Tutkimus listasi suosituimmat tavat kuunnella radiota

Lauri Jämsä
26. elokuuta, 2008 12:37

Pari kuukautta sitten Finnpanelin Kansallinen Radiotutkimus kertoi radion tavoittavan kuukausittain lähes kaikki suomalaiset (96 prosenttia). Tällä kertaa on tutkittu tapoja, joilla Suomessa radiolähetyksiä kuunnellaan.
RAB Finland Oy:n TNS Gallupilta tilaama tutkimus kertoo suomalaisten kuuntelevan radiota yhteensä 13 eri tavalla.
Tutkimuksen mukaan suosituimmaksi radionkuuntelulaitteeksi nousi autoradio, jota kuuntelee noin kolme neljästä suomalaisesta. Seuraavaksi tulivat pöytäradio ja stereolaitteistojen kautta kuunneltava radio.
Kolmen suosituimman lisäksi radiota kuunnellaan muun muassa julkisissa tiloissa, kännyköillä, MP3-soittimilla, nappiradioilla ja tietokoneilla. Kuuntelua harjoitetaan edellä mainittujen lisäksi myös vaneillessä, moottoripyöräillessä sekä työmaalla kuulonsuojainten ja turvakypärien kautta.
"Radion kuunteleminen ei ole pitkään aikaan ollut paikalleen sidottua. Kaikenlaiset päätelaitteet kuten kännykkä, nappiradiot ja kannettavat musiikkisoittimet ovat tehneet radionkuuntelemisesta entistäkin helpompaa jokapäiväisissä tilanteissa", arvioi RAB Finlandin toimitusjohtaja Stefan Möller.
Eri ikäryhmät käyttävät kuunteluun eri päätelaitteita. Eläkeläisten kerrotaan viihtyvän parhaiten perinteisen pöytäradion ääressä (69 prosenttia eläkeläisistä). 35-49-vuotiaat kuuntelevat radiota eniten autoillessaan (78 prosenttia). Alle 25-vuotiaiden kerrotaan sen sijaan viihtyvän nettiradiokanavien ääressä (noin kolmannes).
"Suomalaiset kuuntelevat radioita tunnetusti paljon, päivittäin 3 tuntia ja 17 minuuttia. Kuuntelu ei vähene muihin medioihin verrattuna kesälläkään, mikä heijastuu hyvänä myyntinä toimialalla myös kesällä. Kaupallisten radiokanavien myynti kasvoi kesä-heinäkuussa edelleen kolmella prosentilla. Kasvu on erittäin hyvä, kun ottaa huomioon, että meillä oli viime vuonna ennätyskesä 19 % myynnin kasvulla. Kumulatiivinen kasvumme on vuoden alusta 6 %", Möller iloitsee lehdistötiedotteessa.
Tutkimus kertoo radionkuunteluun käytetyn ajan pysyneen ennallaan. Ihmiset arvioivat kuuntelevansa päivässä radiota keskimäärin 3 tuntia ja 17 minuuttia.
RAB Finland Oy on kaupallisen radiotoimialan markkinointiyhtiö, joka on perustettu vuonna 1999 kehittämään ja markkinoimaan radiomainosalaa Suomessa.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.