AfterDawn logo

Googlen raivostuttava tapa lopettaa omia palveluitaan on vihdoin päättymässä?

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Jos olet käyttänyt Googlelta muutakin kuin yhtiön hakua ja Gmailia viimeisen 20 vuoden aikana, olet todennäköisesti varsin tietoinen siitä, että Googlen palvelut saattavat yhtäkkiä vain kadota - pysyvästi.

Yhtiöllä on niin kova "maine" palveluiden lopettajana, että verkosta löytyy useita sivuja, jotka keskittyvät pelkästään listaamaan kaikkia niitä tuotteita ja palveluita, jotka Google on ajan saatossa päättänyt lopettaa. Google Reader ja iGoogle ovat kenties tavalliselle kuluttajalle ne tutuimmat tuotteet, jotka yhtiö on onnistunut vuosien saatossa lopettamaan.

Nyt tuosta raviostuttavasta tavasta on tullut Googlelle ihan oikea taloudellinen ongelma. Google kisaa täysollä yritysten pilvipalveluiden markkinasta, jota dominoi Amazon Web Services, Microsoftin häärätessä hyvänä kakkosena. Ja kun sovelluskehittäjien asenne Googlea kohtaan on se, että yhtiön palveluiden pysyvyyteen ei voi luottaa, valinta pilvipalveluissa kallistuukin usein muihin kilpailijoihin.


Ongelma on selkeä: jos yritys rakentaa vaikkapa varastonhallintaan ratkaisun, joka toimii pilvipalvelun päällä, yhtiön pitää luottaa siihen, että pilvipalvelu toimii täsmälleen samalla koodilla vielä kymmenen vuoden päästäkin. Google on jopa maksavien yritysasiakkaidensa kohdalla harrastanut kuluttajatuotteistaan tuttua tapaa: yhtiö on saattanut lopettaa joitain ohjelmointirajapintojaan muutaman kuukauden varoitusajalla.

Nyt Googlella ollaan herätty ongelmaan.

Yhtiö pn paketoinut tarjoamistaan ohjelmointirajapinnoista (API) paketin, joka kulkee nimellä Google Enterprise API. Tähän ryhmään kuuluvat ohjelmointirajapinnat pysyvät muuttumattomina niin kauan, kuin niillä on yksikään käyttäjä. Toki rajapinnat voivat kehittyä, mutta ainoastaan niin, että yhteensopivuus taaksepäin, aiempiin tehtyihin ohjelmiin säilyy kunnossa. Asiasta uutisoi laajemmin mm. Protocol.

Lupauksella Google yrittää saada takaisin vuosikymmenten aikana menettämäänsä luottamusta. Luonnollisesti lupaus on kova - ja yritykset tulevat todennäköisesti odottamaan useita vuosia nähdäkseen lupauksen pitävyyden ennen kuin ne alkavat jälleen luottamaan Googleen yhteistyökumppanina samalla tavalla kuin ne luottavat vaikkapa Amazoniin tai Microsoftiin.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT