Käytettyjen pelien nettipelaaminen on muuttumassa maksulliseksi

Kaarlo Räihä
21. toukokuuta, 2010 12:11

Käytettyjen pelien jälleenmyyntiarvon romuttaminen on jälleen jatkunut, kun THQ vahvisti sen julkaiseman UFC Undisputed 2010 -pelin sisältävän kertakäyttöisen aktivointikoodin, jota vaaditaan nettipelaamista varten.
Jos pelaaja ostaa UFC Undisputed 2010:n käytettynä ja pelin aktivointikoodi on jo käytetty, täytyy hänen pulittaa uudesta aktivointikoodista 5 dollaria (400 Microsoft Points -pistettä) mikäli hän haluaa hyödyntää pelin verkko-ominaisuuksia.
Vastaava toiminta käynnistyi suuremmassa mittakaavassa tämän vuoden helmikuussa, kun PSP:n SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 3 -pelin ilmoitettiin omaavan vastaavan ominaisuuden. SOCOM:in kohdalla uusi aktivointikoodi maksaa kuitenkin 20 dollaria, joten hinnoissa on suuria eroja eri pelien välillä.
Sonyn ja THQ:n lisäksi vastaavaa toimintaa harrastaa EA Sports, jonka uusissa urheilupeleissä on mukana kertakäyttöinen aktivointikoodi nettipelaamista varten. Tämä kymmenen dollaria per peli kustantava Online Pass -järjestelmä antaa kuitenkin käytettyjen pelien ostajille kymmenen päivän kokeiluajan nettipelaamiseen toisin kuin esim. THQ:n ja Sonyn ratkaisut.
Suurista pelijulkaisijoista ainakin Ubisoft miettii vastaavan järjestelmän käyttöönottoa, joten jos kuluttajat eivät pian nosta suurempaa mekkalaa asiasta, nähdään kyseinen ominaisuus pian kymmenissä peleissä.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.