Super Bowlin avulla kaupataan yli kaksi miljoonaa teräväpiirtotelevisiota

Kaarlo Räihä
26. tammikuuta, 2008 1:54

Amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan odotettu loppuottelu eli Super Bowl lähenee jälleen ja urheilun ystävien lisäksi tapahtuma kiinnostaa myös televisiokauppiaita, joiden ennustetaan myyvän yli kaksi miljoonaa teräväpiirtotelevisiota Yhdysvalloissa Super Bowlin nostaman myyntibuumin seurauksena.
Consumer Electronics Associationin (CEA) ja Sports Video Groupin (SVG) tekemän tutkimuksen mukaan yhdysvaltalaiset kuluttajat aikovat hankkia ottelun takia noin 2,4 miljoonaa teräväpiirtotelevisiota. Super Bowlin kasvattama menekki ei tule yllätyksenä kodinkonekauppiaille, sillä kyseinen tapahtuma on jo parin vuoden ajan ollut selvästi suosituin syy kuluttajille hankkia parempi televisio.
Televisioiden lisäksi kuluttajat hamstraavat mm. kaukosäätimiä, HDMI-kaapeleita ja kotiteatterijärjestelmiä. Super Bowl ei ole ainoa tapahtuma, joka saa kuluttajat kauppoihin ja amerikkalaisen jalkapallon lisäksi esim. baseball- ja koripallosarjojen finaalipelit näkyvät selvinä myyntipiikkeinä kodinkonekauppiaiden tilastoissa.
Teräväpiirtotelevisioiden ohella kuluttajat aikoivat seurata Super Bowlin etenemistä tietokoneiden ja matkapuhelimien avulla. 18 prosenttia vastaajista ilmoitti pitävänsä kannettavan tietokoneen vieressään, jotta ottelun seuraaminen, vedonlyönti tai keskustelu kavereiden onnistuu helpommin. 13 prosenttia vastaajista ilmoitti puolestaan käyttävänsä matkapuhelinta vastaavien asioiden hoitamiseen.
CEA ja SVG haastattelivat tutkimusta varten 2 278 yhdysvalloissa asuvaa kuluttajaa ja tutkimuksen virhemarginaali on ±2,1 prosenttiyksikköä.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.