AfterDawn logo

Facebook esitteli Workplacen: Yritykset voivat perustaa "sisäisen Facebookin"

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Sosiaaliseen mediaan suhtauduttiin yrityksissä alkuvaiheessa skeptisesti, sillä sen nähtiin tuhoavan työntekijöiden tuottavuuden. Ajan kuluessa yritykset kuitenkin ymmärsivät sosiaalisen median mahdollisuudet asiakasviestinnässä, mutta lisäksi se voisi palvella isojen yritysten sisäisen viestinnän tarpeita.

Facebook on nähnyt sisäisessä viestinnässä uuden markkinaraon, jonka avulla se voisi vähentää ainakin hieman liikevaihtonsa voimakasta riippuvuutta mainosmyynnistä. Tätä markkinarakoa Facebook on lähtenyt hyödyntämään uudella Workplace-palvelulla, jonka avulla kukin yhtiö voi perustaa "oman sisäisen Facebookin" työntekijöiden välistä kommunikointia varten. Uutisvirrassa näkyvien kirjoitusten lisäksi palvelun kautta voi soittaa videopuheluita ja esittää live-lähetyksiä.

Toimintalogiikaltaan Workplace on Facebookin klooni, joten sen käyttöönotto pitäisi onnistua suhteellisen hyvin. Workplace toimii kuitenkin täysin irrallaan yksityiselämän viestintään tarkoitetusta Facebookista, joten Workplace- ja Facebook-profiileja ei sekoiteta toisiinsa. Workplace on maksullinen palvelu, joten sitä ei ole kytketty Facebookin mainosjärjestelmiin. Palvelu maksaa tuhannen ensimmäisen työntekijän osalta kolme dollaria per työntekijä per kuukausi ja 1001–10000 työntekijän osalta yksikköhinta on kaksi dollaria (yli 10 000 työntekijän osalta yksikköhinta on dollari).


Ajatus sosiaalisen median laajentamisesta yritysten sisäiseen viestintään ei ole mikään uusi asia, sillä esimerkiksi Workplacea muistuttava ja Microsoftin omistukseen kuuluva Yammer perustettiin jo vuonna 2008.

Workplace-sovellus on saatavilla iOS:lle ja Androidille. Tietokoneella palvelua voi käyttää selaimen kautta.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT