AfterDawn logo

Napster avasi DRM-vapaan musiikkikaupan 6 miljoonalla kappaleella

Kaarlo Räihä Kaarlo Räihä
2 kommenttia

Aikoinaan P2P-ohjelmana toiminut Napster tarjosi kuluttajille 2000-luvun alkupuolella suuren määrän DRM-vapaata musiikkia MP3-tiedostoina, mutta tekijänoikeudellisten ongelmien takia kyseinen P2P-verkko suljettiin ja Napster muuttui muutamien käänteiden jälkeen lailliseksi digitaaliseksi musiikkikaupaksi. Tämän vuoden tammikuussa Napster lupasi aloittaa DRM-vapaan musiikin myymisen ja nyt Napster on palannut ainakin kappalemäärissä mitattuna DRM-vapaan musiikin kärkipaikalle, sillä Napster Inc. aloitti tänään DRM-vapaiden MP3-kappaleiden kauppaamisen DRM-suojatun sisällön ohella.

DRM-vapaiden MP3-kappaleiden tarjonta on markkinoiden laajin, sillä Napsterin valikoimista löytyy yli 6 miljoonaa DRM-vapaata musiikkikappaletta. Kaupasta voi ostaa musiikkia kaikilta suurilta levy-yhtiöiltä ja valikoimista löytyy myös valtavasti pienempien levy-yhtiöiden tarjontaa. Yksittäisen kappaleen hinta on 0,99 dollaria ja albumeiden hinnat alkavat puolestaan 9,95 dollarista. Monien muiden mediakauppojen tapaan Napsterin DRM-vapaata musiikkia voivat ostaa ainoastaan Yhdysvalloissa asuvat kuluttajat.


Napsterin toimitusjohtaja Chris Gorog oli iloinen siitä, että yritys voi vihdoinkin tarjota DRM-vapaata musiikkia kuluttajille. DRM-vapaan musiikin yleistyminen auttaa Gorogin mukaan Napsterin lisäksi koko digitaalisen musiikin alaa. Gorog uskoo kuitenkin, että tulevaisuudessa kuluttajat suosivat yhä enemmän tilausmaksullisia musiikkipalveluita, kuten Nokian Comes with Musicin -konseptia, jossa kuluttaja pääsee käsiksi rajoittamattomaan musiikkitarjontaan. Tämän vuoksi Napster jatkaa edelleen DRM-suojauksia käyttävän kuukausimaksullisen musiikkipalvelun tarjoamista kuluttajilleen. Napsterilla oli maaliskuun lopulla noin 760 000 kuukausimaksullisen tilauspalvelun käyttäjää.

Napsterin kamppailu kuluttajista ei tule kuitenkaan olemaan helppoa, sillä Applen iTunes hallitsee yli 70 prosenttia digitaalisten musiikkikauppojen markkinoista Yhdysvalloissa. Enderle Groupin analyytikko Rob Enderle uskoo, että Napster kilpailee erityisesti Amazonin musiikkikaupan kanssa samoista asiakkaista. Enderlen mukaan Napsterilla on tässä kilpailussa selvä etu brändin ja musiikkikeskeisyyden ansiosta.

2 KOMMENTTIA

Kaakatus1/2

Kuulostaa hyvältä, eikä hintakaan ole muihin nähden paha. Toivottavasti birate on jossain 200:n paremmalla puolella.

rkan2/2

Yhdysvallat...Yhdysvallat...Yhdysvallat...Yhdysvallat... Eurooppakin on keksitty.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT