Kaarlo Räihä
21. toukokuuta, 2010 12:11
Käytettyjen pelien jälleenmyyntiarvon romuttaminen on jälleen jatkunut, kun THQ vahvisti sen julkaiseman UFC Undisputed 2010 -pelin sisältävän kertakäyttöisen aktivointikoodin, jota vaaditaan nettipelaamista varten.
Jos pelaaja ostaa UFC Undisputed 2010:n käytettynä ja pelin aktivointikoodi on jo käytetty, täytyy hänen pulittaa uudesta aktivointikoodista 5 dollaria (400 Microsoft Points -pistettä) mikäli hän haluaa hyödyntää pelin verkko-ominaisuuksia.
Vastaava toiminta käynnistyi suuremmassa mittakaavassa tämän vuoden helmikuussa, kun PSP:n SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 3 -pelin ilmoitettiin omaavan vastaavan ominaisuuden. SOCOM:in kohdalla uusi aktivointikoodi maksaa kuitenkin 20 dollaria, joten hinnoissa on suuria eroja eri pelien välillä.
Sonyn ja THQ:n lisäksi vastaavaa toimintaa harrastaa EA Sports, jonka uusissa urheilupeleissä on mukana kertakäyttöinen aktivointikoodi nettipelaamista varten. Tämä kymmenen dollaria per peli kustantava Online Pass -järjestelmä antaa kuitenkin käytettyjen pelien ostajille kymmenen päivän kokeiluajan nettipelaamiseen toisin kuin esim. THQ:n ja Sonyn ratkaisut.
Suurista pelijulkaisijoista ainakin Ubisoft miettii vastaavan järjestelmän käyttöönottoa, joten jos kuluttajat eivät pian nosta suurempaa mekkalaa asiasta, nähdään kyseinen ominaisuus pian kymmenissä peleissä.