AfterDawn logo

Spotifyltä odotetaan vastausta Applen podcast-uudistukseen

Matti Robinson Matti Robinson

Podcastit ovat kasvattaneet suosiota viimeisten vuosien aikana melkoisesti, joka on saanut suuret audio-pelurit liikkeelle. Spotify on tehnyt suurimpia harppauksia podcast-rintamalla, josta kertoo erityisesti Joe Roganin rekrytoiminen viime vuonna.

Apple kertoi tällä viikolla uudistuksista omaan podcast-alustaansa, joka hyökkää yhtä podcastien suurinta ongelmakohtaa vastaan. Cupertinolaisyhtiön mukaan podcastien monetisointi on harmillisen vaikeaa, sillä monet alustat eivät tarjoa apua mainostajien kanssa tai mahdollisuutta maksullisiin podcasteihin.

Monilla podcasteillä onkin käytössä erilliset syötteet mm. maksullisille Patreon-tilaajille ja ilmaisessa versiossa kuuluvat mainokset.

Apple tuo Podcasts-sovellukseensa maksulliset podcastit, joihin luojat pystyvät määrittelemään hinnan. Lisäksi palveluun tuodaan maksullisia ja ilmaisia "kanavia", joista löytyy useita podcasteja teemoittain. Luonnollisesti Apple ottaa näistä maksuista kauniin siivun itselleen, mukaillen App Storen käytäntöjä.


Spotify ei kuitenkaan raporttien mukaan ole jäämässä nuolemaan näppejään. Maailman suurimman musiikin suoratoistopalvelun investoinnit podcasteihin ovat olleet niin suuret, että kilpailuedusta ei luovuta helpolla.



Yhtiöllä saattaa olla esitellä Applen maksulliset podcastit haastava vastine jo ensi viikolla. Tietojen mukaan Spotify ei ota itselleen siivua podcast-tuottajien tuotoista ja Applen tapaan podcastaajat pystyvät itse määrittelemään hintansa.

Spotifyn sovellus iOS:llä vieläpä pyrkisi estämään Applen App Store -rojaltit ohjaamalla tilaajat sovelluksesta Spotifyn verkkosivulle hyväksymään App Storen sijaan.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT