Digitaalisen musiikin myynti tuottaa puolet Atlantic Recordsin levynmyyntituloista

Kaarlo Räihä
26. marraskuuta, 2008 16:43

Musiikkikappaleiden myynti internetissä toimivien latauspalveluiden kautta on yleistynyt parin viimeisen vuoden aikana nopeasti, ja nyt Atlantic Records -levy-yhtiö on rikkonut Yhdysvaltojen markkinoilla eräänlaisen merkkipaalun, kun levy-yhtiö ilmoitti, että yli puolet levy-yhtiön saamista levyjen myynteihin liittyvistä tuloista tulevat digitaalisten latausten myynneistä.
Atlantic Recordsilla digitaalisten myyntien tarkka prosenttiosuus on 51 prosenttia ja se pitää sisällään mm. iTunesin kautta tapahtuvan jakelun ja soittoäänien myynnin. Luku on huimaava, sillä Atlantic Recordsin omistavan Warner Music Groupin kaikkien levy-yhtiöiden yhteenlaskettu keskiarvo on 27 prosenttia. Analyytikkojen mukaan koko musiikkiteollisuus saavuttaa 50 prosentin rajapyykin vuonna 2011.
Digitaalisten latausten suosion nopean kasvamisen ohella tilastoihin vaikuttaa CD-levyjen myynneissä jatkuva alamäki, jonka seurauksena levy-yhtiöiden tulot ovat laskussa. Forrester Research -tutkimusyhtiön ennusteiden mukaan levy-yhtiöiden tulot ovat vuonna 2013 noin 37 prosenttia pienemmät kuin vuonna 1999. Tämän takia suuret levy-yhtiöt etsivät tällä hetkellä kuumeisesti keinoja, joiden avulla tuloja saataisiin kasvatettua.
Levy-yhtiöt ovat joutuneet myös vähentämään kulujaan, jonka takia esim. musiikkivideoiden tuotantomääriä on pienennetty ja promotointiin käytettäviä rahamääriä leikattu. Jos musiikkiteollisuuden alamäki jatkuu samanlaisena, on vastaavia leikkauksia luvassa lisää.
Atlantic Recordsin nykyisiin suojatteihin kuuluvat mm. T.I., Death Cab for Cutie ja Kid Rock.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.