Ehdotettu Yle-maksu ei miellytä suomalaisia

Ilkka Ketola
18. elokuuta, 2009 18:14

Yleisradion rahoitusta pohtineen työryhmän esitys kaikilta perittävästä 175 euron mediamaksusta ei saa hyväksyntää suomalaisilta. Esitetyn mediamaksun tuotto menisi kokonaisuudessaan Ylelle.
Sanomalehtien liiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan mediamaksua piti oikeana ainoastaan 33 prosenttia vastaajista ja peräti 62 prosenttia vääränä. Viidellä prosentilla vastaajista ei ollut asiaan kantaa.
Kyselyselvityksen tulos on ainakin tilaajan mieleen. Sanomalehtien liitto on arvostellut uudistuksessa esitettyjä linjauksia.
Tutkimukseen vastanneilta kysyttiin myös sitä, miten Ylen toiminta heidän mielestään pitäisi rahoittaa. Suurimman kannatuksen (25 %) sai suora rahoitus valtion budjetista ja toiseksi suurimman nykyisen kaltainen TV-maksu (21 %). Esitetty mediamaksu oli näiden jälkeen kolmanneksi suosituin vaihtoehto, jota kannatti 16 prosenttia vastaajista. Lähes yhtä suosittuja olivat kaksi uutta, mutta laajasti Ylelle sopimattomaksi katsottua rahoitusmallia: maksukortti (kannatus 15 %) ja mainosten tuominen Ylen ohjelmiin (13 %:n kannatus).
Myöskään maksun suuruuteen (175 euroa) ei oltu tyytyväisiä. Suomalaiset olisivat valmiita rahoittamaan Ylen toimintaa keskimäärin 144 euron vuotuisella mediamaksulla. Viidennes vastaajista pitää nykyistä maksua sopivana. Tällä hetkellä TV-maksu on 224 euroa vuodessa. Maksua maksavat ainoastaan televisiovastaanottimen omistajat.
Tutkimuksessa kysyttiin myös sitä, miten Ylen toimintaa tulisi valvoa. Mediamaksun valmistelleen työryhmän esitys oli jatkaa toimintaa nykyisellään eli poliitikoista koostuvan hallintoneuvoston toimena. Suomalaiset eivät kuitenkaan pidä tätä hyvänä vaihtoehtona. Vaihtoehtoa kannatti vain 15 prosenttia vastaajista, kun taas 75 prosenttia antaisi valvontaroolin media-alan asiantuntijoista kootulle elimelle.
Taloustutkimus selvitti myös suomalaisten näkemystä siitä, millainen ohjelmasisältö sopii Ylen julkisen palvelun rooliin. Enemmistö jättäisi Ylen ohjelmistosta pois ulkomaiset viihdeohjelmat, tosi-tv-ohjelmat ja ulkomaiset saippuasarjat sekä urheiluohjelmista lähinnä moottoriurheilun ja ulkomaiset palloilusarjat.
Taloustutkimus haastatteli tutkimusta varten puhelimitse 1002:ta 15–79-vuotiasta suomalaista. Tiedot kerättiin viime viikolla. Virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.