Musiikkipomot kritisoivat DRM:ää

Ilkka Ketola
15. helmikuuta, 2007 9:36

Musiikkiteollisuuden johtohenkilöistä noin kaksi kolmannesta uskoo, että DRM-rajoitteiden poistaminen kasvattaisi digitaalisen musiikin verkkomyyntiä, selviää Jupiter Researchin tekemästä tutkimuksesta. Tutkimuksella selvitettiin eurooppalaisten musiikkialan yritysten suhtautumista digitaalisiin oikeuksienhallintajärjestelmiin.
Useat vastanneista kokivat, että DRM-järjestelmät eivät sovellu siihen käyttöön, mihin ne on tarkoitettu ja että ne estävät kuluttajia tekemästä sitä, mitä he tahtovat.
Kyselyyn vastanneista 54 % on sitä mieltä, että nykyiset DRM-järjestelmät ovat liian rajoittavia. Lähes kaksi kolmannesta, 62 % vastaajista, uskoisi DRM-järjestelmistä luopumisen ja kaikilla soittimilla toimivaan mp3-muotoon siirtymisen nopeuttavan digitaalisen musiikin todellista läpilyöntiä. Tämä prosenttiluku tosin vaihteli valtaisasti riippuen siitä, minkä musiikkiteollisuuden osa-alueen yrityksestä vastaajat olivat.
Suhtautuminen DRM-järjestelmiin tuntuu siis olevan todellakin muuttumassa, sillä mm. Bill Gates ja Steve Jobs ovat myös esittäneet kriittisiä näkemyksiä DRM-järjestelmistä. Lisäksi levy-yhtiöt ovat luopumassa suojauksista CD-levyillä, ja jopa DRM-vapaan mp3-musiikin myyntiä on kokeiltu. Silti vain harvat tutkimuksen kyselyyn vastanneista uskovat, että DRM:stä päästäisiin eroon lähivuosina.
Tutkimusta toteuttamassa ollut Jupiter Researchin analyytikko Mark Mulligan kertoo, että kysely tehtiin joulu-tammikuun aikana, eli ennen Jobsin avointa kirjettä, joka kritisoi DRM-järjestelmiä.
Mulligan kertoo olleensa yllättynyt siitä, kuinka vahvoja mielipiteitä aihe synnytti niin suurissa kuin pienissä levy-yhtiöissä, oikeudenhaltijoissa, verkkokaupoissa kuin teknologia-alustan tarjoajissa.
Kaikkien levy-yhtiöden pomoista 48 prosenttia ja suurten levy-yhtiöiden edustajista 58 % uskoi DRM:stä luopumisen lisäävän myyntiä. Levy-yhtiöiden ulkopuolisista vastaajista peräti 73 % uskoi, että DRM-vapaa musiikki kehittäisi koko markkinoita.
Seitsemän vastaajaa kymmenestä uskoi, että avain ladattavan musiikin menestykseen on saada musiikki toimimaan mahdollisimman monessa eri soittimessa. Mielenkiintoisesti jopa 40 prosenttia vastaajista kuitenkin uskoo, ettei tähän päämäärään päästä ilman julkisen vallan ja kuluttajien osallistumista toimintaan.
Mulliganin mukaan levy-yhtiöt eivät kuitenkaan ole aivan heti valmiita luopumaan DRM:stä, sillä nykyiset liiketoimintamallit perustavat tiukkaan oikeuksien hallintaan. DRM ei ole Mulliganin mukaan päässyt aiheuttamaan vielä suuria ongelmia siksi, että Applen iPod dominoi musiikkimarkkinoita niin vahvasti. Ala on kuitenkin heräämässä siihen, että tärkeimmän kohderyhmän, 15-24-vuotiaiden, tavoittamiseksi pitää pystyä tarjoamaan parempaa kuin nykyiset palvelut.
Lähde:BBC News

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.