AfterDawn logo

Mainosten eston hintalapuksi saatu 21,8 miljardia vuonna 2015

Panu Roivas Panu Roivas
26 kommenttia

Uuden tutkimuksen mukaan adblock-ohjelmien käyttö aiheuttaa arviolta 21,8 miljardin dollarin tappiot mainostuloissa tänä vuonna.

PageFairin ja Adoben tekemän "The cost of ad blocking" -tutkimuksen mukaan noin 200 miljoonaa netin käyttäjää hyödyntää selainlaajennosta, jolla estetään mainoksien näyttäminen. Mainosblokkauksen uhreiksi jäävät luonnollisesti eniten ne sivustot, joiden käyttäjäkunta on mainosblokkereista perillä olevaa tyyppiä.

Mainosblokkauksen määrä vaihtelee myös maittain, ja toistaiseksi suurin mainosblokkaajien maa on Kreikka, jossa 36,7% hyödyntää mainoksia estävää selainlaajennosta. Suomessa luku on 19%. Euroopassa mainoksia estää noin 77 miljoonaa käyttäjää, ja Yhdysvalloissa vastaava numero on 45 miljoonaa.


PageFairin CEO:n Sean Blanchfieldin mukaan mobiilipuolen mainosestot saattavat jatkossa romuttaa nykyisen mainospohjaisen bisnesmallin. Erityisesti Aasian suunalla mobiilimainosten blokkaus on ollut kasvussa, ja sen odotetaan nousevan erityisesti kun Apple lisää mainosestotuen Safari-selaimeen iOS 9:ssä.

26 KOMMENTTIA

MeitziQ1/26

Mainostajat säästävät siis 21,8 miljardia koska mainoksista, jotai ei näytetä, ei makseta.

Vilperi132/26

Itse laitan Adblockin pois päältä sellaisilta sivuilta, jotka osaavat laittaa mainokset esille ei-häiritsevällä tavalla. Ensimmäinenkin vilkkuva, pomppiva tai ponnahdusikkunamainos osuu silmään niin Adblock pamahtaa heti päälle. Ei kadullakaan mainoksia tuoda metrin päähän vilkkumaan strobo-valoilla naaman eteen.

uga273/26

Kyllä on mukava olla ilman mainoksia. Adblock on ollut käytössä jo vuosia. Joitakin sivuja olen päästänyt "pannasta", koska osaavat laittaa vain hillittyjä mainoksia.

yamaneko4/26

Sitten on sivustoja joilla ei vain ymmärretä että mitä vmäisempiä mainoksia laitetaan ahneuksissaan, sitä vähemmän niitä mainoksia näkee kukaan.

Otavamedia on tällaisen kädettömyyden kruunaamaton kuningas. Murossa mainospelleily on vedetty äärimmilleen.

No samapa tuo, pidän erilaisia blokkereita ja elementtien piilottajia päällä kaikkialla. Enkä edes harkitse poistamista.

epaadplokkaaja (vahvistamaton)5/26

Kannattaa tutusta Adblokkiin syvällisemmin. Rahalla saa pääsyn whitelistille eli Adblock toimii oikeasti mainosrahoitteisesti. MOT.

JullePuh6/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MeitziQ:

Mainostajat säästävät siis 21,8 miljardia koska mainoksista, jotai ei näytetä, ei makseta.

Olen itse samaa mieltä, sillä mitä järkeä niitä mainoksia on tuputtaa ihmisille, jotka eivät niitä halua katsoa. Sellainen on tehotonta mainontaa.

yamaneko7/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti epaadplokkaaja:

Kannattaa tutusta Adblokkiin syvällisemmin. Rahalla saa pääsyn whitelistille eli Adblock toimii oikeasti mainosrahoitteisesti. MOT.


Onneksi en käytäkään Adblockia :)

WereCatf8/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti epaadplokkaaja:

Kannattaa tutusta Adblokkiin syvällisemmin. Rahalla saa pääsyn whitelistille eli Adblock toimii oikeasti mainosrahoitteisesti. MOT.

Sen whitelistin saa muutamalla klikkauksella pois päältä, ei mikään kovin iso ongelma...

mjk9/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uga27:

Kyllä on mukava olla ilman mainoksia. Adblock on ollut käytössä jo vuosia. Joitakin sivuja olen päästänyt "pannasta", koska osaavat laittaa vain hillittyjä mainoksia.

Sama täällä, jotkut mainokset häiritsevät pahasti vaikka juuri uutistenlukua, joissain tapauksissa mainosta luulee uutiseksi. Nämä ovat juuri niitä ärsyttävämpiä. Ja tietysti ne "pomppaavat" ovat kaikkein pahempia...

Lumikki10/26

Lainaus:

Mainostajat säästävät siis 21,8 miljardia koska mainoksista, jotai ei näytetä, ei makseta.


Ja ne mainostajat saavat tulonsa loppujen lopuksi meiltä kuluttajilta niin me kuluttajat säästämme tuon verran rahaa.

Lainaus:

Olen itse samaa mieltä, sillä mitä järkeä niitä mainoksia on tuputtaa ihmisille, jotka eivät niitä halua katsoa. Sellainen on tehotonta mainontaa.


Samaa itse myös ihmettelen. Vaikka onhan se ymmärrettävää että ne ihmiset jotka saa elantonsa mainoksien avulla, huijaavat muita siihen uskoon että "kaikki" mainonta vaikuttaa "kaikkiin". Todellisuudessa ihminen joka ei halua mainoksia estää/ohittaa ne mainokset automaattisesti eli ei kiinnitä mainoksiin enää mitään huomiota.

power_age11/26

On se sitten taas noilta tutkimus, tutkittaan kuin lähes kuinka paljon vilkkuvat ja välkkyvät esiin luikuvat treffin oikeasti todella ärsyttävät paske kikkareet sivustolla, olet jo voinut voittaa jne. monia muita samaan ryhmään kuuluvia paskeita ei todellakaan kiinnosta tai haluta edes nähdä lasketaan tappioksi.

Olen sen verran mulkero, että jos noita paskeita ei saa pois näytöltä tuskin yhteenkään noihin vähiä rahojani niistä laittaisin, ennen kunnon mainos banneria, olikin ongelmana kun halisi sen välkkyvän pomppivan valuvan mainoksen pois sivulta, otti aikansa kestää se ettei se sulkemisruksi johda kun jollekin toisella helvetillisen ärsyttävälle sivulle josta saa pahimmassa koneelle jotakin paskaa, mielestä sellainen on harhaan johtamista ja pakko syöttöä.

Eihän sanoma tai muissakaan lehdissä ne mainokset poukkoile silmille, edes noissa mainos lehtisissä, myöskään ne mainos lehdet eivät jos olet heittänyt kierrätys pinoon lukematta eivätkä hypi sieltä pinosta silmille, taitaa vaan olla helvetin vaikeaa käsittää mainostajan tätä asiaa, ja sen sulkemisruksin todellista harhaan johtavaa toimintaa, mitä he toimillaan harjoittavat.

user@org (vahvistamaton)12/26

Vaikka luku on esitettu varsin tarkasti, niin ei sitä kannatta kovin tarkkana ottaa ja jo jutussa selvisi että kyse dollareista.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MeitziQ:

Mainostajat säästävät siis 21,8 miljardia koska mainoksista, jotai ei näytetä, ei makseta.


Tai sitten eivät säästä.

Jos mainostaja ostaa onnistuneita kohderyhmäkontakteja, niin miten mainoksenestäjät vaikuttaa hintaan ?

Jos mainostaja ostaa mainostilaa, mutta mainoksenestäjä ohjelmat estää niiden näkymisen käyttäjälle, niin mitä mainostaja säästää?

Mainosestäjät taitavat vaikuttaa eniten niihin kanaviin joissa se tehoaa parhaiten, eli liikevaihto laskee.

Mainoksentäjät vaikuttaa myös niihin kanaviin joihin mainoksenestäjät tehoaa huonosti, ainakin luulisi että sellaisten arvo mainostila markkinoilla kasvaa. Mainostaja miettii eri medioita

RekookeR13/26

Käyttäis nuokin säästyneet rahat kehitysapuun. Mainokset ovat turhuutta.

user@org (vahvistamaton)14/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RekookeR:

Mainokset ovat turhuutta.


Markkinointi, mukaan lukien mainonta on erittäin tärkeää, vaikka siinä toki ongelmansakkin.

jartar15/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JullePuh:


Olen itse samaa mieltä, sillä mitä järkeä niitä mainoksia on tuputtaa ihmisille, jotka eivät niitä halua katsoa. Sellainen on tehotonta mainontaa.


Mainonta ei missään nimessä ole tehotonta. Iso osa ihmisistä väittää, ettei mainokset heihin vaikuta ja samaan aikaan kantavat tuotteita kotiin joita eniten mainostetaan.

Lumikki16/26

Lainaus:

Iso osa ihmisistä väittää, ettei mainokset heihin vaikuta ja samaan aikaan kantavat tuotteita kotiin joita eniten mainostetaan.


Ja tämä liittyy mainontaan jotenkin. Onko mielessäsi käynyt että ihmiset ostaa aina tuotteita. Mainostettiin tuotetta tai ei niin niitä ostetaan ihan hinta/laatu periaattella. Joten voin ostaa jotain tuotetta vain siksi että olen todennut sen paremmaksi kuin toisen, en siksi että olisin nähnyt siitä mainoksen.

PS: En väitä että mainonta ei vaikuta joihinkin ihmisiin. Väitän että se ei vaikuta KAIKKIIN ihmisiin.

user@org (vahvistamaton)17/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Lainaus:

Iso osa ihmisistä väittää, ettei mainokset heihin vaikuta ja samaan aikaan kantavat tuotteita kotiin joita eniten mainostetaan.


Ja tämä liittyy mainontaan jotenkin. Onko mielessäsi käynyt että ihmiset ostaa aina tuotteita. Mainostettiin tuotetta tai ei niin niitä ostetaan ihan hinta/laatu periaattella.


Mainostaminen/markkinointi ei poissulje hinta/laatu periaatteella ostamista, osa markkinointia - mainontaa tuketuukin juuri tuohon "periaatteeseen".

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

PS: En väitä että mainonta ei vaikuta joihinkin ihmisiin. Väitän että se ei vaikuta KAIKKIIN ihmisiin.


Ehkä jossain on joku muistinsa menettänyt luolassa asuva erakko. Se tuskin on isommassa kuvassa oleellista.

Lumikki18/26

Lainaus:

Ehkä jossain on joku muistinsa menettänyt luolassa asuva erakko. Se tuskin on isommassa kuvassa oleellista.


Loistava esimerkki mainosuskovaisesta.

pentsu19/26

Kerrankin olen osittain samoilla linjoilla Lumikin kanssa. Joidenkin tuotteiden mainostaminen on mielestäni aivan turhaa. Mutta, johtuuko se siitä että ihmisiä kiinnostaa erilaiset asiat tai ihmiset ovat jo tottuneet mainostettuun tuotteeseen?

Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa hammastahna. Useimmat ostavat sitä mitä ovat tottuneet käyttämään. Esim. vaimo jostain syystä ostaa aina Golgatea vaikka mainoksissa kuinka tyrkytettäisiin Pepsodenttia. Vaimoa se ei ilmeisesti hetkauta ja tässä ehkä tuleekin se pointti. Riittää että kuluttaja saadaan mainoksen voimalla kokeilemaan kerran jotain muuta tai uutta ja siten saadaan kuluttaja muuttamaan makutottumustaan. Luonnollisesti tämän jälkeen mainoksen ei enää tähän kuluttajaan tarvitsekaan vaikuttaa.

Siitä että edellä väitettiin ostamisen perustuvan aina hinta/laatu periaatteeseen olen täysin eri mieltä. Monia ihmisiä, ehkä hieman yllättäen vähävaraisempiakin voi kiinnostaa pelkkä laatu hinnasta välittämättä. Useimmiten laatu kuitenkin maksaa enemmän, mutta ei tietenkään aina. Lisäksi monesti AD:nkin keskustelupalstalla joku etsii esim. "edullista" telkkaria luullen että "edullinen" tarkoittaa halpaa. Edullinen voi kyllä olla halpa, mutta yhtä hyvin se voi olla myös kallis.

jartar20/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Kerrankin olen osittain samoilla linjoilla Lumikin kanssa. Joidenkin tuotteiden mainostaminen on mielestäni aivan turhaa. Mutta, johtuuko se siitä että ihmisiä kiinnostaa erilaiset asiat tai ihmiset ovat jo tottuneet mainostettuun tuotteeseen?

Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa hammastahna. Useimmat ostavat sitä mitä ovat tottuneet käyttämään. Esim. vaimo jostain syystä ostaa aina Golgatea vaikka mainoksissa kuinka tyrkytettäisiin Pepsodenttia. Vaimoa se ei ilmeisesti hetkauta ja tässä ehkä tuleekin se pointti. Riittää että kuluttaja saadaan mainoksen voimalla kokeilemaan kerran jotain muuta tai uutta ja siten saadaan kuluttaja muuttamaan makutottumustaan. Luonnollisesti tämän jälkeen mainoksen ei enää tähän kuluttajaan tarvitsekaan vaikuttaa.

Siitä että edellä väitettiin ostamisen perustuvan aina hinta/laatu periaatteeseen olen täysin eri mieltä. Monia ihmisiä, ehkä hieman yllättäen vähävaraisempiakin voi kiinnostaa pelkkä laatu hinnasta välittämättä. Useimmiten laatu kuitenkin maksaa enemmän, mutta ei tietenkään aina. Lisäksi monesti AD:nkin keskustelupalstalla joku etsii esim. "edullista" telkkaria luullen että "edullinen" tarkoittaa halpaa. Edullinen voi kyllä olla halpa, mutta yhtä hyvin se voi olla myös kallis.


Jos ihminen hakee "laatua" esim. päivittäistavarakaupasta niin kuinka usein se on mainostettu tuote. Kuinka usein "laatutuotteeksi" valitaan esim. Pirkka, x-tra tai euroshopper?

Jos Golgate lopettaisi mainostamisen niin ostaisiko vaimo vielä sitä? Miksi vaimo on alunperin valinnut sen. Kuka valitsee ensimmäisen "hyvän" hammastahnan mielikuvan perusteella joka on tullut aluperin mainoksesta?

Jos hammastahnan mainostaminen olisi turhaa niin ei kukaan mainostaisi.

Mainokset vaikuttavat hyvin paljon tiedostamatta. Jos haluaa ettei mainokset vaikuta niin suosittelen mainittua erakkona asumista luolassa. Muuten on hyvin vaikea välttyä vaikutuksilta.

user@org (vahvistamaton)21/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:


Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa hammastahna. Useimmat ostavat sitä mitä ovat tottuneet käyttämään. Esim. vaimo jostain syystä ostaa aina Golgatea vaikka mainoksissa kuinka tyrkytettäisiin Pepsodenttia. Vaimoa se ei ilmeisesti hetkauta ja tässä ehkä tuleekin se pointti. Riittää että kuluttaja saadaan mainoksen voimalla kokeilemaan kerran jotain muuta tai uutta ja siten saadaan kuluttaja muuttamaan makutottumustaan. Luonnollisesti tämän jälkeen mainoksen ei enää tähän kuluttajaan tarvitsekaan vaikuttaa.

Eli yrität sanoa että mainostaminen/markkinointi on erittäin tärkeää. jos siinä epäonnistuu niin peli menetetty.

Ja sitä että jos haluaa uusia asiakkaita niin se vielä tärkeämpää tapauksissa joissa kuluttaja tottunut hankkimaa vanhaa tuttua.

En tiedä kuinka kauan vaimosi on hammastahna ostoksia tehnyt, ja onko sitä ensimmäistä enään myynnissä ja jos on niin ostaako hän aina juuri sitä samaa.

Tuon esimerkin pohjalla voi myös miettiä moniko ostaisi edes sitä tuttua merkkiä jos sitä ei enään markkinoitaisi, eli katoaisi näkyviltä hyllypaikoilta ei tunnistettavaksi pakkaukseksi nurkan alahyllyllylle. Osa varmaan näkisi vaivaa,


No tavallinen ihminen tekee tai ainakin vaikuttaa moniin muihinkin hankintoihin, ja yksi päätös vaikuttaa toiseen, jopa se missä järjestyksessä.

pentsu22/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:


Jos Golgate lopettaisi mainostamisen niin ostaisiko vaimo vielä sitä? Miksi vaimo on alunperin valinnut sen. Kuka valitsee ensimmäisen "hyvän" hammastahnan mielikuvan perusteella joka on tullut aluperin mainoksesta?

Tämä oli se pointti. Tätä tarkoitin.

J24823/26

Ja kukaan ei kiinnitä huomiota siihen mitä mainokset tekee pinnan alla? Seuraa käyttäjiä, luo heistä profiileja, myy tiedot eteenpäin. Mainostajat tietää meistä enemmän kuin monet meidän kaverit. Mielestäni yksityisyys on tärkein syy blokata mainoksia ja muita träkkereitä, ei niiden häiritsevyys. Suosittelen vilkasemaan Do not track -dokkarin.

Itse blokkaan ainoastaan mainokset ja keksit jotka loukkaavat selaimeni lähettämää do-not-track pyyntöä. Se onnistuu EFF:n privacy badger-selainpalikalla.

pentsu24/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti J248:

Ja kukaan ei kiinnitä huomiota siihen mitä mainokset tekee pinnan alla? Seuraa käyttäjiä, luo heistä profiileja, myy tiedot eteenpäin. Mainostajat tietää meistä enemmän kuin monet meidän kaverit.

Ööö. Meni osittain vähän ohi. AD:n etusivulla on Markantalon mainos. Mitä tietoja tällä mainostajalla mielestäsi voi olla minusta?

J24825/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:


Ööö. Meni osittain vähän ohi. AD:n etusivulla on Markantalon mainos. Mitä tietoja tällä mainostajalla mielestäsi voi olla minusta?

Ei välttämättä Markantalolla paljoakaan, mutta mainospalvelu joka päätti että juuri tämä mainos näytetään sinulle, on todennäköisesti seurannut surffauskäyttäytymistäsi ja luonut sinusta mainosprofiilin sen perusteella ja mahdollisesti myynyt niitä tietoja eteenpäin. Katso se dokkarisarja, vähintään ensimmäinen osa.

user@org (vahvistamaton)26/26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti J248:


Ei välttämättä Markantalolla paljoakaan,


Jep, vaikea tietää mitä hänen tapauksessaan, ja välttämättä Gigantti/Markantalo/.. ei itse suoraan tee mitään.

Mutta jos katsoo mitä kaikkea tälläkinsivulla on, niin tunnettuja mm. Google, Facebook, ne tuntee käyttäjän aika hyvin, vaikka ei olisi niiden muita suoria palveluita ehdontahdon käyttänyt.

Jos sattuu oleen satunaninen käyttäjä tai jopa rekisteröitynyt ja joskus kirjautuneena käytössä olevalla laitteella tai yhteydellä niin alkaahan siinä.

Tällä sivulla on myös liuta muita toimijoita, jotka ei niin kuluttajille tunnettuja, ja ne osaa myös hommansa.

Välillä on suoraan paikkatietoakin kalasteltu, mutta edellä mainitut toimijat sen ilmankin pystyvät monesti rankantarkasti tekeen.

Käyttäjän on aikavaikea turhaa "seurantaa" luotettavasti estää, jos meinaa kuitekin jossain surffailla, viimekädessä se varsinainen haettu palvelinkin voi seurata, lokittaa ja hankki analyysia enemmän mitä tiedostojen ulostaminen vaatii.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT