Panu Roivas
26. huhtikuuta, 2015 21:37
Valve ilmoitti perjantaina aloittavansa maksullisten modien myynnin Skyrim-peliin Steam Workshopin kautta yhteistyössä Bethesdan ja modaajien kanssa. Tarkoituksena on tarjota modikehittäjille mahdollisuus tienata rahaa kehittämällä modeja Skyrimiin. Parin päivän aikana julkaisusta on kuitenkin ehtinyt kehittyä vähemmän yllättäen järkyttävät mittasuhteet saavuttanut pr-katastrofi, jota korjaamaan joutui jopa Valven CEO Gabe Newell.
Gaben piti eilen Redditissä Ask Me Anything -kyselytunnin Valven suunnitelmista uutta maksullisten modien Workshop-järjestelmää varten. Uusi järjestelmä antaa modikehittäjille mahdollisuuden myydä modeja Steam Workshopin kautta, ja modikehittäjä saa pitää 25% tuotoista. Julkaisun myötä tarjolla tuotiin heti parikymmentä maksullista modia.
Lienee sanomattakin selvää, että pelaajakunta ei ollut yksinomaan positiivisella liikekannalla maksullisten modien suhteen, ja Workshopista on jo muun muassa ehditty poistaa ainakin yksi modi sen sisällettyä toiseen modiin kuuluvaa materiaalia, jonka käyttöön maksullinen modi ei ollut saanut lupaa. Sittemmin modi on ehditty piilottaa Workshopista, ja modin kehittäjä on jo ehtinyt ilmoittaa poistavansa kaikki modinsa, heittämään hyvästit koko Skyrim-modiyhteisölle, ja suuttumaan Valvelle siitä, ettei hän voikaan kokonaan poistaa omaa modiaan Workshop-sivustolta.
Workshop täyttyi vastalauseiden ryöpystä, ja modien kommentit ja arvostelut olivat täynnä "kritiikkiä", eli lopputuloksena modien tähtiarvostelut olivat nollassa ja kommentit pahimmassa tapauksessa tappouhkauksia. Lisäksi uusien maksullisten modien hakulistalle päätyi ilmeisesti lukematon kasa vitsimodeja ja muilta varastettua sisältöä. Suositun Nexus -modisivuston omistajan mukaan useat modikehittäjät ovat jo piilottaneet toistaiseksi siinä pelossa, että heidän modinsa varastetaan. Lisäksi useimmat modaajat ovat ahkerasti lisäämässä joka kieltoja käyttämästä heidän tuottamaansa sisältöä maksullisissa modeissa, tai vaihtoehtoisesti lisäämässä omia modejaan Workshopiin ja lopettamassa tai rajoittamassa ilmaisen version kehitystä.
Suurimpia ongelmia asiassa on tekijänoikeusongelmien lisäksi myös Valven ja Bethesdan pyytämä 75% osuus modin myynnistä. Valve ei ole tarkkaan ilmoittanut missä suhteessa 75% jaetaan Valven ja Bethesdan välillä, mutta oletettavasti Valve pyytää 30% vakio-osuutta, mikä jättää Bethesdalle 45%. Lisäksi Valven osuudesta 5% menee modiyhteisöä tukeville tahoille, kuten Nexus-sivustolle ja työkalukehittäjille. Tämän 5% osuuden saajat modikehittäjä voi itse valita Valven antamalta listalta. Ongelmaksi jää kuitenkin se, että monet eivät usko 25/30/45% jaon olevan reilu, eivätkä modin ostajat välttämättä halua ostaa modia, jos vain 25% rahoista päätyy itse modin kehittäjälle. Lisäksi itse modaaja saa rahansa vasta, kun tuottoa on kertynyt vähintään 400$, eli 100$ itse kehittäjälle. Tähän pätee myös 90 päivän karenssi modin julkaisusta vilppisuojauksen takia.
Rahanahneuden ja tekijänoikeuksien lisäksi maksullisten modien ongelmana on itse kuluttajan oikeudet. Valve mahdollistaa rahojen palatuksen 24 tunnin sisällä modin ostosta jos asiakas huomaa modin olevan rikki tai muuten kelpaamaton. Monien modien toiminnallisuutta yhteistyössä ei kuitenkaan voi helposti taata, ja monet ongelmat voivat tulla vastaan 24 tunnin palautusrajan jälkeen. Lisäksi rahoja ei tietenkään palauteta pankkitilille, vaan Steam-kukkaroon, josta ne on käytettävä muuhun Steam-sisältöön.
Gabe Newell pyrki Redditin AMA:n kautta rauhoitella tilannetta ja antaa vastauksia Valven suunnalta, mutta lopputuloksena ainoa luvattu korjausliike oli modin myyjän mahdollisuus lisätä maksuvaihtoehdoksi mitä tahansa, siinä missä ennen maksullisten modien kohdalla hinnassa oli minimiraja. Lisäksi Newell vahvisti, että Valve on edelleen sillä kannalla, että modaamisen tulisi jatkossakin pysyä vapaana ja avoimena. Pelkona on se, että jatkossa pelikehittäjät rajoittaisivat modaamisen maksulliseksi Workshopin kautta, ja Nexuksen kaltaiset modisivustot kuolisivat.