AfterDawn logo

Kiirehtiminen ei kannattanut – AR-yhtiö ajautui maksukyvyttömäksi

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Tie ideasta menestystarinaksi ei ole aina ruusuinen, vaikka siltä voi vaikuttaa teknologiakasvuyritysten tarinoita lukiessa. Pelkkä idea tai oikeilla jäljillä oleminen ei riitä, vaan ajoitus ja oikeat suhteet merkityksevät erittäin paljon. Tämän on saanut kokea esimerkiksi Blippar-niminen laajennettuun todellisuuteen erikoistunut yhtiö.

Vuonna 2011 perustettu brittiläinen AR-kasvuyritys oli ensimmäisiä teknologiayhtiöitä, joka tarttui kiinni laajennetusta todellisuudesta. Blippar kehitti vuonna 2014 Google Glass -laseille ensimmäisen kuvantunnistussovelluksen. Lisäksi Blippar pääsi kehittämään isoille brändeille laajennettuun todellisuuteen perustuvia mainoskampanjoita, asiakasyrityksinä olivat Nestle, Coca-Cola ja General Mills.

Yritys onnistui keräämään rahaa pääomasijoittajilta ja parhaimmillaan yhtiön markkina-arvo nousi 1,5 miljardiin dollariin. Viimeisimmällä rahoituskierroksella rahaa ei kuitenkaan enää saatu kokoon, vaan sijoittajat antoivat tappiollisen yrityksen ajautua selvitystilaan.


Blipparin tapauksessa opetus lienee se, että vaikka teknologia ja idea ovatkin kunnossa, niin ajoituksella ja oikeisiin asioihin panostamisella on merkitystä. Blippar oli ehkä liian ajoissa liikkeellä, jolloin se tuli käyttäneeksi resurssejaan epäonnistuneisiin hankkeisiin. Google Glass -lasit ovat tästä yksi esimerkki. Jos on malttia seurata markkinoiden kehittymistä, niin silloin pystyy myös satsaamaan tarkemmin oikeisiin projekteihin.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT