"Tekijänoikeusuudistus vähensi piratismia" sanoo ÄKT

Kaarlo Räihä
11. tammikuuta, 2007 13:34

Äänitealan ja kauppojen eilen aloittama kaikkien aikojen ensimmäinen yhteinen alennusmyynti on herättänyt keskustelua levyjen hinnoista ja piratismista. Äänitealan etujärjestö ÄKT:n mielestä musiikkipiratismi ei johdu cd-levyjen hinnoista, vaan syyksi arvioidaan nettipiratismia. Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajien (ÄKT ry) apulaisjohtajana toimiva Tommi Kyyrä sanoo, ettei cd-äänitteiden hinta ole ratkaiseva piratismin kannalta. Kyyrän mielestä myös cd-äänitteiden hintoja liioitellaan. "Uudet albumit näyttävät maksavan pääasiassa alle 20 euroa. Ja vaikka Suomessa puolet cd-levymyynnistä on hinnaltaan alennettuja niin sanottuja mid price -tuotteita, julkisuudessa puhutaan kuin äänitteillä olisi vain yksi hinta" sanoi Kyyrä.
Viime vuonna Suomessa äänitteiden myynti kasvoi niin kappale- kuin euromääräisessä myynnissä. Kappalemääräinen myynti kasvoi 8–9 prosenttia ja euromääräinen myynti 5–6 prosenttia. ÄKT:n mukaan kasvua toi 1.1.2006 voimaan astunut uusi tekijänoikeuslaki, joka kielsi piraattilevyjen maahantuonnin ja näin vähensi harmaatuontia. Toinen merkittävä tekijä oli digitaalisen musiikkikaupan kasvu. Tommi Kyyrän arvion mukaan digimusiikin osuus olisi ollut Suomen musiikkikaupasta noin neljä prosenttia viime vuonna. Vuonna 2005 vastaava luku oli noin 1-2 prosenttia. Kasvu on ollut nopeaa, mutta digitaalisen musiikin markkinaosuus on edelleen pieni verrattuna perinteiseen äänilevyjen myyntiin.
"Suurin hidaste digimusiikille on ollut nettipiratismi. Se on ollut tukkeena laillisten palveluiden syntymiselle. On ollut hankala investoida musiikin verkkokauppaan, jos samaan aikaan samaa musiikkia saa ilmaiseksi netistä" arvioi Kyyrä. Kyyrä myös uskoo parempaan tulevaisuuteen asian suhteen ja pitää viime vuonna markkinoille tulleiden isojen toimijoiden musiikkikauppoja tärkeänä osana kehitystä. Myös P2P-ohjelmien käyttäjiä koskevat oikeudenkäynnit laskevat piratismin suosiota ja nostavat laillisten vaihtoehtojen markkinaosuutta.
Suomessa suositaan kotimaista musiikkia, joten kuluttajien ja digitaalisen myynnin kannalta olisi suotavaa että myös kaikki kotimaiset artistit löytyisivät digitaalisista verkkokaupoista. "Suomessa kotimaisen musiikin arvo kokonaismyynnistä on poikkeuksellisen korkea. Äänitekaupan kappalemäärissä kotimaisen musiikin osuus on peräti 58 prosenttia. Tämä on eurooppalaisittain poikkeuksellisen korkea luku, ainoastaan Ranska ja Kreikka yltävät vastaavaan kotimaisuusasteeseen" sanoi EMI Finlandin toimitusjohtajana ja Äänitealan yhteismarkkinointityöryhmän puheenjohtajana toimiva Wemppa Koivumäki.
Lähteet:
Tietokone
IPFI

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.