Näin autovalmistajat aikovat lopettaa bensa- ja dieselautojen valmistuksen - aikajana (Päivitetty 15.3.2021)

Näin autovalmistajat aikovat lopettaa bensa- ja dieselautojen valmistuksen - aikajana (Päivitetty 15.3.2021)
Useampi autovalmistaja on jo kertonut aikataulustaan, jolla ne aikovat lopettaa kokonaan polttomoottoriautojen valmistuksen. Kokosimme yhteen listan tiedossa olevista päätöksistä kunkin autovalmistajan osalta.

Volvo, vuonna 2030


Volvo oli yksi ensimmäisistä autovalmistajista, joka kertoi polttomoottoriautojen valmistuksen lopetuksesta. Tämä tarkoittaa myös lataushybridien valmistuksen lopetusta. Aikataulu on Volvon osalta asetettu vuoteen 2030, eli tuon vuoden jälkeen ei Volvolta tule enää muuta kuin täyssähköisiä autoja.




General Motors, vuonna 2035


Amerikkalaisista autovalmistajista General Motors oli ensimmäinen, joka kertoi suoraan omat aikataulunsa. Yhtiö lopettaa vuoteen 2035 mennessä kaikkien bensalla toimivien autojen valmistuksen. Lisäksi kaikki "kevyempien" dieselautot lakkautetaan myös vuonna 2035. Ainoastaan ammattikäyttöön tarkoitetut järeämmät autot jäävät edelleen dieselillä toimiviksi 2035 jälkeen.

GM:n päätös koskee yhtiön kaikkia automerkkejä: Cadillac, Corvette, Chevrolet, jne.

BMW, vuonna 2050


Saksalaisista autovalmistajista BMW ei ole ottanut itselleen kunnianhimoista tavoitetta polttomoottoreiden alasajon suhteen. Yhtiön edustaja on kertonut BMW:n luopuvan polttomoottoreiden valmistuksesta vuoteen 2050 mennessä.

Mini, vuonna 2030


Vaikka BMW ei olekaan itse asettanut kovin kunnianhimoisia tavoitteita sähköistymiselle, Bemarin omistama Mini on päättänyt luopua polttomoottoreista vuoteen 2030 mennessä.

Mini aikoo esitellä viimeisen polttomoottorimallinsa vuonna 2025 ja luopuu hybridienkin valmistamisesta vuoteen 2030 mennessä.

Mercedes-Benz, 2030-luvulla


Mercedes-Benz ei ole kertonut tiettyä ajankohtaa, jolloin yhtiö luopuu polttomoottoritekniikan käytöstä, mutta askelmerkit ovat jo valmiina. Yhtiö kertoi jo vuonna 2019, ettei yhtiö enää kehitä lainkaan uusia polttomoottoreita, vaan käyttää nykyisiä moottoreita sen aikaa, kuin niille markkinalla on kysyntää - ja siirtyy sen jälkeen pelkkään sähköautojen tuotantoon. Todennäköistä on, että 10 vuotta vanhalla polttomoottoritekniikalla tuskin myydään MB:n autoja enää pidemmällä 2030-luvulla.



Volkswagen (Audi, Skoda, Bentley, jne), 2040-luvulla


Volkswagenin aikataulut eivät ole kiveen hakatut. Yhtiö uumoili jo vuonna 2018, että viimeinen VW-konsernin polttomoottoriauto tulisi tuotantoon vuonna 2026, mutta sittemmin aikataulua on löysytetty jonkin verran. Yhtiö on jo lopettanut polttomoottoriautojen valmistuksen useissa tehtaissaan ja on investoinut sähköistämiseen miljardeja.

Osa Volkswagenin brändeistä, kuten sen luksusautomerkki Bentley, on jo kertonut aikatauluistaan täyden sähköön siirtymisen osalta. Bentleyn kohdalla viimeiset polttomoottoriautot valmistetaan vuonna 2030.

Volkswagenin, Audin ja Skodan osalta tavoitteena on vuosi 2040, jonka jälkeen lataushybridejäkään ei enää valmistettaisi.

Volkswageniin kuuluva Porsche kaavailee valtaosan autoistaan siirtyvän täyssähkötekniikan päälle, mutta ikonisen Porsche 911 osalta yhtiö haaveilee myyvänsä myös polttomoottoriversiota vielä kauan sen jälkeen kuin muut merkit ovat sellaisista luopuneet.

Toyota, 2040


Maailman suurin autovalmistaja Toyota on kertonut jo vuonna 2017 aikatauluistaan. Yhtiö aikoo lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen vuoteen 2040 mennessä.

Yhtiön johtaja tosin sai lokaa niskaansa myös Japanissa hiljattain, kun hän kritisoi maiden suunnitelmia kieltä polttomoottoriautojen myynti. Japani aikoo kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin 2030-luvun puolivälissä, joka lienee realistinen aikataulu Toyotallekin, ottaen huomioon sen valtavan kotimarkkinan asettamat paineet.



Ford, Euroopassa vuonna 2035


Amerikkalainen Ford on kertonut lopettavansa bensiiniautojen myynnin Euroopassa vuoteen 2035 mennessä. Yhtiön tavoitteena on, että kaikki sen Euroopassa myydyt henkilöautot olisivat täyssähköisiä vuoteen 2030 mennessä ja hyötyajoneuvojen osalta tavoitteena on 2/3 vuoteen 2030 mennessä.

Hyundai / Kia, ei aikataulua / 2040


Korealainen Hyundai, joka tunnetaan Suomessa paremmin sisarmerkistään Kiasta, ei ole vielä sitoutunut tiettyyn vuoteen polttomoottoriautojen lakkautuksen osalta. Mutta yhtiö on jo kertonut lopettavansa bensiiniautojen myynnin Kiinassa vuoteen 2040 mennessä ja lopettavansa kokonaan diesel-moottoreiden kehityksen jo nyt, vaikka yhtiöllä onkin vahva jalansija myös hyötyajoneuvoissa maailmalla.

FiatChrysler (Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Maserati, ..), ei aikataulua


FiatChrysler ei ole tehnyt vielä päätöstä polttomoottoriautojen tuotannon lakkautuksesta, mutta dieselmoottoreilla varustettujen henkilöautojen myynnin yhtiö lopettaa jo vuonna 2022. Hyötyajoneuvoissa dieselmoottoreita nähdään vielä jatkossakin.

Yhtiö on yhdistymässä ranskalaisen PSA:n kanssa parhaillaan ja uusi yhtiö, joka valmistaa myös Peugeotteja, Opeleita ja monia muita merkkejä, on jo kertonut tulevan pääjohtajansa suulla, että PSA ei enää kehitä polttomoottoritekniikkaa.



Nissan, ei aikataulua


Japanilainen Nissan ei ole vielä kertonut omaa aikatauluaan polttomoottoriautojen tuotannon lopetukselle. Japanin oma lainsäädäntö tosin varmasti tulee vaikuttamaan asiaan 2030-luvulla.

Dieselmoottoreista yhtiö on pyristellyt eroon jo aiemmin ja lopetti niiden tarjoamisen Euroopassa vuonna 2021

Valtioiden rajoitukset


Monissa maailman maissa on jo asetettu kiveen hakattuja päivämääriä sille, milloin uusien polttomoottoriautojen myynnin täytyy lakata. Nämä päivämäärät saattavat olla lopulta se tärkein muuttuja, joka pakottaa valmistajat lopettamaan polttomoottoriautojen valmistuksen, kun kysyntää ei enää ole.

Britanniassa uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään vuoden 2030 alusta. Vuoteen 2035 saakka maassa saa myydä lataushybridejä, sen jälkeen niidenkin myynti kielletään. Japani aikoo kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin 2030-luvun puolivälissä, kuten myös Yhdysvaltain väkirikkain osavaltio Kalifornia.

Suomessa uusien polttomoottoriautojen myyntiä ei olla kieltämässä, vaan maassamme markkinoiden annetaan päättää niiden tulevaisuudesta. Toki, jos autovalmistajien sähköön siirtymisen tahti pysyy samana, ei polttomoottoriautoja enää tuolloin edes valmisteta.

Puutteita?


Lista on yritetty kerätä kasaan useista eri lähteistä, mutta siinä on väistämättä puutteita. Jos huomaat virheitä tai puutteita, kerrothan niitä alla kommenteissa, niin korjaamme listaa ajan tasalle.



EDIT 15.3.2021: Lisätty listalle BMW:n omistama Mini, joka ilmoitti hiljattain luopuvansa polttomoottoreista ja hybrideistä vuoteen 2030 mennessä.

Kirjoittaja: Petteri Pyyny @ 15. maaliskuuta, 2021 13:25
Seuraa kirjoittajaa Twitterissä
Toimittajan Petteri Pyyny bio
Tägit
sähköauto autot
Mainos - kommentit mainoksen jälkeen
  • 8 kommenttia
  • teme565

    Volvolla on tietysti taustalla kiinalainen omistaja, jolla varmasti riittää rahaa sähköautoteknologian kehittämiseen, mutta on silti kunnianhimoinen tavoite 2030. En yhtään ihmettelisi, jos joskus paria vuotta ennen toimari joutuisi häntä koipien välissä myöntämään että ei onnistukaan.

    22.2.2021 18:13 #1

  • samik83

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teme565: Volvolla on tietysti taustalla kiinalainen omistaja, jolla varmasti riittää rahaa sähköautoteknologian kehittämiseen, mutta on silti kunnianhimoinen tavoite 2030. En yhtään ihmettelisi, jos joskus paria vuotta ennen toimari joutuisi häntä koipien välissä myöntämään että ei onnistukaan. Samaa ajattelin.
    Varmaan näillä kavereilla on parempaa sisäpiirintietoa akkuteknologian kehityksestä, mutta jos uutisointi antaa yhtään osviittaa, niin ihan heti ei ole tulossa mitään uutta ja mullistavvaa korvaajaa Lithium akuille. Kehittyyhän ne vuosi vuodelta aina vähän, mutta polttomoottorin korvaajaksi pitäisi akkujen kapasitetti ainakin tuplata.

    Vaikka itsessä jonkin verran viherpiipertäjää onkin, niin silti vit**ta kuinka ministerit runnoo läpi lakia, jotka käytännössä päättävät milloin akkutekniikka on valmista massoille ja voidaan heivata polttomoottorit.

    22.2.2021 21:07 #2

  • arivesa

    Sähköauto on hyvä idea, mutta sähkön saanti katuparkkeeraajille tökkii,ja sähkön puhtauskin on osin kyseenalaista vielä pitkään. Korpitaipaleelle pysähtymistä parempi idea on mukana kulkeva genu. Toistaiseksi nuo ovat olleet polttomoottoreita, mutta ne voi korvata vihreän vedyn kennoilla.
    Sähköauto range extenderillä on tulevaisuuden ratkaisu. Extender voi olla vedyn lisäksi myös joku muu, esim miniydinvoimala joskus tulevaisuudessa.
    Niitä on käytetty jo vuosikymmeniä satelliittien voimanlähteinä. Yli 44v matkannut Voyager2 lähettää edelleen dataa, joten "range" ei ole ongelma.

    3.3.2021 23:33 #3

  • oberhauser (vahvistamaton)

    On mahdollista että 2025 jälkeen on useita autonvalmistajia jotka tekevät uusia polttomoottoriautoja myyntiin, mutta täysin toinen kysymys kuinka moni kuluttaja on valmis sijoittamaan kovalla työllä ansaittuja euroja uuteen autoon jonka:

    I) jälleenmyyntiarvo tulee laskemaan vielä voimakkaammin kuin koskaan ennen (kaupunkien lisätessä rajoituksia näille)
    II) vaikutus henkilön omaan brändiin voi olla jopa negatiivinen (olet se henkilö, joka osti saastuttavan auton vaikka olisi ollut rahaa ostaa samantyyppinen sähköauto)
    III) kun markkinoilla on tuhansia lähes uusia polttomoottoriautoja, joista edeltävä omistaja yrittää pyristellä eroon vielä kun voi.
    IV) Akkuteknologian hinta per Kwh on jo alle 100$ ja lasku jatkuu kun investoinnit kasvaa alalla. Tämä merkitsee että kuilu sähköauton ja polttomoottirauton välillä kasvaa entisestään.

    Tämä kommentti koskee ensisijaisesti kaupunkiympäristöjä. Suomen maaseudulla on varmasti vielä parikymmentä vuotta markkinat polttomoottorilla toimiville hyötyajoneuvoille.

    15.3.2021 13:56 #4

  • lettas

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery

    ”Atomipattereissa” ongelmana on huono hyötysuhde, säteilyn suojausongelmat ja tehon riittämättömyys verrattuna akkukennoihin. Satelliiteissa jatkuva vuosisatoja kestävä tasainen sähkövirta on kätevä, hinta ei ole ongelma ja avaruuteen saa kätevästi hukattua ylimääräisen lämpöenergian.

    Suurin osa maapallon väestöstä ajaa autollaan hidasta lyhyttä kaupunkiajoa, siihen sähköauto on oiva peli.

    15.3.2021 14:01 #5

  • lettas

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery

    ”Atomipattereissa” ongelmana on huono hyötysuhde, säteilyn suojausongelmat ja tehon riittämättömyys verrattuna akkukennoihin. Satelliiteissa jatkuva vuosisatoja kestävä tasainen sähkövirta on kätevä, hinta ei ole ongelma ja avaruuteen saa kätevästi hukattua ylimääräisen lämpöenergian.

    Suurin osa maapallon väestöstä ajaa autollaan hidasta lyhyttä kaupunkiajoa, siihen sähköauto on oiva peli.

    15.3.2021 14:01 #6

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti oberhauser: On mahdollista että 2025 jälkeen on useita autonvalmistajia jotka tekevät uusia polttomoottoriautoja myyntiin, mutta täysin toinen kysymys kuinka moni kuluttaja on valmis sijoittamaan kovalla työllä ansaittuja euroja uuteen autoon jonka:

    I) jälleenmyyntiarvo tulee laskemaan vielä voimakkaammin kuin koskaan ennen (kaupunkien lisätessä rajoituksia näille)
    II) vaikutus henkilön omaan brändiin voi olla jopa negatiivinen (olet se henkilö, joka osti saastuttavan auton vaikka olisi ollut rahaa ostaa samantyyppinen sähköauto)
    III) kun markkinoilla on tuhansia lähes uusia polttomoottoriautoja, joista edeltävä omistaja yrittää pyristellä eroon vielä kun voi.
    IV) Akkuteknologian hinta per Kwh on jo alle 100$ ja lasku jatkuu kun investoinnit kasvaa alalla. Tämä merkitsee että kuilu sähköauton ja polttomoottirauton välillä kasvaa entisestään.

    Tämä kommentti koskee ensisijaisesti kaupunkiympäristöjä. Suomen maaseudulla on varmasti vielä parikymmentä vuotta markkinat polttomoottorilla toimiville hyötyajoneuvoille.
    Katsoin juuri "likaista vihreää"- alkuisen ohjelman akkujen tuotanto- ongelmista. Siinä tuskin tulee mikään muuttumaan, jättiakku on jättiongelma materiaalien ja kierrätyksen osalta. Samoin 100KW tasvirta-pikalatauspisteet, ne ei synny halvalla eikä vähin päästöin. Vety, nimittäin ylijäämäenergiasta vettä hajoittamalla tehty "vihreä vety",on järkevämpi sähkölähde pieniakkuisille autoille. Ja ainoa raskaalle liikenteelle sekä lentokoneille.

    24.3.2021 00:09 #7

  • arivesa

    Porschen pomo juuri ilmoitti,että ikonista 911 mallia ei tulla koskaan täyssähköistämään,muut kyllä. Polttomoottori on on tuotteen sielu,sanoi.

    24.3.2021 00:14 #8

© 2021 AfterDawn Oy

Hosted by
Powered by UpCloud