Tekoäly haastoi e-urheilijat – Voitti lähes jokaisen ottelun

Tekoäly haastoi e-urheilijat – Voitti lähes jokaisen ottelun
Tekoälyn voimaa on demonstroitu suurelle yleisölle vertailemalla sen kykyjä ihmistä vastaan. Tekoäly on asetettu pelaamaan ihmistä vastaan esimerkiksi Jeopardy!-arvuuttelupelissä, mutta sen lisäksi shakissa, kiinalaisessa Go-pelissä sekä shogissa.

Googlen DeepMind-yksikkö on myös haastanut kehittämänsä tekoälyn ihmistä vastaan tietokonepeleissä. DeepMindilla on pelattu ammattimaisia e-urheilijoita vastaan esimerkiksi StarCraft II -pelissä. Tekoäly todella pärjää ihmistä vastaan, sillä tuoreimmassa turnauksessa DeepMindin kehittämä AlphaStar-tekoälyohjelma päihitti ihmisen kymmenessä ottelussa. Ihminen voitti tekoälyn vuorostaan vain yhdessä ottelussa.

Vielä viime syksynä AlphaStar päihitti ihmisen StarCraft II:ssa Insane-vaikeustasolla vain noin joka toisessa pelissä. Parissa kuukaudessa on siis tullut reippaasti parannusta.

Tietokoneen vahvuudet eivät perustu siihen, että se kykenee tekemään nopeammin toimintoja kuin ihminen. AlphaStarin niin sanottu APM-lukema (actions per minutes) on keskimääräinen vain 277, kun taas ammattimainen e-urheilija tekee keskimäärin jopa 559 käskyä minuutissa. Tekoäly siis tekee siis järkevämpiä ratkaisuja.



Kirjoittaja: Manu Pitkänen @ 25. tammikuuta, 2019 9:17
Tägit
e-urheilu StarCraft tekoäly Google Deepmind
Mainos - kommentit mainoksen jälkeen

© 2019 AfterDawn Oy