Internetin kirjapiratismi ajaa kirjailijat leivättömiksi

Ilkka Ketola
1. huhtikuuta, 2008 12:42

Saamme lukea päivittäin uutisia siitä, kuinka elokuva- ja musiikkiteollisuuden edustajat kertovat piratismin syövän heidän leipänsä. Nyt myös kirjoittajat yhtyvät samaan hätähuutoon ja pelkäävät, että ilman radikaaleja muutoksia he eivät voi enää jatkaa kirjoittamista.
Kirjoittajien murheista viesti britannialainen Society of Authors, joka edustaa maassa yli 8 500 ammattikirjoittajaa. Järjestön mukaan musiikkiteollisuudelle tutut piratismiongelmat alkavat pikku hiljaa vaivata myös kirjoittajia.
Järjestö kertoo, että netissä levitetään paljon muutaman kappaleen mittaisia pätkiä kirjoista, mutta yhä useammin myös kokonaisia kirjoja. Ongelmista kärsivät suositut kirjoittajat, kuten J. K. Rowling ja Jamie Oliver, mutta eniten ongelma koskettaa vähemmän tunnettuja kirjailijoita, runoilijoita ja esimerkiksi keittokirjojen kirjoittajia.
Kirja on ominaisuuksiensa vuoksi helposti siirrettävissä digitaaliseen muotoon, eikä kehitys sinänsä ole kirjoittajienkaan mielestä pahasta. Ongelma sen sijaan on siinä, miten kirjoittajat saisivat heille kuuluvan osuutensa netistä ladatuista kirjoista, sillä kustantajat eivät ole vielä onnistuneet kehittämään toimivaa liiketoimintamallia tai kovinkaan käyttökelpoista digitaalista versiota kirjasta.
Kirjailijoita edustavaa järjestöä luotsaa Tracy Chevalier, joka on myös kirjoittanut teoksen Tyttö ja helmikorvakoru. Chevalierin mukaan nykyinen liiketoimintamalli, jossa kirjailijat saavat vaivoistaan hyvityksenä könttäsumman ja osansa kirjamyynneistä, on tullut tiensä päähän.
Chevalierin mukaan alan onkin keksittävä uusia radikaaleja toimintatapoja. Hänen mukaansa kirjat voisivat jatkossa olla jopa ilmaisia ja tulot syntyisivät muista lähteistä. Musiikkiteollisuuden kohtaloa Chevalier ei halua jakaa, vaan odottaa omalta alaltaan nopeaa reagointia tilanteeseen.
"Ilmassa on paljon sen suuntaisia ajatuksia, että 'odotetaan ja katsotaan, mitä teknologia tuo tullessaan', mutta mikäli odottaa liian pitkään, tilaisuus menetetään. Näin kävi musiikkiteollisuudelle", Chevalier toteaa.
Kirjojen digitalisoituminen ei ole uusia ilmiö. Kotitietokoneiden ja CD-ROM-asemien yleistyttyä 90-luvulla tietosanakirjat kokivat ensimmäisenä digitalisoitumisen vaikutukset. Satoja euroja maksaneiden tietosanakirjasarjojen julkaisijat saivat huomata, että ihmiset eivät enää halunneetkaan ostaa kalliita ja ajasta nopeasti jälkeen jääviä tietosanakirjoja, vaan käyttivät rahansa mieluummin tietokoneisiin. Tietosanakirjan korvikkeina koneiden mukana ryhdyttiin toimittamaan CD-ROM-muotoisia tietosanakirjoja, kuten Microsoftin Encarta.
Digitalisoituminen ei runnonut kaunokirjallisuutta yhtä rajusti, sillä teoksia hankitaan hyvin eri tarpeisiin. Kun edullisia romaaneja hankitaan todellakin luettavaksi, oli kalliiden tietosanakirjojen tehtävänä lähinnä rauhoitella lapsilleen parasta toivovien vanhempien omatuntoa. Markkinatutkimuksissa nimittäin selvisi, että tietosanakirjoja ei välttämättä koskaan luettu, vaan ne ostettiin varalta hyllyyn lasten parasta ajatellen. Kun valinta piti tehdä kalliin tietosanakirjasarjan tai kalliin tietokoneen ja kylkiäisenä toimitettavan CD-tietosanakirjan välillä, päätyivät vanhemmat jälkimmäiseen pakettiratkaisuun.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.