Elokuvastudiot haastoivat DVD-kopiointiohjelmien myyjiä oikeuteen

Petteri Pyyny
18. syyskuuta, 2003 22:34

Kaksi Hollywoodin isoa studiota, Paramount Pictures (jonka omistaa Viacom) sekä 20th Century Fox (jonka omistaa News Corp), ovat haastaneet joukon pieniä yhdysvaltalaisia yrityksiä oikeuteen DVD-varmuuskopiointiohjelmien myynnistä ja jakelusta Yhdysvalloissa.
Oikeuteen haastetut yhtiöt ovat Tritton Technologies, QOJ, World Reach sekä Proto Ventures. Studiot hakevat oikeudelta välitöntä myyntikieltoa em. yhtiöiden edustamille DVD-kopiointiohjelmille sekä määrittelemätöntä summaa vahingonkorvauksina.
Jutut pohjautuvat kiisteltyyn DMCA-lakiin, joka kieltää Yhdysvalloissa (aivan kuten Suomessakin EUCD-laki tulee kieltämään lähiaikoina) sellaisten ohjelmien myynnin, jakelun ja markkinoinnin, joiden avulla voidaan ohittaa teknisiä suojauskeinoja. Tässä tapauksessa tekninen suojakeino, jonka em. yhtiöiden edustamat tuotteet ohittavat, on CSS-salaus, joka löytyy suurimmalta osalta DVD-Video -levyistä.
Aiemmin elokuvayhtiöt ovat käyttäneet DMCA-lain teknisien suojakeinojen ohittamisen estävää lakipykälää mm. DeCSS-ohjelmaa levittäneiden sivustojen haastamiseen oikeuteen sekä DVDXCopyä valmistavaa 321 Studiosia vastaan.
Mielenkiintoiseksi koko jutun tekee sen, että tietojemme mukaan yksikään oikeuteen haastetuista yhtiöistä ei varsinaisesti itse kehitä DVD-rippereitä, vaan suurin osa yhtiöistä myy muiden valmistamia ohjelmia tai pahimmassa tapauksessa kaupalliseen kuoreen paketoituja ilmaisohjelmia. Ainoa yhtiöistä, jolla on Yhdysvalloissa laaja ns. "oikeisiin kauppoihin" keskittynyt jakeluverkosto, on Tritton. Muista oikeuteen haastetuista yhtiöistä ainakin QOJ on onnistunut hankkimaan itsensä likipitäen kaikkien tunnettujen ns. spämmilistojen jäseneksi mainostamalla CopiesAnything-tuotteitaan roskapostin avulla.
Lisää aiheesta:
BusinessWeek
Wired

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.