Temppuilevia digitekstityksiä ei tarvitse sietää

Ilkka Ketola
6. helmikuuta, 2008 10:32

Digisovitinta pitää voida käyttää siihen tarkoitukseen, johon se on alun perin tehtykin, toteaa Kuluttajavirasto tiedotteessaan. Virasto teroittaa, että tekstityksen on toimittava kaikilla kanavilla. Kuluttajan ei tarvitse tyytyä siihen, että tekstityksessä on jatkuvasti ongelmia.
Kuluttajavirasto kannustaa kuluttajia puolustamaan oikeuksiaan, mikäli laite ei toimi niin kuin pitää. Suomessa myytävien laitteiden pitää olla teknisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne todella myös toimivat Suomessa. Muussa tapauksessa laitteessa on kuluttajansuojalain mukaan virhe, joka kuuluu myyjän vastuulle. Myyjä vastaa siis siitä, jos teksti ei näy lainkaan tai tekstityksessä on jatkuvasti puutteita. Kuluttajansuojalain mukaan virhe hyvitetään joko korjaamalla laite, vaihtamalla se uuteen tai purkamalla kauppa.
Myyjän vastuuseen vaikuttaa muun muassa se, kuinka tiheästi virhe esiintyy. Digitelevisiota avattaessa tai kanavaa vaihdettaessa tekstitys tai kanava voi tulla näkyviin pienellä viiveellä. Se ei välttämättä ole virhe, ellei se toistu säännöllisesti. Sen sijaan virheenä pidetään sitä, että tekstitys jää säännöllisesti laahaamaan paikoilleen. Jos teksti jää piiloon, kyseessä on todennäköisesti väärä kuvasuhdeasetus, ei virhe.
Myyjää ei vapauta vastuusta sekään, että Yleisradio on muuttanut tekstitysjärjestelmäänsä. Viraston mukaan tekstityksessä on korjausyrityksistä huolimatta edelleen virheitä, joita ei tarvitse sietää. Myöskään sovittimen hinnalla ei voi olla vaikutusta tekstitykseen, vaan halvimpien ja kalliiden laitteiden pitää yhtä lailla toimia odotetusti.
Tallentavat digilaitteet eivät nekään saa armoa tekstitysten suhteen, vaan tekstityksen pitää toimia moitteettomasti myös ohjelmien tallennuksen yhteydessä. Jos tallennettujen ohjelmien tekstityksessä on toistuvasti ja jatkuvasti ongelmia, virhe kuuluu jälleen myyjän vastuulle.
Ongelmien esiintyessä digisovittimien myyjät eivät myöskään voi vedota tietämättömyyteensä vastuistaan ja velvollisuuksistaan. Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamies julkaisivat vuoden 2006 kesäkuussa digisovittimien virhetilanteista ja niiden korjausvastuusta linjauksen, joka laadittiin yhteistyössä digialan kanssa. Näin ollen digilaitteiden myyjien voi olettaa ainakin 1,5 vuoden ajan olleen hyvin tietoisia vastuistaan.
Miten sitten toimia, jos ongelmia esiintyy? Kuluttajavirasto neuvoo, että tekstityksen temppuillessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan ensin yrittää selvittää, mistä virhe mahdollisesti johtuu. Kannattaa esimerkiksi tarkistaa, että asetukset ovat oikein, päivitykset ajan tasalla ja antenniolosuhteet kunnossa. Myös käyttöohjeet kannattaa lukea tarkasti. Apua voi kysyä esimerkiksi digi-TV-infosta, Yleisradion omasta infosta tai kaapeli-TV-operaattoreiden asiakaspalvelusta. Ja tietysti apua voi löytyä myös AfterDawnin digiTV-keskustelualueelta.
Mikäli ongelmia ei kuitenkaan saa yrityksistä huolimatta ratkottua, kannattaa ottaa yhteyttä myyjään. Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies on laatinut kuluttajille valitusmallin, joka helpottaa asian selvittämistä. Valitusmalli löytyy Kuluttajaviraston sivuilta täältä.
Yleensä kuluttajan pitää valittaa havaitsemastaan virheestä kahden kuukauden sisään laitteen ostosta. Tämä ei Kuluttajaviraston mukaan kuitenkaan täysin ehdoitta päde digisovittimien tapauksessa. Kuluttajan voi nimittäin olla vaikea hahmottaa, mistä tekstityksen virheet johtuvat. Virheet myös tulevat usein esiin vasta vähitellen. Lisäksi julkisuudessa on annettu lupauksia siitä, että ongelmatilanteet tulevat korjautumaan.
Mikäli oma digisovitin on vielä hankkimatta, kannattaa tutustua AfterDawnin laitevertailun antenni- ja kaapeliverkon digiboksitarjontaan sekä taulutelevisioihin. Apuvälineenä sopivan digiboksin haravoinnissa voi käyttää digiboksivalitsinta, joka ehdottaa sopivia bokseja muutaman kysymyksen perusteella.
Kuluttajavirasto on laatinut myös yleisen toimintaohjeen (PDF) digisovittimen vikatilanteiden varalle.

Digiboksit kaapeliverkkoon
Topfield TF-5100PVRc HDMIHumax PVR-9200CTopfield TF-6000CoCKaon KCF-N620H2COProCaster PVR-6300C
Kaikki kaapeliverkon digiboksit

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.