"Internet-piratismi ei ole ainut syy levymyynnin alamäkeen" sanoo tutkimus

Kaarlo Räihä
24. elokuuta, 2006 20:16

Tutkimusyhtiö Screen Digest on julkaissut uusimman tutkimuksensa, jonka mukaan Internet-piratismi ei ole ainut syy levymyynnin alamäkeen. Tutkimuksen mukaan uudet trendit ja DVD-levyjen vallankumous ovat syöneet kuluttajan kukkarosta rahaa, nämä rahat käytettiin aikaisemmin musiikkilevyjen ostamiseen. Musiikin myyminen internetin kautta kuitenkin kompensoi tätä ja laskusuhdanteen pitäisi taittua vuonna 2010, jolloin internetin kautta tapahtuva musiikin myynti ohittaa levymyynnin laskun aiheuttamat menetykset.
Tutkimus paljastaa myös että yli 7% eurooppalaisista omistaa kannettavan musiikkisoittimen, vuonna 2004 vastaava luku oli vain 2%. Soitinten määrän nousu on lisännyt myös nettikauppojen kuten Napster ja iTunes suosiota, sillä käyttäjän on näiden palveluiden avulla helpompi ostaa juuri haluamaansa musiikkia ja siirtää sitä suoraan mediasoittimeen. Tutkimuksen mukaan eurooppalaiset käyttävät vuonna 2006 noin 280 miljoonaa euroa internetin kautta ostettavaan musiikkiin. Vuonna 2010 pitäisi vuosittaisen myynnin saavuttaa 1.1 miljardin euron rajapyykin.
Musiikin myyminen kaipaa kuitenkin lisäpotkua ja tutkimuksen mukaan levy-yhtiöiden onkin löydettävä uusia tapoja markkinoida ja jaella musiikkiaan kuluttajille. Lisäksi matkapuhelinten ja internetin mahdollisuudet pitää osata hyödyntää, jos levy-yhtiöt haluavat menestyä myös tulevaisuudessa.
Lähde:
BBC News

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.