Last.fm pääsi sopimukseen kaikkien suurten levy-yhtiöiden kanssa

Kaarlo Räihä
23. tammikuuta, 2008 20:02

Televisio- ja radioyhtiö CBS:n omistama Last.fm-musiikkisivusto on vihdoin saanut neuvoteltua jakelusopimukset kaikkien suurten levy-yhtiöiden kanssa, jonka myötä sivusto voi tarjota jatkossa kaikille halukkaille erittäin kattavan jukeboxin, joka mahdollistaa miljoonien kappaleiden kuuntelun internet-selaimen avulla ilmaiseksi.
Sopimuksen myötä mm. Universal Music Groupin, Sony/BMG:n, Warnerin ja EMI:n musiikkia voi kuunnella kaikkialla eli sopimusta ei ole sidottu mihinkään tiettyyn maahan. Palvelu on käynnistettiin tänään Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa sekä Saksassa ja tulevien kuukausien aikana palvelu on tarkoitus tuoda myös muihin maihin.

Kuluttajille musiikin kuuntelu on täysin ilmaista, mutta haluamansa kappaleen voi kuunnella Last.fm-sivuston kautta ainoastaan kolme kertaa. Tämän jälkeen kuluttajalle tarjotaan mahdollisuutta ostaa kyseinen kappale itselleen esim. iTunesin tai Amazonin kautta. Musiikkia ei voi siis ainakaan virallisesti tallentaa Last.fm-sivuston kautta tietokoneelle tai siirtää kannettavaan mediasoittimeen, vaan kuluttajan on käytettävä virallisia verkkokauppoja, jos hän haluaa kappaleen kiintolevylleen.
Last.fm yrittää kuitenkin saada tulevaisuudessa aikaan paremmat sopimukset levy-yhtiöiden kanssa, jonka myötä kuluttajat voivat toivottavasti kuunnella kappaleita enemmän kuin kolme kertaa.

Last.fm saa pienen osan kaikista ostotapahtumista, joita kuluttajat tekevät palvelun avulla. Nämä tulot yhdistettynä sivuston mainostuloihin muodostavat jatkossa palvelun rahoituksen. Last.fm maksaa jokaisesta kuuntelusta levy-yhtiölle tai artistille tekijänoikeuskorvauksia ja rahoihin pääsevät käsiksi myös ilman levytyssopimusta olevat artistit, jotka saavat uudistuksen myötä uuden jakelukanavan musiikilleen. Toistaiseksi ei ole tosin paljastettu kuinka suuren summan artistit saavat yhdestä kuuntelukerrasta, joten mahdollisten rahavirtojen määrää on hankala arvioida.

Last.fm myytiin viime kesänä CBS:lle 280 miljoonan dollarin kauppasummalla ja palvelua käyttää nykyään yli 20 miljoonaa ihmistä joka kuukausi.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.