Nämä olivat 10 eniten käytettyä brändiä tietojenkalastelussa loka-joulukuun aikana

Nämä olivat 10 eniten käytettyä brändiä tietojenkalastelussa loka-joulukuun aikana
Tietoturvayhtiön Check Point Software Technologiesin tutkimustoiminnasta vastaava Check Point Research on julkaissut vuoden 2020 neljättä kvartaalia koskevan Brand Phishing -raporttinsa. Raportista selviää, mitä tuotemerkkejä kyberrikolliset useimmin hyödynsivät kalastellessaan uhrien henkilö- tai pankkitietoja.

Käytetyin brändi loka-joulukuun 2020 aikana oli edelleen Microsoft. Teknologiajätin mainetta hyödynnettiin 43 % kaikista tietojenkalasteluyrityksistä maailmanlaajuisesti.




Check Pointin tietoturvatutkijat uskovat syynä tähän olevan koronapandemian toisen aallon myötä yhä jatkunut etätyön määrä. Vuoden kolmannella neljänneksellä yhtiö sijoittui myös ensimmäiseksi, tuolloin kuitenkin vain 19 prosentin osuudella.

Microsoftin perässä tulivat DHL ja LinkedIn.

Brand Phishing -hyökkäys tarkoittaa hyökkäystä, jossa rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun tuotemerkin verkkosivuja käyttämällä samaa domain-nimeä tai URL-osoitetta ja samantyyppistä sivuston ulkoasua. Sivustolle uhreja houkutellaan esimerkiksi sähköpostin välityksellä.

Väärennetyillä sivustoilla rikolliset yrittävät kerätä henkilö- ja maksutietoja erilaisten lomakkeiden avulla.

"Vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä rikolliset yrittivät entistä useammin varastaa ihmisten henkilötietoja jäljittelemällä johtavia brändejä. He myös päivittivät tietojenkalastelutaktiikoitaan parantaakseen menestymisen mahdollisuuksiaan. Kehotamme käyttäjiä olemaan varovaisia luovuttaessaan henkilö- ja tunnistetietoja yrityssovelluksille. Kannattaa myös miettiä kaksikin kertaa ennen kuin avaa vaikkapa Microsoftin tai Googlen nimissä tulevien sähköpostien liitetiedostoja tai linkkejä," sanoo Check Pointin Maya Horowitz, Director of Threat Intelligence & Research, Products.

Väärennetyimmät brändit, Q4 2020


  1. Microsoft (mukana 43 prosentissa kaikista brand phishing -yrityksistä globaalisti)
  2. DHL (18 %)
  3. LinkedIn (6 %)
  4. Amazon (5 %)
  5. Rakuten (4 %)
  6. IKEA (3 %)
  7. Google (2 %)
  8. Paypal (2 %)
  9. Chase (2 %)
  10. Yahoo (1 %)


Lisätietoa aiheesta saa Check Pointin blogista.

Lue myös:


Kirjoittaja: Janne Yli-Korhonen @ 17. tammikuuta, 2021 16:44
Seuraa kirjoittajaa Twitterissä
Toimittajan Janne Yli-Korhonen bio
Tägit
tietoturva Check Point Microsoft LinkedIn brändi
Mainos - kommentit mainoksen jälkeen

© 2021 AfterDawn Oy

Hosted by
Powered by UpCloud