Uutiskommentti: Eikö tämä ikinä lopu?

Lauri Jämsä
23. elokuuta, 2008 13:26

Keneltäkään tuskin on jäänyt huomaamatta Applen iPhone 3G -puhelimen aiheuttama mediamylläkkä. Välillä puhelinta kehutaan täysin ylivertaiseksi, ja välillä 3G jumittaa akun sytyttäessä tulipaloja. Olipa niin tai näin, viime aikoina uutiskynnyksen on ylittänyt jo lähes mikä tahansa aihe, jossa mainitaankin taikasana iPhone.
Mielipiteet tuntuvatkin jakaantuvan puhelimen ympärillä muutamiin eri leireihin. Ensinnäkin löytyy Apple-fanaatikkoja, joille hävyttömän suurilla kytkykauppakuukausimaksuilla ei ole mitään merkitystä. Edes yhden operaattorin asiakkaaksi kahdeksi vuodeksi vannoutuminen ei häiritse, se on vain välttämätön paha, koska esimerkiksi Suomessa iPhonen ainoa kytkykaupittelija on Sonera. Puhelinta ja sen ominaisuuksia ylistetään, ja vikoja vähätellään.
Toinen ryhmä, joka ei liene vielä kuitenkaan ehtinyt kasvaa kovinkaan suureksi, hankkii iPhone-puhelimensa eri teitä, ohi Soneran kytkysopimuksien. Tämän jälkeen puhelimesta poistetaan operaattorilukitus, jolloin laitteen saa toimimaan ongelmitta kaikkien matkapuhelinoperaattoreiden SIM-korteilla. Lukituksen estoon on parikin eri tapaa, joista olemme uutisoineet aiemmin. Ensimmäinen iPhone-versio osoitti kysyntää olevan, vaikka jälleenmyyjää ei löytynytkään. Foorumit ja muut netin kauppapaikat täyttyivät Yhdysvalloista tuoduilla, murretuilla puhelimilla -- ja kauppahan kävi.
Kolmannen leirin jäsenet eivät lukeudu kovinkaan potentiaalisiin asiakkaisiin. He seuraavat uutismylläkkää kaukaa Ampparit.com-sivuston välityksellä ja hyppäävät kaikki uutiset suosiolla ohi, joissa on vähänkin viitteitä iPhone-hypetyksestä. Osa kolmannen ryhmän jäsenistä saattaa miettiä harkitsevansa puhelimen hankintaa, mikäli pakollisesta kytkyliittymästä päästään eroon -- ja kun hinta laskee järkevälle tasolle. Tämä voisi kenties toteutua huhutun iPhone nanon myötä?
BusinessWeekin urkkimien tietojen mukaan Apple aikoo pukata tehtaistaan ulos iPhone 3G -puhelimia seuraavan 12 kuukauden aikana huimat 40-45 miljoonaa kappaletta. Luku on odotettua suurempi, mutta kun ottaa huomioon uudet aluevalloitukset, ei luku kuulostakaan enää niin isolta. Eilen Apple laajensi iPhone-tarjontaansa 20 uuteen maahan, joten laitetta kaupitellaan tällä hetkellä kytkysopimuksien avulla yhteensä 42 maassa. Venäjänkin uskotaan saavan omansa vielä ennen vuoden loppua.
Vaikka kyseessä on erittäin onnistunut tuote, joka näyttää suuntaa useilla osa-alueilla muillekin matkapuhelinvalmistajille (kyllä, puhelinta on kopioitu jo useiden yritysten toimesta), on Applen kuitenkin ilman muuta kiittäminen mediaa puhelimensa ilmaisesta mainostamisesta. Yksikään yritys ei liene aikaisemmin saanut yhdellä tuotteellaan aikaiseksi vastaavaa, lähes loputtomalta näyttävää uutistulvaa.
Vaan on mainostukseen jouduttu käyttämään hieman arvelluttaviakin keinoja. Esimerkiksi Puolassa kiinnostus uutta puhelinta kohtaan ei eilen ollutkaan odotetulla tasolla, joten matkapuhelinoperaattori Orange päätti palkata ammattinäyttelijöitä seisoskelemaan kauppojensa edessä.
Applen taktiikka pimittää tietoja viimeiseen asti on saanut lehdistön ja koko maailman varpailleen. Ihminen on luonnostaan utelias olento, ja mikäpä kiinnostusta ruokkisikaan paremmin kuin tietojen viimeiseen asti panttaaminen? Markkinoinnista siis kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.
iPhone-uutisia pursuaa nykyään joka tuutista, ja kenellekään uutisdiggarille ei varmasti olekaan jäänyt missään vaiheessa epäselväksi kuinka monta puhelinta Apple aikoo tuoda markkinoille mihinkin, paljonko kytkyliittymistä kynitään ja millaista hysteriaa iPhone aiheutti ilmestyessään missäkin maassa. Eikö tämä siis ikinä lopu?

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.