AfterDawn logo

Facebook osti konenäköyhtiön – Saako Facebook selville millaisia huonekaluja omistat?

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Facebook on vahvistanut ostaneensa konenäköyhtiö GrokStylen, joka on vuodesta 2015 lähtien erikoistunut visualisiin hakukoneisiin. Käytännössä GrokStylen teknologialla on mahdollista hakea esimerkiksi huonekalujen hintoja yksinkertaisesti osoittamalla puhelimen kameralla huonekalua kohti.

Vaikka GrokStyle on nuori yhtiö, on se ennättänyt tehdä yhteistyötä jo esimerkiksi huonekalujätti Ikean kanssa. Facebookilla saattaa olla hyvinkin kirjava joukko syitä miksi se päätyi ostamaan GrokStylen. Yhtiö pystyy esimerkiksi analysoimaan ihmisten valokuvia ja päättelemään ehkä sitä kautta millaisista esineistä henkilö pitää. Vstaavaa Facebook tekee jo esimerkiksi kasvojentunnistuksessa. Tällainen tieto on kullanarvoinen mainosten kohdistamisessa.

Lisäksi GrokStylen kehittämää teknologiaa voitaisiin hyödyntää osana Marketplace-nettikirpputoria. Käyttäjä voisi esimerkiksi osoittaa Facebookin kameralla jotakin kohdetta ja löytää myynnissä olevan vastaavan kohteen Marketplacesta.


Kauppahintaa tai yrityskaupan muitakaan yksityiskohtia ei ole julkaistu.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT