Koko Sony BMG:n musiikkituotanto tilauspalveluun?

Ilkka Ketola
25. maaliskuuta, 2008 17:58

Levy-yhtiö Sony BMG suunnittelee palvelua, joka tarjoaa käyttäjälle rajattoman pääsyn yhtiön omistamaan musiikkiin kuukausimaksua vastaan. Asiasta kertoi yhtiön johtaja Rolf Schmidt-Holtz saksalaisen Frankfurter Allgemeine Zeitung -lehden haastattelussa.
Schmidt-Holtzin mukaan tavoitteena on luoda palvelu, josta musiikkia voi ladata kaikkiin digitaalisiin soittimiin, myös Applen iPodeihin. Sony-pomo kertoo yhtiön käyvän myös neuvotteluja muiden levy-yhtiöiden kanssa, sillä useiden levy-yhtiöiden yhdistetty valikoima olisi kuluttajille houkuttelevampi kuin pelkkä Sony BMG:n tarjonta.
Schmidt-Holtzin mukaan on mahdollista, että palvelu saataisiin jalkeille jo tänä vuonna, mikäli kaikki vain sujuu hyvin. Sopivan kuukausimaksun hän arvioi olevan noin 6–8 euroa. Lisäksi on mahdollista, että kuluttajat saisivat pitää osan lataamastaan musiikista itsellään myös tilausjakson päätyttyä. Schmidt-Holtz arvioi, että vuodessa käyttäjän digitaaliseen musiikkikokoelmaan voisi kertyä noin 40-50 kappaletta.
Schmidt-Holtz pitää myös Nokian lanseeraamaa "Comes with music" -konseptia erittäin kiinnostavana. Comes with music -konseptissa puhelimen ostaja saa käyttöönsä rajattomat määrät mukana olevien levy-yhtiöiden musiikkia. Musiikin hinta on sisällytetty laitteen hintaan. Schmidt-Holtzin mukaan Sony BMG käy jo neuvotteluita Nokian sekä myös muiden puhelinvalmistajien kanssa.
Haaastatteluissa Sony BMG:n pomo on myös erittäin luottavainen levyteollisuuden tulevaisuuden suhteen. Hän arvioi alan ongelmien jatkuvan vielä pari-kolme vuotta ennen kuin suunta kääntyy taas selkeästi parempaan. CD-myynnin alamäki on hänen mukaansa jatkunut tämän vuoden alussa, mutta uudet lanseerattavat konseptit lisäävät uskoa tulevaan.
Lisäksi Sony BMG pärjäsi Schmidt-Holtzin mukaan viime vuonna hyvin alan ongelmista huolimatta. Kun koko levyteollisuusbisnes kutistui 10 prosenttia, kasvoi Sony BMG:n voitto 15 prosentilla.
Uusien jakelukanavien lisäksi yhtiön johtaja kertoo levy-yhtiön saavan osansa yhä laajemmasta kirjosta artistien tuloja. Uudet ns. 360-asteen sopimukset tuovat levy-yhtiölle osuuden mm. artistin fanituotekaupasta ja konserttituloista. Tällaisia sopimuksia on solmittu puolessatoista vuodessa yhteensä 252 kappaletta, ja jatkossa sopimuksia tehdään yhä enemmän.
Levy-yhtiö tahtoo myös kirjaimellisesti tehdä uusia aluevaltauksia. Schmidt-Holtz toteaa, että Intian ja Kiinan markkinoilla on vielä valtavasti valjastamatonta potentiaalia, etenkin Intian soundtrack-bisneksessä. Lisäksi hän on tyytämätön digitaalisten musiikkikauppojen tämän hetkiseen kappaleiden 99 sentin myyntihintaan, vaikka se tuokin levy-yhtiöille enemmän voittoa kuin CD-myynti. Schmidt-Holtzin mukaan markkinatutkimukset ovat nimittäin osoittaneet, että kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enemmänkin hyvänä pitämästään musiikista.
Schmidt-Holtz ei myöskään usko, että levy-yhtiöt jäisivät tulevaisuudessa tarpeettomiksi välikäsiksi. Hän korostaa, että artistien "tuotteistaminen" vaatii kovaa työtä, ja että myös jo tunnettujen artistien levymyynnin hyvänä pitäminen vaatii kovaa panostusta. Tämän ovat hänen mukaansa huomanneet myös artistit, jotka ovat jättäneet levy-yhtiöt, mutta palanneet häntä koipien välissä takaisin. Schmidt-Holtz ei tosin mainitse nimeltä, keitä artisteja hän tarkoittaa.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.