AfterDawn logo

Auto jossa ei ole lainkaan rattia – Autojätti GM aikoo tehdä sen ensi vuonna

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
6 kommenttia

Yhdysvaltojen suurimpiin autovalmistajiin kuuluva GM aikoo tuoda markkinoille itsestään ajavan auton vuonna 2019. Tämä ei sinänsä ole mikään iso uutinen, mutta isompi uutinen on se, että ensi vuonna julkaistavassa autossa ei ole lainkaan perinteisiä ohjauslaitteita, kuten rattia tai polkimia. Kyseessä on siis aidosti kuskiton auto.

GM:n tarkoituksena on rakentaa Yhdysvaltoihin uusi kyytipalvelu, jonka pohjana käytettäisiin tulevia ratittomia ajoneuvoja. Yhtiön mukaan autot teknisesti neljännen sukupolven Chevy Bolt -sähköautoja, joihin on lisätty kuskittomuuden mahdollistavaa sensori- ja laskentatekniikkaa. Autot valmistetaan Michiganissa Orionin tehtaalla. Yhtiön mukaan hallintalaitteettoman auton lanseeraus on historiallinen hetki ihmiskunnan historiassa.

Ford on aiemmin luvannut tuoda vastaavan tuotteen markkinoille vuoteen 2021 mennessä.

GM ei paljastanut liikaa tietoa tulevasta automallista, mutta yhtiö julkaisi kuitenkin videopätkän, jossa visioidaan miltä ratiton auto voisi näyttää.

6 KOMMENTTIA

DeNiWar1/6

Suomen talouteen tulee iso lovi kun tällaiset yleistyvät, sakkotulot romahtavat huomattavasti koska roboautot eivät todennäköisesti ajele ylinopeutta.

Ehkäpä tulemmekin näkemään kameratolppien strategista sijoittelua pitkien suorien sijasta enimmäkseen heti rajoituksen alenemisen kohdalle ja jyrkempiin alamäkiin jossa vauhti saattaa hetkellisesti olla roboautollakin hieman korkeammalla (mahdollisesti alenevat rajoituksetkin tullaan sijoittamaan alamäkiin) ja tottakai liikenneturvallisuuden nimissä pienetkin ylinopeussakot on tuolloin jo korotettu moninkertaisiksi nykyisestä.

pkaksp2/6

Tekniikka mahdollistaa kyllä sen, ettei ajoneuvon nopeus nouse yli sallitun edes alamäessä. Se että miten se on järkevää toteuttaa on asia erikseen.

Toinen kysymys herää sitten siinä, että kuka on vastuussa jos ajoneuvo ajaisi yli sallitun. Kuljettajaa kun ei ole.

Valtio kyllä keksii kaivaa nuo puuttuvat tulot jostain muualta kun sakkotulot katoaisivat.

mcmopo3/6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pkaksp:

Tekniikka mahdollistaa kyllä sen, ettei ajoneuvon nopeus nouse yli sallitun edes alamäessä. Se että miten se on järkevää toteuttaa on asia erikseen.

Toinen kysymys herää sitten siinä, että kuka on vastuussa jos ajoneuvo ajaisi yli sallitun. Kuljettajaa kun ei ole.

Valtio kyllä keksii kaivaa nuo puuttuvat tulot jostain muualta kun sakkotulot katoaisivat.

Eiköhän ajoneuvoveroa vaan koroteta ni hommahan sillä hoituu.

Kyllähän tuo aika hurjalta tuntuu kun ei ole minkäänlaista ohjattavuutta. Kaupungissa tuollainen menee varmaan mutta mitenkäs mökkitiet missä ei ole vaikka lumen takia tietä ollenkaan näkyvissä. Luulisi että olisi edes jonkinlainen tattiohjaus olemassa.

jartar4/6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pkaksp:

Tekniikka mahdollistaa kyllä sen, ettei ajoneuvon nopeus nouse yli sallitun edes alamäessä. Se että miten se on järkevää toteuttaa on asia erikseen.

Toinen kysymys herää sitten siinä, että kuka on vastuussa jos ajoneuvo ajaisi yli sallitun. Kuljettajaa kun ei ole.

Valtio kyllä keksii kaivaa nuo puuttuvat tulot jostain muualta kun sakkotulot katoaisivat.

Eiköhän ajoneuvoveroa vaan koroteta ni hommahan sillä hoituu.

Kyllähän tuo aika hurjalta tuntuu kun ei ole minkäänlaista ohjattavuutta. Kaupungissa tuollainen menee varmaan mutta mitenkäs mökkitiet missä ei ole vaikka lumen takia tietä ollenkaan näkyvissä. Luulisi että olisi edes jonkinlainen tattiohjaus olemassa.


No tavallinen uusi auto on todennäköisesti pohjasta jumissa tuossa tilanteessa vaikka osaisikin ajaa. Autoihin joilla ajetaan haastavammissa oloissa, kehitetään varmasti järjestelmiä joilla ajo onnistuu myös ääritilatanteissa.

Tosin todennäköisesti auto saadaan tuollaisessa mökkitie tilanteessa ajamaan paremmin kun tavallinen kuski. Auto voi rekisteröidä kesällä mökille mennnessä missä tie vie ja ajaa sitten talvella sitä pitkin, vaikkei tietä näkyisikään. Toki tuo ongelma on ratkaistavissa myös omalla viitseliäisyydellä jos aurakepit laittaa tien molemmin puolin.

mcmopo5/6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pkaksp:

Tekniikka mahdollistaa kyllä sen, ettei ajoneuvon nopeus nouse yli sallitun edes alamäessä. Se että miten se on järkevää toteuttaa on asia erikseen.

Toinen kysymys herää sitten siinä, että kuka on vastuussa jos ajoneuvo ajaisi yli sallitun. Kuljettajaa kun ei ole.

Valtio kyllä keksii kaivaa nuo puuttuvat tulot jostain muualta kun sakkotulot katoaisivat.

Eiköhän ajoneuvoveroa vaan koroteta ni hommahan sillä hoituu.

Kyllähän tuo aika hurjalta tuntuu kun ei ole minkäänlaista ohjattavuutta. Kaupungissa tuollainen menee varmaan mutta mitenkäs mökkitiet missä ei ole vaikka lumen takia tietä ollenkaan näkyvissä. Luulisi että olisi edes jonkinlainen tattiohjaus olemassa.


No tavallinen uusi auto on todennäköisesti pohjasta jumissa tuossa tilanteessa vaikka osaisikin ajaa. Autoihin joilla ajetaan haastavammissa oloissa, kehitetään varmasti järjestelmiä joilla ajo onnistuu myös ääritilatanteissa.

Tosin todennäköisesti auto saadaan tuollaisessa mökkitie tilanteessa ajamaan paremmin kun tavallinen kuski. Auto voi rekisteröidä kesällä mökille mennnessä missä tie vie ja ajaa sitten talvella sitä pitkin, vaikkei tietä näkyisikään. Toki tuo ongelma on ratkaistavissa myös omalla viitseliäisyydellä jos aurakepit laittaa tien molemmin puolin.

Aurakepit on todellakin ihan hyvä ratkaisu tuohon mutta kun kaikilla ei ole aikaa/innostusta tuohon. Aina välillä (harvoin) joutuu töissä toinen menemään pihalle ja tunnustella missä oja menee kun asiakkaalle menee. Ja ainakaan nykyiset GPS:t eivät saa tarpeeksi tarkasti tien sijaintia selville.

jartar6/6

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:


Aurakepit on todellakin ihan hyvä ratkaisu tuohon mutta kun kaikilla ei ole aikaa/innostusta tuohon. Aina välillä (harvoin) joutuu töissä toinen menemään pihalle ja tunnustella missä oja menee kun asiakkaalle menee. Ja ainakaan nykyiset GPS:t eivät saa tarpeeksi tarkasti tien sijaintia selville.


Toisaalta voisi kysyä, että pitääkö tietokoneen ratkaista ongelma, joka johtuu pelkästään tienomistajan laiskuudesta?

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT