Instagram: Näin algoritmimme toimii

Instagram: Näin algoritmimme toimii
Instagramin toimitusjohtaja Adam Mosseri on avannut hieman taustoja sen osalta, miten yhtiön algoritmit toimivat. Eli sitä, mitä kuvia ja videoita käyttäjälle tarjoillaan näkyville.

Hän alleviivaa blogikirjoituksessaan sitä, että kukin Instagramin osa-alue toimii eri algoritmien pohjalta. Eli syötejulakisu, kelat, tarinat ja tutki -osio toimivat kaikki täysin toisistaan riippumattomien algoritmien pohjalta. Kukin osa-alue pohjaa toimintaansa siihen, miten käyttäjä kyseistä osa-aluetta käyttää.




Instagramin syöte ja tarinat (stories)



Instagramin tärkeimmät ominaisuudet, eli pääsyöte ja tarinat, pohjautuvat pääosin siihen, mitä tilejä käyttäjä seuraa oman tilinsä kautta. Tuhannet eri signaalit muokkaavat sitten sitä, missä järjestyksessä kuvat syötteessä näytetään ja kenen tarinat näytetään ensimmäisenä.

Tärkeimmiksi muuttujiksi tässä järjestelyssä hän mainitsee seuraavat seikat:
  • Julkaisun sisältö ja tiedot julkaisusta. Tässä vaikuttavat mm. se, miten suosittu julkaisu on ollut, paljonko siitä on tykätty (suhteessa siihen, kuinka moni sen on nähnyt), milloin se on julkaistu ja missä se on julkaistu.
  • Julkaisijan tiedot. Jos käyttäjän julkaisemiin kuviin ja videoihin reagoidaan paljon eli niistä tykätään, niitä kommentoidaan tai niitä jaetaan paljon, nousee kyseisen henkilön uusienkin julkaisujen painoarvo syötteessä.
  • Oma suhteesi kuvan julkaisijaan. Eli jos pääsääntöisesti tykkäät kaikista kyseisen henkilön julkaisuista, hänen julkaisunsa näytetään ylempänä omassa syötteessäsi.


Lisäksi Instagram muitakin sellaisia seikkoja, jotka määrittävät julkaisun kiinnostavuutta. Tällaisia ovat mm. se, kauanko julkaistua kuvaa katsotaan (eli kauanko kuva pysyy näytöllä, kun selaat syötettä tai pläräät tarinoita) ja se, oletko napauttanut kyseisen henkilön profiilia nähdäksesi lisätietoja hänestä. Instagram pyrkii myös siihen, että samalta henkilöltä ei näytettäisi useita kuvia putkeen syötteessä.

Ehdotetut julkaisut ja tutki-osio


Tässä osiossa näytetään julkaisuja tileiltä, joita et vielä seuraa. Tässä Instagram yhdistelee muiden käyttäjien pohjalta saatuja tietoja. Eli jos vaikkapa olet viime aikoina tykännyt AfterDawnin jostain julkaisusta, algoritmi tutkii sitä, ketkä kaikki muut ovat tykänneet samasta julkaisusta. Jos noista tykkääjistä iso osa on tykännyt vaikkapa Ylen jostain kuvasta, mutta et seuraa itse Yleä, kyseinen Ylen kuva nostetaan tarjolle.



Lisäksi näisä kerätyistä ehdotuksista koostetaan samanlainen järjestys kuin omasta pääsyötteestäsi. Eli jos algoritmi löytää vaikkapa sata julkaisua, joita sen mielestä sinun kannattaisi tutkia, ne järjestetään keskenään aiemmin mainittujen kriteerien mukaan.

Lisää Mosserin ajatuksia Instagramin algoritmeistä irtoaa hänen blogikirjoituksestaan.

Kirjoittaja: Petteri Pyyny @ 9. kesäkuuta, 2021 11:16
Seuraa kirjoittajaa Twitterissä
Toimittajan Petteri Pyyny bio
Tägit
algoritmi Instagram
Mainos - kommentit mainoksen jälkeen

© 2021 AfterDawn Oy

Hosted by
Powered by UpCloud