Jungner haluaa Suomen TV-yhtiöille yhteisen nettikaupan

Ilkka Ketola
13. elokuuta, 2009 14:28

Yleisradion toimitusjohtaja Mikael Jungner haluaisi verkkoon suomalaisille räätälöidyn sosiaalisen mediapalvelun sekä verkkokaupan, joka yhdistäisi Ylen, kaupallisten televisioyhtiöiden, elokuva-alan ja itsenäisten tv-tuotantoyhtiöiden tarjonnan yhteen paikkaan. Asiasta uutisoi HS.fi.
Jungner haluaisi nähdä Suomessa iTunesin kaltaisen kauppapaikan, jossa olisi tarjolla kaikkien tuotantoa. "Näin yhteen paikkaan saataisiin ohjattua huomattavasti suurempi määrä ihmisiä, mikä lisäisi rahavirtaa media-alalle", sanoo Jungner, joka on juuri palannut Yhdysvalloista Standfordin yliopistosta huippukoulutuksesta.
Jungner pitää itsestään selvänä, että DVD:t väistyvät ja sisältöä ladataan jatkossa netistä. Myös TV:n katselu siirtyy Jungnerin mukaan nettiin.
Kaupallisilla televisioyhtiöillä on omat nettitelevisionsa ja kauppansa, joiden tarjonta sekä toteutuksen tapa ja taso vaihtelevat. Esimerkiksi MTV3:n verkkokauppa on Katsomo ja Nelosen Ruutu.fi. Kaikkia palveluita yhdistää se, että niiden menestys on ollut kohtalaisen vaatimatonta.
Yhteisestä kauppapaikasta hyötyisivät Jungnerin mukaan rahallisesti eniten tv-ohjelmia tekevät tuotantoyhtiöt. Yle tarjoaisi kauppaan samaa tavaraa kuin se myy tällä hetkellä CD-, DVD- ja VHS-muodoissa.
"Ylen ei ole järkeä rakentaa tällaista palvelua itse, mutta useamman toimijan olisi. Mikään erityinen rahalähde tämä ei Ylelle olisi.", Jungner toteaa.
Verkkokaupan lisäksi Junger kaipaa suomenkielistä YouTuben kaltaista sosiaalista mediaa sekä yhteistä paikkaa, jossa voisi katsoa ilmaiseksi uusia TV-ohjelmia Ylen Areenan kaltaisesta palvelusta.
HS:n haastattelemat mediajohtajat suhtautuvat Jungnerin visioon myönteisesti mutta varauksella. "Olisihan se hienoa, jos suomalaisille olisi tarjolla yhteinen palvelu, josta löytyisi erityisesti suomalaisia kiinnostavia sisältöjä helppokäyttöisessä ja maksujen kannalta luotettavassa muodossa", toteaa Sanoma Entertainmentin toimitusjohtaja Anu Nissinen, joka osallistui Jungnerin kanssa samaan koulutukseen Standfordissa.
"Me emme ole vielä päättäneet virallista kantaamme, mutta se aiotaan muodostaa lähiaikoina."
Nissinen näkee Jungnerin nettikauppaehdotuksessa on paljon hyvää. Hänen mukaansa palvelun pitäisi kuitenkin olla sellainen, ettei se estä kilpailua. Britanniassa kilpailuviranomainen on jo kieltänyt vastaavan hankkeen. "Yksi ongelma on se, miten kaupallisten ja Ylen intressit saadaan sovitetuksi yhteen. Tärkeintä on se, että tarjoamme sellaista, mitä kuluttajat todella haluavat."
MTV3:n toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara taas pitää Jungnerin ehdotusta isänmaallisena. "Ongelma olisi se, että näin Yle käytännössä tulisi kaupalliseen toimintaan mukaan. Tämä on uusi ajatus, enkä lämpene ihan heti", Karhuvaara pohtii HS:lle.
TV-tuotantoyhtiö Moskito Groupin toimitusjohtaja Roope Lehtinen pitää Jungnerin ehdotusta "ihan järkevänä" ja houkuttelevana etenkin itsenäisille tuotantoyhtiöille. Hänen mukaansa helppo, laillinen ja kattava verkkosivusto- ja kauppa voisi hyvinkin houkutella kuluttajia.
Lehtinenkään ei usko idean toteuttamiseen kovin helposti, vaan näkee siinä suuria haasteita. Hän arvioi, että kaupalliset yhtiöt olisi saatava ehdottomasti mukaan, mutta niillä on jo omat nettitelevisiohankkeensa ja omat brändit. Hän pitää epärealistisena, että televisioyhtiöt luopuisivat omista brändeistään nyt, kun televisio siirtyy yhä enemmän nettiin.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.