Olisiko Filmify unelmien elokuvapalvelu?

Kaarlo Räihä
17. marraskuuta, 2009 1:36

Näyttelijänä ja ohjaajana tunnettu Timo Vuorensola on kirjoittanut blogiinsa mietteitä unelmiensa elokuvapalvelusta. Filmify-nimisen palvelun konsepti on pyörinyt Vuorensolan mietteissä jo pidemmän aikaa, ja nyt siihen pääsevät tutustumaan kaikki muutkin hänen kirjoituksensa myötä.
Vuorensola tarkoituksena oli korjata suurin osa nykyisten elokuvapalveluiden ongelmista ja luoda täten lähes täydellinen elokuvapalvelu. Filmify-palvelun tärkein tehtävä olisi yhdistää samaan pakettiin kattava tarjonta, hyvät sosiaalisen verkostoitumisen ominaisuudet ja hyvä videoiden laatu. Vuorensolan näkemyksissä tämä tarkoittaisi jonkinnäköisestä IMDB:n, YouTuben ja Spotifyn yhdistelmää, johon olisi liitetty mukaan Twitterin ja muiden sosiaalisten verkkopalveluiden toimintaa.
Vuorensolan mukaan tärkeää olisi sisällön löytämisen helppous, jonka saavuttamiseksi Filmifyn hakuominaisuuksien pitäisi olla todella hyvät. Esimerkkeinä kuluttaja voisi etsiä yhden ohjaajan kaikki elokuvat tai vastaavasti kaikki elokuvat, jotka ovat voittaneet palkinnon Cannesin elokuvajuhlilla. Hakusanojen lisäksi sisältöä voi kaivaa esiin erilaisten luokitusten mukaan tai vaihtoehtoisesti rajata hakua jonkin toisen käyttäjän antamien arvosanojen perusteella.
Haun toimivuuden ohella tärkeässä roolissa on sisällön tarjonta. Vuorensola pitää Spotifyta tässä tapauksessa hyvänä esimerkkinä, koska sieltä löytyy paljon materiaalia, joka kattaa sekä vanhoja että uusia julkaisuja. Filmifyn kannalta tilanne olisi lisäksi se, etteivät elokuvastudiot enää pitäisi erillisiä julkaisurajoja, vaan kaikki pääsisivät samaan sisältöön käsiksi välittömästi. Tällöin ihmisten ei tarvitsisi turvautua esim. luvattomaan tiedostojenjakeluun, jos he haluaisivat katsella uusia elokuvia kotimaassaan, jossa kyseisiä elokuvia ei ole vielä julkaistu.
Monille tärkein kynnyskysymys on sisällön hinnoittelu, jossa Filmify luottaa sekä mainosrahoitteisuuteen että kuluttajien maksuhalukkuuteen. Kuluttajat voisivat siis käyttää mainoksilla varustettua Filmify-palvelua, jossa mainoksia voitaisiin näyttää esim. 20 minuutin välein. Maksamisen osalta vaihtoehtona olisi kuukausimaksu, joka olisi Filmifyn kohdalla 20 euroa. Halutessaan kuluttajat voisivat tilata myös elokuvia itselleen fyysisessä muodossa esim. Amazonin kautta, jolloin Filmifyn tekemät suositukset toisivat sille osan myynneistä.
Maksupolitiikan pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen, jotta luottokorttiakin välttelevät ihmiset voisivat helposti maksaa kuukausimaksun, jos he haluavat siirtyä palvelusta maksavien käyttäjien joukkoon.
Kuvan- ja äänenlaadun osalta asiakkaille pitäisi tarjota teräväpiirtoista sisältöä 5.1-ääniraidan kera. Katselun aloittaminen ei saisi myöskään kestää, vaan videoiden latausnopeuden pitäisi olla vähintään YouTuben tasolla. Filmifyn elokuvia voi myös sisällyttää omiin blogikirjoituksiin tai jaella elokuvan linkkejä esim. pikaviestimen kautta, jolloin kuukausimaksua maksamattomat asiakkaat pääsevät välittömästi katselemaan mainosrahoitteista sisältöä.
Filmify pitäisi myös sisällään chätin ja mahdollisuuden ryhmäkatseluille, jolloin leffailtoja voisi pitää kaveripiirissä vaikka kaikki tahot eivät olisi edes samassa maassa. Katsojat voisivat myös sijoittaa elokuvien kohtauksiin erilaisia tageja, jotka helpottaisivat tietyn tyyppisten elokuvien etsimistä tai antaisivat katselun yhteydessä ajateltavaa katsojille. Tagien kautta pääsisi myös helposti käsiksi elokuviin liittyviin trivia-tietoihin.
Vaikka Filmifyn sähköistä ruumiillistumaa ei välttämättä nähdä koskaan, ovat monet Vuorensolan esittämät ajatukset jo itsessään toteuttamiskelpoisia ja toivottavasti netin lailliset elokuvapalvelut voivat tulevien vuosien aikana tarjona kuluttajille edes osan Filmifyn ominaisuuksista.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.