AfterDawn logo

Chromen muutos estää jatkossa suosituimmat mainosesto-ohjelmat - AdGuard, uBlock Origin, jne

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
4 kommenttia

Google ilmoitti jo tammikuussa tulevansa muuttamaan Chrome-selaimen API-ohjelmointirajapintoja tulevaisuudessa varsin radikaalisti. Muutos käytännössä lopettaa suosituimpien mainosesto-ohjelmien toimimisen Chromelle kokonaan.

Muutos koskee Chromen laajennusten rajapintaa ja siihen suunniteltua muutosta, joka tunnetaan nimellä Manifest V3. Valtaosa suosituimmista mainoksia estävistä selainlaajennuksista käyttää nykyisin Chromen webRequest-ohjelmointirajapintaa. Tuon rajapinnan avulla laajennukset estävät tiettyjen sisältöjen lataamisen kokonaan, niin että edes verkkoliikennettä ei näistä synny. Juuri tuohon kohtaan muutos on iskemässä. Google aikoo muuttaa webRequest -rajapintaa niin, että sen kautta tehtyjä kutsuja ei voisi estää lainkaan.

Suosituimmat mainosten estoon pohjautuvat laajennukset nojaavat juuri tuohon toimintaan - näihin kuuluvat mm. uBlock Origin ja AdGuard. Samaa estotapaa kuitenkin käyttävät myös tietyt, yritysten käyttöön tarkoitetut lisäosat ja tämän vuoksi Google on joustanut ehdoistaan hieman. Yhtiö aikoo tarjota kutsujen estomahdollisuuden lisäosille jatkossa ainoastaan maksullisen Chrome-selaimen käyttäjille, eli heille ketkä käyttävät Chromen Enterprise -versiota.


Google vakuuttaa kuitenkin, että se ei ole sotajalalla mainosten estoa vastaan, eikä päätöstä ole vielä täysin kiveen kirjoitettu. Mutta yhtiön omat toimet sen haitalliseksi määrittelemien mainosten eston osalta kertovat paljon siitä, että Google haluaisi itse pystyä määrittelemään sen, mitä mainoksia estetään.

Mainosesto-ohjelmien yhtenä ongelmana pidetään yleisesti sitä, että keskivertokäyttäjät asentavat ne esim. yhtä tai kahta tiettyä sivustoa varten, mutta eivät koskaan säädä esto-ohjelman asetuksia, vaan tulevat samalla estäneeksi kaikki mainokset selaimestaan, vahingoittaen näin myös "kunniallisesti" käyttäytyviä verkkosivustoja. Ja kyllä, mainosten esto vahingoittaa pieniä sivustoja erittäin paljon.

Jotta valinta olisi hieman vaikeampaa eri selainten välillä, on Firefox taloudellisessa ahdingossa ja aikoo tuoda tarjolle maksullisen version selaimestaan ilmeisesti jo tänä vuonna.

4 KOMMENTTIA

user_org (vahvistamaton)1/4

Lainaus:

Chromen webRequest-ohjelmointirajapintaa. Tuon rajapinnan avulla laajennukset estävät tiettyjen sisältöjen lataamisen kokonaan, niin että edes verkkoliikennettä ei näistä synny. Juuri tuohon kohtaan muutos on iskemässä.


Tästä herää kysymys, onko muita rajapintoja millä voisi estää sivujen sisältämiä pyyntöjä, eli vaikuttaako tämä muihin "tietoturvaohjelmiin" jotka estävä ei käyttäjän sallimaa liikennettä. Esim jos lisäosalla estät kaiken kolmanen osapuolen (siis muun kuin sivuston domainin) lataukset ilman lupaa, niin toimiiko nämä jatkossa? Esim jos käyttäjä haluaa estää lataamasta esim FB, Google jne toimijoiden sisältö mitä sivustot ovat upottaneet sivuilleen.

Uutisessa puhutaan Chromesta, koskeeko tämä vain Chromea, vai myös Blink/Chromium projektiin tukeutuvia ?

Rantakemisti2/4

Vaikuttaako tämä todella AdGuardin toimintaa kun kyseessä ei ole mikään Chromen lisäosa vaan täysin erillinen sovellus? Ainakin heidän omassa blogissaan annetaan ymmärtää, ettei tällä päivityksellä ole mitään vaikutusta. adguard.com/en/blog/chrome-api-comment.html

Tietenkin tällä on vaikutusta erilliseen selainlisäosaan, mutta yleisesti kun puhutaan Adguardista niin tarkoitetaan noita erillisiä Android, iOS, MacOS ja Windows-sovelluksia.

robsku3/4

Aika Chrome-ihmisten vaihtaa tiedonkeruu-ohjelmistonsa oikeaan selaimeen ;)

avthein4/4

Vapaan kilpailun sääntöjen ja lakien rikkomista pahimmillaan. Tosin kaikki mainosesto-ohjelmat eivät ole kaupallisia.

Sama jos käyttöjärjestelmän valmistaja estäisi tahallaan muiden firmojen tietoturvaohjelmistojen toiminnan ja alkaisi itse kehitellä vastaavia ominaisuuksia itse käyttöjärjestelmään koplatuksi.

Oikeushaasteet olisi varmasti luvassa kilpailulainsäädännön rikkomisesta.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT