AfterDawn logo

Tekijänoikeuksissa syy: Vanhat sisällöt homehtuvat arkistoihin

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
9 kommenttia

Mikä on tekijänoikeuksien tehtävä? Onko sen tarkoituksena luoda kuluttajien ja oikeudenomistajien välille niin syvä kuilu, ettei kukaan pääse katsomaan tai kuuntelemaan tuotettua sisältöä (sisältö jää pölyttymään arkistoihin). Vai pitäisikö sen varmistaa kohtuullinen korvaus tekijöille ja taata, että sisältöä on oikeasti mahdollista katsoa / kuunnella.

Tekijänoikeuksien sopimusjärjestelmät ovat tunnetusti äärimmäisen jäykkiä, eivätkä ne ole ehtineet vieläkään reagoida kunnolla niin uuteen innovaatioon kuin WWW (joka on ennättänyt 25 vuoden ikään). Tämä ikävä tosiasia on tullut eteen esimerkiksi Ylen Elävälle arkistolle, jonka tehtävänä pitäisi olla arkistojen aarteiden tuominen suomalaisten saataville.

Suurta osaa Ylen tv-arkistossa olevista sadoista tuhansista ja radioarkiston noin miljoonasta nimikkeestä ei voida tuoda suomalaisten katsottavaksi / kuunneltavaksi – ei vaikka ohjelmat olivatkin Yleisradion tuottamia. Yle ei voi esittää Elävä arkisto -palvelussaansa kokonaisia draama- ja viidehohjelmia, vaan ainoastaan lyhyitä näytteitä niistä. Taustalla on TV- ja radioaikakauteen jämähtänyt korvausjärjestelmä, joka huolehtii siitä, ettei ohjelmien esittäminen netissä ole käytännössä mahdollista. Musiikki rajoittaa voimakkaasti Areenan sisältöjen esittämistä (esimerkiksi ulkosuomalaisille).


Elävän arkiston ohjelmapäällikkö Reijo Perälä toivookin toimia kansallisen lainsäädännön tasolla, jotta suomalaista kulttuuriperintöä voitaisiin esittää siinä mediassa, jota ihmiset nykypäivänä seuraavat: verkossa. Näin on toimittu jo monissa maissa Perälän mukaan. Esimerkiksi Ruotsissa on sovittu, että Elävää arkistoa vastaavassa Öppet arkivissa voidaan esittää kokonaisia ohjelmia tai ohjelmasarjoja, kun esitettävä ohjelma on julkaistu ennen vuotta 2005.

Perälän mukaan tekijänoikeuskorvausten maksuperuste pitäisi olla katselukerrat – katseluun käytetty laite ei saa määrittää korvauksen suuruutta. Korvaussummat pitää myös sopeuttaa nettiaikaan, eikä vertailukohtana saisi käyttää TV-uusintaa. Yle on esittänyt myös ns. yleistä sopimuslisenssiä, joka yksinkertaistaisi ja helpottaisi sopimusprosessia palveluiden oikeudenomistajien välillä.

Kansalliskirjaston ylläpitämästä historiallisesta sanomalehtikirjastosta löytyy vuosien 1771–1910 välillä julkaistuja sanomalehtiä. Sadan vuoden historiallien tyhjiö, joka kattaa koko itsenäisen Suomen ajan, syntyy palveluun eriytisesti tekijänoikeudellisten kysymysten takia. Uudempaa materiaalia pitää tarkastella mikrofilmiltä.

Kenen etu on, että historiallisesti arvokkaan kulttuuriperinnön näkeminen estetään vanhoilla sopimusrakenteilla?

9 KOMMENTTIA

BaldAngel1/9

ei ole mahdollista, koska teoriassa olisi mahdollisuus, että teoriassa joku voisi menettää teoreettista rahaa teoriassa

pain832/9

Kas kun timpurit ei peri tekijänoikeusmaksuja joka kerta, kun heidän rakentama talo myydään eteenpäin.

johtaja593/9

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:

Kas kun timpurit ei peri tekijänoikeusmaksuja joka kerta, kun heidän rakentama talo myydään eteenpäin.


Kuulostaa ihan järkevältä esimerkiltä.

Lumikki4/9

Ongelma on liian pitkät tekijäoikeussuoja, ei pelkästää liian suuret maksut.

Tämä koskee kaikkia tekijäoikeuden alaista materiaalia. Esimerkiksi kirjoista joita myydään kaupasta ei ole saatavilla kovinkaan montaa jotka ovat ikäluokassa hieman vanhentuneita. Vasta kun tekijäoikeus loppuu ne tulevat uudelleen saataville. Tekijäoikeussuoja on jopa niin pitkä että jonkun lapsuudessa ollut asia ei ehdi uudelleen markkinoille ennen kuin ihminen jo kuolee.

Jos esimerkiksi 80-90% teoksen tuotosta saadaan ensimmäisen vuosikymmenen aikana niin mitä järkeä sitä tuotetta on pitää poissa saatavilta vielä 60 vuotta lisää. Kokonaisia kulttuurillisia aikakausia on kansalaisten tavoittamattomissa liian pitkien tekijäoikeuksien takia.

Boss935/9

Ei tule onnistumaan... TE-mafiahan ei suostu tekijänoikeuksien minkäänlaiseen keventämiseen, vaikka henki menisi! Ainoa, joka tästä tilanteesta hyötyy edes vähän on nimenomaan TE-mafia, eikä sekään hyöty juuri päätä huimaa

Zunter6/9

-

Zeitsei7/9

Eihän tekijänoikeusmafia moista virhettä halua kontilleen, että jotain materiaalia julkaistaan, sillä on muutama katsoja mutta he eivät maksa siitä 5€ (mieluiten 20€) per katselukerta. Sana "ilmainen" on revitetty Teosto ry:n sanakirjasta jo 1928.

Toivottavasti saadaan Spotifyn/NetFlixin kaltainen video-ja äänitallennepalvelu, jossa koko YLEn ja KAVAn arkisto on 100% laajudessaan kaikille avoinna. Voisin siitä jopa maksaa, että pääsisi näkemään vanhat Suomen tietoviisaat tai kuuntelemaan Radiomafian lähetyksiä.

wipe20008/9

> Ongelma on liian pitkät tekijäoikeussuoja, ei pelkästää liian suuret maksut.

Nimenomaan. 20 v teoksen julkaisusta olisi ehkä vielä siedettävä suoja-aika, nykyinen vasta tekijän kuolemasta alkava laskenta + ylipitkä vuosimäärä on aivan kohtuuton.

zipzap9/9

Vapaakauppasopimuksen sijoittajasuojan myötä tekijänoikeudet eivät muutu paremmiksi enää koskaan.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT