AfterDawn logo

YouTube näyttää jatkossa mainoksia muttei maksa tubettajalle, jos ei ole tarpeeksi tilaajia

Matti Robinson Matti Robinson

YouTube on muuttanut palvelun sääntöjä ja uudistuneista säännöistä paljastuu yksi melkoisen kiistanalainen muutos. Jatkossa YouTube alkaa lisätä mainoksia myös kanaville, jotka eivät ole osa YouTube Partner Program -yhteisöä.

Tämä tarkoittaa, että kanavat, jotka ovat liian pieniä tai eivät ole muuten osana YPP-ohjelmaa ja siten eivät voi monetisoida kanavaa mainoksin joutuvat jatkossa näyttämään mainoksia videoissaan. Toki tämä ei olisi ongelma, jos YouTube tilittäisi näistä mainoksista sisällöntuottajalle, mutta näin ei ole.

Mikäli tubettaja ei ole osa YPP:tä, niin mainokset tuotot eivät myöskään menee lainkaan tuottajalle vaan koko kakun ottaa Google itse.

YouTube on selventänyt Twitterissä, että riippumatta videon tuottajan YPP-statuksesta kaikki videot, joissa näytetään mainoksia, käyvät läpi samat kriteerit. Näin ollen kanava, joka ei pääse YPP:hen ja siten mainosrahoihin käsiksi sisällön puolesta ei myöskään näytä mainoksia jatkossa.

Muun muassa Twitterissä on tulistuttu YouTubelle uusista säännöistä. Käyttäjät ovat kysyneet mm. onko YPP nyt vain kätevä este, jolla YouTube saa varmistettua osan mainosrahoista täysin itselleen ja olisiko mahdollista merkata oma kanava ei-mainosystävälliseksi, jottei rahat menisi YouTubelle.


YouTube Partner Programin jäseneksi pääsee, kun on kerryttänyt vähintään 4000 tuntia katsottuja videoita vuoden aikana ja kanavalla on yli 1000 tilaajaa.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT