Jay-Z käyttää P2P-verkkoja markkinointiin

Kaarlo Räihä
20. lokakuuta, 2006 21:27

Rap-tähti ja tuottaja Jay-Z on valjastanut P2P-verkot markkinoinnin apuvälineeksi. Jay-Z ja Coca-Cola ovat tehneet yhdessä videon, joka löytyy Coca-Colan oman Stageside -palvelun lisäksi myös BitTorrent, Gnutella, ed2k ja FastTrack P2P-verkoista. Kahdeksan minuuttia pitkässä videossa näkyy pätkiä Reasonable Doubt albumin kymmenen ikävuoden kunniaksi pidetystä konsertista.
Yleensä levy-yhtiöt ja ääniteteollisuus ovat lähinnä keskittyneet haastamaan sekä P2P-ohjelmien tekijöitä että P2P-verkkojen käyttäjiä oikeuteen. Toinen suosittu tapa heikentää P2P-verkkojen tehokkuutta on ollut ns. "fake" tiedostot, joiden nimi ja tiedostokoko vastaavat verkosta löytyviä todellisia musiikkitallenteita, mutta sisältö on jotain aivan muuta. Musiikkiteollisuus ei itse pysy alati kehittyvän P2P-maailman perässä, joten se on ulkoistanut P2P-verkkojen tukkimisen yksityisille yrityksille, kuten MediaDefenderille.
Uusin markkinointi-idea onkin täyttää nämä fake tiedostot markkinointimateriaalilla. "Idea on saada P2P-verkot tekemään työtä meille" kertoi Jay-Z:n asianajaja Michael Guido. "Vaikka P2P-käyttäjät loukkaavat tekijänoikeuksia, ovat he silti erittäin aktiivinen yleisö ja tämä tekniikka mahdollistaa mainostamisen suoraan heille" jatkaa Guido. Tätä uutta ideaa ovat kokeilleet jo mm. Audioslave, Ice Cube ja Yellowcard. Tällä hetkellä mainontaa on alle prosentissa fake tiedostoja, mutta luvun odotetaan kasvavan rajusti.
Coca-Cola on jo testannut ideaa aikaisemmin hyvällä menestyksellä, kun R&B artisti Ne-Yon videota levitettiin samalla tavalla. Ensimmäisen kuuden viikon aikana videota ladattiin yli 3.5 miljoonaa kertaa. Jay-Z:n kohdalla luku on tällä hetkellä 2.5 miljoonaa. Jotkut yritykset ovat jopa tehneet markkinointitutkimuksia P2P-verkkojen avulla. Käyttäjille on tarjottu hakutuloksissa linkkejä nettisivuille, jossa he ovat voineet osallistua kyselyyn ja voittaa samalla iPod-soittimen.
P2P-ohjelmien valmistajat eivät ole olleet uusista tekniikoista kovin mielissään ja ovatkin koittaneet torjua niiden käyttämistä päivittämällä ohjelmiaan, mutta tiedostojen leviämisen estäminen P2P-verkoissa on hankalaa. "Kyseessä on kissa ja hiiri -leikki osapuolten välillä" totesi Randy Saaf, joka työskentelee MediaDefenderille.
Lähde:
The Wall Street Journal Online

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.