AfterDawn logo

Spotify kyntää edelleen tappiolla – odottaa kilpailun kovenevan pian

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Spotify syö edelleen enemmän kuin tienaa. Viime vuonna yhtiö kasvatti liikevaihtoa reippaasti 747 miljoonaan euroon, kun se vuonna 2012 jäi 430 miljoonaan euroon. Tappio pieneni 57,8 miljoonaan euroon (vuonna 2012 tappiota kertyi 87 miljoonaa euroa).

Kertyneiden tappioiden syyksi laitettiin palvelun voimakas laajentuminen. Spotifyn kuuluvuusalue yli kaksinkertaistui viime vuoden aikana 55 maahan palvelun laajennuttua Euroopassa ja Etelä-Amerikassa. Spotify teki myös Hongkongin ja Filippiinien lanseerausten kautta avauksen Aasiaan, mutta siellä riittää edelleen paljon valloitettavaa: esimerkiksi Japani, Indonesia, Kiina, Intia, Venäjä ja Thaimaa ovat edelleen Spotifyn käyttöalueen ulkopuolella.

Yli 90 prosenttia Spotifyn liikevaihdosta on peräisin maksullisista tilauksista.

Spotify arvioi kilpailun kovenevan lähiaikoina, kun Apple ja Google laajentuvat sen markkinoille. Apple osti kesällä kuuloke- ja musiikkipalveluyhtiö Beatsin, kun taas Google kertoi syksyllä YouTuben yhteyteen avattavasta Music Key -musiikkipalvelusta. Applen uskotaan integroivan Beatsin musiikkipalvelun iTunesin kautta kaikkiin iOS-laitteisiin, mikä voi antaa ratkaisevaa vipuvoimaan palvelun yleistymiselle.


Artistien suusta on myös alkanut kuulua voimakkaampaa narinaa suoratoistopalveluihin liittyen. Eniten huomiota saanut tapaus on Taylor Swiftin päätös poistaa musiikkinsa Spotifysta. Manageri Irving Azoff on vuorostaan syyttänyt YouTube Music Keytä kappaleiden luvattomasta käytöstä ja vaatinut noin 20 000 musiikkikappaleen poistamista palvelusta. Muusikko Aloe Blacc kritisoi taas Pandoran kautta suoratoistopalveluiden maksamien toistohyvitysten suuruutta. Muusikko T. Kareem Powell taas ihmetteli miksei Beats maksa ilmaisen kokeilujakson aikana kuunnellusta musiikista korvausta artisteille.

Spotify perustettiin vuonna 2006 ja musiikkipalvelu avattiin vuonna 2008.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT