Tiukat tekijänoikeuslait tekevät nuorista piraatteja?

Ilkka Ketola
2. kesäkuuta, 2006 13:15

Stanfordin yliopiston lakiprofessori Lawrence Lessig on toivoo, että tekijänoikeuslakien säätämisessä valloillaan oleva äärimmäisyysajettelu tulisi viimein tiensä päähän. Hänen pelkonansa on, että digitaaliaikakauden maailmassa sovellettuna kankeat ja vanhanaikaiset lait tukahduttavat uuden sukupolven luovuuden. Lessig sanoi myös, että "kieltojen aikakausi" voi muovata nuorista piraatteja.
Walesissa pidettävillä kirjallisuuden ja kulttuurin Hay Festival -messuilla puhunut Professori Lessigin mukaan tekijänoikeuslaeissa olisi tärkeää löytää tasapaino teoksen luoneen artistin ja netin käyttäjien luovuuden välillä. Digitaalisella aikakaudella kun ihmiset eivät välttämättä enää ole kuluttajina passiivisia sohvaperunoita, vaan valmiita käyttämään, muovaamaan ja luomaan saatavilla olevasta materiaalista uutta kulttuuria.
Esimerkiksi Lessig nosti japanilaisen anime-musiikkivideon, jonka tekemiseen voi osallistua tuhansia eri tekijöitä. Työn hedelmät ovat myös kaikkien käytettävissä ja edelleenmuokattavissa ilman kaupallisia vaatimuksia.
Toinen mielenkiintoinen esimerkki oli minimaalisella budjetilla väsätty, omaelämäkertainen videopätkistä kasattu elokuva Tarnation, joka osallistui myös vuoden 2004 Cannesin elokuvafestivaaleihin. Elokuvan tekeminen maksoi ainostaan 218 dollaria (n. 170 euroa), mutta budjetti nousi 400 000 dollariin (310 000 euroon), kun siihen lisättiin elokuvassa käytettyjen musiikki- ja videopätkien rojaltit. Loistava esimerkki siitä, kuinka tiukat tekijänoikeuslait voivat tukahduttaa luovuutta (vaikka tässä tapauksessa elokuva saatiinkin tehtyä).
Professori Lessig on itse yksi Creative Commons (CC) -lisenssijärjestelmän luojista. CC toimii kehyksenä tekijänoikeuslisensseille, jotka antavat teoksen luojalle samalla mahdollisuuden jakaa ja suojata työnsä. Creative Commons eritteleekin kaupallisen käytön ei-kaupallisesta.
"Kyberlakien Elvikseksikin" tituleerattu Lessig pitää ongelmallisena, että tekijänoikeuslakien juuret ovat 1900-luvun kovin erilaisesta maailmasta. Kehitys on ainoastaan laajentanut spiraalimaisesti tekijänoikeuksien vaikutuspiiriä, mikä uhkaa nyt tukahduttaa luovuuden.
Lessigillä oli sanottavansa myös Cliff Richardille ja muille, jotka haluavat pidentää äänitteiden tekijänoikeussuojaa 95 vuoteen: "ei ole mitään syytä pidentää tekijänoikeussuojaa jo olemassa oleviin töihin. Teemmepä mitä hyvänsä, ei Sir Cliff luo enää uusia mestariteoksia vuonna 1955."
Tiukat tekijänsuojat uhkaavat pysäyttää myös kaikkia hyödyntäviä hankkeita, kuten Googlen maailmankirjallisuutta digitalisoivan hakupalvelun. Palvelun ulkopuolelle voi jäädä jopa kolme neljännestä materiaalista.
Lessigin mukaan nykyiset piratismin vastaisen taistelun keinot, lait ja eri teknologiat, ovat "ylitehokkaita": niillä kyllä päästään eroon piratismista, mutta samoin myös osallistuvan kulttuurinluonnista. "Luovuus pakotetaan maan alle", hän lisäsi.
Professori Lessig toivookin, että tekijänoikeuslakien ja teknologian kehityksen yhteensovittamiseen osallistuisi tulevaisuudessa laajempi joukko ihmisiä. Hän kehotti puheessaan kuulijoitaan: "ottakaa vastaan ja ylistäkää uuden teknologian mahdollisuuksia. Luopukaa oikeushaasteista, jotka ajavat luovuutemme takaisin pimeälle 1900-luvulle."
Lähde:
BBC News

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.