjen lisäksi kampanjaa on mukana rahoittamassa Opetusministeriö sekä joukko mediayrityksiä.

Kampanjan tarkoituksena on levittää tietoa kulttuurituotteiden laillisesta verkkokaupasta ja herättää keskustelua laittoman lataamisen seurauksista. Suurimpana tavoitteena kampanjalla on tuoda esiin suomalaisten taiteilijoiden näkemyksiä laittoman latauksen vaikutuksesta heidän toimintamahdollisuuksiinsa.


Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.