DECE: Jättifirmat yhdistävät DRM-voimansa

Petteri Pyyny
14. syyskuuta, 2008 19:01

Vaikuttaa vahvasti siltä, että viihde- ja elektroniikka-alan superfirmat ovat vihdoinkin huomanneet noin miljoonan, keskenään epäyhteensopivan DRM-kopiointisuojausmenetelmän haitat. Tästä viisastuneina ne eivät ole tosin vieläkään valmiita hautaamaan IsoVeliValvoo -ideologiaansa vaan ovat päättäneet rakentaa kaikki DRM-salaukset yhdistävän mekanismin, joka kulkee nimellä DECE.
Sinänsä koko konseptin voisi kuitata pitkälti olankohautuksella ja todeta, että tämäkään yritys ei tule onnistumaan -- mutta projektin takana olevien yritysten määrä ja niiden koko vihjaa siitä, että firmat ovat todellakin tosissaan tällä kertaa.
DRM on eri muodoissaan ollut laillisesti tuotteita ostavien kuluttajien kiusana jo lähes vuosikymmenen ajan. Mekanismin tarkoituksena on siis sallia digitaalisen sisällön (kuten elokuvien, musiikin tai pelien) käyttö ainoastaan ostajan omistamissa laitteissa. Kaksi todennäköisesti tunnetuinta DRM-rakennelmaa ovat Microsoftin Windows Mediaan rakentama suojausjärjestelmä sekä Applen hallinnoima FairPlay.
Jotta DRM toimisi kuluttajan kannalta halutulla tavalla, tulisi joka ikisen kotoa löytyvän mediaa toistavan laitteen tukea kyseistä DRM-suojausta. Eli DRM-suojattu verkkokaupasta ostettu musiikkikappale pitäisi toimia kannettavassa MP3-soittimessa, tietokoneella, olohuoneen stereolaitteistossa, kännykässä sekä autossa täysin saumattomasti. Tähän pisteeseen ei mikään DRM-suojaus ole pystynyt, johtuen yleensä siitä, että hyvin harvat tuotteet tukevat ylipäätään mitään DRM-teknologiaa, saati sitten useamman eri valmistajan DRM-teknologioita.
DECE eli Digital Entertainment Content Ecosystem on projekti, jonka tarkoitus on luoda ns. väliporras, joka kertoo järjestelmää tukeville laitteille, onko tuote ostettu laillisesti ja voiko sen siirtää haluttuun tuotteeseen. Tällöin kukin valmistaja voisi luoda omat salaus- ja kauppajärjestelmänsä, vain tieto salatun tuotteen käyttöoikeuksista haetaan keskitetysti.
DECEn perustajajäsenten lista on vaikuttava: Best Buy, Cisco, Comcast, Fox, HP, Intel, Lions Gate, Microsoft, NBC Universal, Paramount Pictures, Philips, Sony, Toshiba, VeriSign ja Warner Bros. Mielenkiintoisena yksityiskohtana voidaan mainita se, että kenties parhaiten DRM-tekniikan käyttöönotossa onnistunut yritys, Apple, puuttuu kokonaan listalta. Pari muuta huomioitavaa isoa, listalta puuttuvaa nimeä tulee myöskin mieleen: Amazon, joka alkoi myymään musiikkia hiljattain ilman DRM:ää sekä Disney, joka ilmeisesti haluaa keskittyä omien digitaalisten jakelukanaviensa kehittämiseen.
Tuotteet, jotka tukevat DECEä, tunnistaa jatkossa DECEn virallisesta logosta.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.