Radioheadin uusi albumi listakärkeen

Ilkka Ketola
10. tammikuuta, 2008 16:28

Brittiläisen rockbändi Radioheadin rohkea nettimyyntikokeilu ei osoittautunut täydelliseksi katastrofiksi CD-myynnin kannalta, kuten alalla uskottiin. Sen sijaan bändin tuorein albumi In Rainbows kiilasi heti avausviikollansa Yhdysvaltojen myydyimpien albumien listan sijalle yksi.
Radiohead aloitti albuminsa myynnin netissä viime vuoden lokakuussa kokeillen ennennäkemättömän rohkeaa "päätä hinta itse" -menetelmää. Kappaleet olivat vapaasti ladattavissa bändin verkkosivuilta, ja ostaja sai itse päättää, kuinka paljon maksaa albumista. Koko albumin sai siis halutessaan vaikka ilmaiseksi.
In Rainbows -albumin CD-versio myi Yhdysvalloissa ensimmäisellä viikolla 122 000 kappaletta. Lisäksi levyä myytiin jo edeltävällä viikolla kymmenisentuhatta kappaletta, kun jotkut kaupat ottivat varaslähdön levymyyntiin.
Albumi on ollut menestys myös muualla. Listan kärkisijoja levyuutuus on koluutellut Iso-Britanniassa, Kanadassa, Ranskassa, Japanissa ja Irlannissa.
Silti albumin myyntiluvut vaikuttavat melko alhaisilta, kun niitä vertaa vuonna 2004 julkaistuun Hail to the Thiefiin, jota myytiin 300 000 kappaletta ensimmäisellä viikolla. In Rainbowsin myyntiluvuissa ei ole kuitenkaan mukana nettilatauksia eikä ainoastaan ennakkotilauksena netissä rajoitetusti myydyn keräilijälaatikon lukuja.
Lisäksi musiikkiteollisuuden alamäki sai muutenkin viime vuonna jatkoa, kun albumien kokonaismyynti tippui tutkimusyhtiö Nielsenin mukaan peräti 15 prosenttia. Vuoden alku ei myöskään vaikuta hyvältä, sillä ensimmäisen viikon myynti oli 3,7 prosenttia heikompaa kuin viime vuonna samaan aikaan.
Nettilatausmahdollisuuden Radiohead kuitenkin lopetti joulukuun alussa, kun kokeilua oli kestänyt tasan kaksi kuukautta. Bändi ei ole julkaissut tietoja siitä, kuinka paljon levyä ladattiin ja mitä niistä maksettiin, joten paljon huomiota saaneen tempauksen menestys on jäänyt arvailujen varaan. Skeptisimmät ovat tuominneet kokeilun epäonnistuneen, sillä muuten Radiohead olisi jatkanut latausmahdollisuutta tavallisen CD-myynnin rinnalla. Todennäköisesti jakelu haluttiin kuitenkin vain lopettaa hyvissä ajoin ennen CD-version julkaisua.
Kokeilunsa ansiosta Radioheadia on sekä ylistetty uinuvan musiikkiteollisuuden pelastajaksi että kirottu piruna, joka vie viimeisetkin uskottavuuden rippeet ja arvostuksen alalta. Kun Wall Street Journal ensin arvioi fanien maksavan latauksista noin kymmenen taalaa, pidettiin bändiä ahneena -- ja kun nettisivujen suosiota mittaava comScore julkaisi omat lukunsa, joiden mukaan albumista maksettiin keskimäärin 6 dollaria ja peräti reilut 60 prosenttia lataajista ei maksanut mitään, katsottiin kokeilun epäonnistuneen.
Radiohead kuitenkin kiisti nopeasti comScoren julkaisemat luvut. Yhtyeen mukaan luvut olivat täysin epätarkkoja.
Lähteet:
Reuters
Rolling Stone

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.