
Sekä Nvidia että AMD ovat luvanneet tukea DirectX 12 Ultimate -rajapintaa. Nimestään huolimatta kyseessä ei ole mitenkään perinpohjainen uudistus vuonna 2014 julkaistuun grafiikkarajapintaan, vaan nykyiseen teknologiaan on lisätty lähinnä uusia toimintoja. Ehkä huomattavin edistysaskel on Ray Tracing 1.1 -tuki, jonka voimin grafiikkaprosessorit voivat jäljittää säteiden kulkua tekemättä kyselyitä prosessorille. Prosessoreiden kuormitus näin ollen laskee.
Säteenjäljityksen lisäksi DirectX 12 Ultimate sisältää Xbox Series X:stä tutut Variable Rate Shading-, Mesh Shaders- ja Sampler Feedback -grafiikkateknologiat. Pelikehittäjien kannalta uutinen on iloinen, sillä DirectX 12 Ultimaten ansiosta he voivat hyödyntää uusia ratkaisuja ja olla varmoja, että samalla työllä saadaan saavutettua niin konsoli- kuin PC-pelaajat.
Kirjoittaja: Manu Pitkänen @ 20. maaliskuuta, 2020 5:58