Kiina taisteluun haitallisen verkkopelaamisen karsimiseksi

Ilkka Ketola
17. tammikuuta, 2008 13:40

Kiina aikoo pureutua entistä hanakammin verkkopelaamisesta koituvien haittojen ja haitallisten pelien karsimiseen. Online-pelien pelätään aiheuttavan riippuvuutta ja sen myötä muita ongelmia, uutisoitiin maan lehdissä tänään.
Huolta on herättänyt verkkopelaamisen voimakas kasvu viime vuosina. Vuonna 2007 online-pelaajia oli 40,17 miljoonaa, ja kasvua edellisvuodesta oli peräti 23 prosenttia. Säännöllisesti pelaavien osuus kasvoi keskiarvoa voimakkaammin 30 prosentilla, ja nyt heitä on koko pelaajamäärästä puolet, Reuters kertoo.
Kasvanut pelaajapopulaatio heijastuu myös myyntilukuihin. Verkkopelien myynti ylsi viime vuonna peräti miljardiin euroon (10,57 mrd juania), kasvua edeltäneestä vuodesta oli peräti 61,5 prosenttia.
Kiinan valtaväestö näkee kuitenkin verkkopelit negatiivisena ilmiönä, joka aiheuttaa riippuvaisuutta ja nuorisorikollisuutta. "Vaikka Kiinan verkkopeliteollisuudella on mennyt todella hyvin viime vuosina, pidetään online-pelejä eräänlaisena henkisenä oopiumina, ja valtaväestö väheksyy koko teollisuutta", kommentoi maan lehdistöä ja tiedotusvälineitä valvovan General Administration of Press and Publicationin (GAPP:n) edustaja Kou Xiaowei China Dailylle.
Koun mukaan toimeen on ryhdyttävä, ettei koko teollisuuden ala joudu kärsimään.
Kiinassa on jo kielletty lapsia menemästä nettikahviloihin. Viime vuonna kahviloissa otettiin käyttöön myös aikarajoitteet sen jälkeen, kun julkisuuteen tuli tapauksia pakkomielteisten pelaajien uupumuksesta johtuneista kuolemista.
Pelaamisen säätely ei ole maassa helppoa. Maassa ei ole otettu käyttöön kunnollista pelien luokittelujärjestelmää, jolla haitallisuus voitaisiin määrittää. Lisäksi rehottava piratismi tekee pelien saamisesta helppoa niin verkossa kuin kaduillakin.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.