Toshiba ratkaisee sähköautojen suurimman ongelman – 320 ajokilometriä lisää kuudessa minuutissa

Toshiba ratkaisee sähköautojen suurimman ongelman – 320 ajokilometriä lisää kuudessa minuutissa
Huoltoasemalla autoa tankatessa huomaa hyvin kuinka tehokas tapa varastoida energiaa bensiini on. Auton tankin saa täyteen muutamassa minuutissa ja täysi tankki vie autoa eteenpäin useita satoja kilometrejä. Sähköautojen yksi suurimmista murheenkryyneistä on päihittää tämä fossiilisten polttoaineiden selkeä etu.

Toshiba on kehittänyt anodimateriaalin, jolla uuden sukupolven litiumioniakut on mahdollista ladata erittäin nopeasti. Japanilaisyhtiön mukaan sähköautoon olisi sen akkujen ansiosta mahdollista ladata 320 kilometrin edestä lisää ajokilometrejä kuudessa minuutissa. Latausaika voisi olla näiden akkujen ansiosta jo niin lyhyt, ettei sähköauton omistajan tarvitse enää murehtia aktiivisesti akkujen varaustasoa.

Yhtiö on markkinoinut SCiB-akkujaan (Super Charge Ion Battery) jo pidemmän aikaa erilaisiin tuotteisiin, mutta kunnollista kaupallista läpimurtoa ne eivät ole kuitenkaan tehneet. SCiB-akkuja on käytetty esimerkiksi sähköpyörissä, joissain tietokoneprototyypeissä sekä muutamissa sähköautoissa (Mitsubishi i-MiEV ja Minicab MiEV). Toshiba on jo pidemmän aikaa luvannut SCiB-akun latautuvan 90-prosenttisesti täyteen 10 minuutissa.

Uuden akun eduiksi luetaan latausnopeuden lisäksi korkea varaustiheys sekä useiden lataussyklien kestävyys. SCiB-akkujen luvataan säilyttävän 90 prosenttia alkuperäisestä varauskapasiteetista 5000 latauksen jälkeenkin.

Toshiban tavoitteena on kaupallistaa uuden sukupolven SCiB-akut kirjanpitovuoden 2019 (alkaa elokuussa 2019).

Kirjoittaja: Manu Pitkänen @ 12. lokakuuta, 2017 9:32
Tägit
Toshiba akkukesto akku sähköauto litiumioniakku akkutehdas
Mainos - kommentit mainoksen jälkeen
  • 20 kommenttia
  • arivesa

    Päreet, piuhat ja pistokkeet taitaa mennä uusiksi. Tuossa on kyseessä todella iso ampeerikuorma, joka kumentaa paikat. Onhan jo nykyvauhdilla Tesla palanut Norjassa poroksi pikalatauksessa.

    https://electrek.co/2016/03/17/tesla-su...-short-circuit/

    13.10.2017 20:36 #1

  • pentsu

    Lainaus: Toshiba ratkaisee sähköautojen suurimman ongelman – 320 ajokilometriä lisää kuudessa minuutissa Oikeastaan jo otsikko kertoo että uutisen sisältö on kaikkea muuta kuin faktaa. Vaikuttaisikohan tuohon toimintasäteeseen mitenkään auton moottorin teho tai minkälaisessa liikenteessä autolla ajetaan? Ei, aina vaan 320Km kuuden minuutin latauksella...

    14.10.2017 07:16 #2

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus: Toshiba ratkaisee sähköautojen suurimman ongelman – 320 ajokilometriä lisää kuudessa minuutissa Oikeastaan jo otsikko kertoo että uutisen sisältö on kaikkea muuta kuin faktaa. Vaikuttaisikohan tuohon toimintasäteeseen mitenkään auton moottorin teho tai minkälaisessa liikenteessä autolla ajetaan? Ei, aina vaan 320Km kuuden minuutin latauksella... Noiden lisäksi vaikuttaa sää,lämmitys ja ilmastointi syövät samaa akkua.
    Tarkempaa olisi väittää, että esim. 80% varauksesta latautuu X ajassa.
    Pointti taisi olla,että latausajat lyhenisivät oleellisesti. Ehkä näin?

    14.10.2017 20:49 #3

  • user_org (vahvistamaton)

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Päreet, piuhat ja pistokkeet taitaa mennä uusiksi. Tuossa on kyseessä todella iso ampeerikuorma, joka kumentaa paikat. Teho, esim 500kW, olisko ajatus nostaa jännitteitä.

    Tämän soveltamiskohde kai jonkinlainen sähkölatausasema, Nesteet Shellit jne. joissa sitten dieselistä/bensasta jauhetaan sähkö, tai jos asema sattuu olemaan lähellä paikallisen fingridin isompaa kantaverkkoa, jälkimmäinen voisi olla haaste ns ruuhka-aikaan, eli hinnat eläisiä lataustehon ja kellon ajan (verkon kulutuksen mukaan).

    Autoihin voisi tulla myös letkutus mahdollisuus, eli antaa virtaa kaverille. Tai tiepalvelu henkilöillä sitten vähän tehokkaampi agregaatti kun auttavat tienvarteen jääneitä.

    16.10.2017 19:20 #4

  • pentsu

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:


    Tämän soveltamiskohde kai jonkinlainen sähkölatausasema, Nesteet Shellit jne. joissa sitten dieselistä/bensasta jauhetaan sähkö, .
    No täähän olisikin ihan huikea idea. Polttomoottorin hyötysuhde on luokkaa 25%. Mitä hemmetin järkeä siinä olisi?

    16.10.2017 19:41 #5

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:


    Tämän soveltamiskohde kai jonkinlainen sähkölatausasema, Nesteet Shellit jne. joissa sitten dieselistä/bensasta jauhetaan sähkö, .
    No täähän olisikin ihan huikea idea. Polttomoottorin hyötysuhde on luokkaa 25%. Mitä hemmetin järkeä siinä olisi?
    Ei älliä tietenkään, mutta pinteessä olevalle kelpaa kaikki. Leffassakin oli jo juonena toimimattomat latauspisteet, kun pöllitty Tesla hyytyi kesken pakoreissun. Agregaatti kontissa jeesaisi edes jotain.

    Fuel cell tai polttomoottori back-up käyttöön lie edellytys sähköauton yleistymiseen, vielä pitkään. Muuten voi tulla vilu, varsinkin täällä.

    16.10.2017 22:32 #6

  • pentsu

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    Fuel cell tai polttomoottori back-up käyttöön lie edellytys sähköauton yleistymiseen, vielä pitkään. Muuten voi tulla vilu, varsinkin täällä.

    Joo. Tuollainen backupkin on jo keksitty. Niitä kutsutaan hybrideiksi. Toyota Priuksessa backup tarvitaan käyttöön jo n.50Km:n jälkeen...

    17.10.2017 16:16 #7

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    Fuel cell tai polttomoottori back-up käyttöön lie edellytys sähköauton yleistymiseen, vielä pitkään. Muuten voi tulla vilu, varsinkin täällä.

    Joo. Tuollainen backupkin on jo keksitty. Niitä kutsutaan hybrideiksi. Toyota Priuksessa backup tarvitaan käyttöön jo n.50Km:n jälkeen...

    Ei ihan noin,hybridissä on voimansiirto polttomoottorista pyöriin.
    Back-Up nimettiin '10 Chevy Voltissa Range extenderiksi,se on siis puhdas sisäänrakennettu vakiokierrosgenu,veto on aina sähköinen.

    Tuota tarkoitin,ja genu on korvattavissa täällä väärin nimetyllä polttokennolla (joka ei polta mitään),eli vetykäyttöisellä fuel cellillä joka muuntaa vedyn sähköksi kemiallisella prosessilla.

    17.10.2017 22:26 #8

  • pentsu

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    Fuel cell tai polttomoottori back-up käyttöön lie edellytys sähköauton yleistymiseen, vielä pitkään. Muuten voi tulla vilu, varsinkin täällä.

    Joo. Tuollainen backupkin on jo keksitty. Niitä kutsutaan hybrideiksi. Toyota Priuksessa backup tarvitaan käyttöön jo n.50Km:n jälkeen...

    Ei ihan noin,hybridissä on voimansiirto polttomoottorista pyöriin.
    Back-Up nimettiin '10 Chevy Voltissa Range extenderiksi,se on siis puhdas sisäänrakennettu vakiokierrosgenu,veto on aina sähköinen.

    Tuota tarkoitin,ja genu on korvattavissa täällä väärin nimetyllä polttokennolla (joka ei polta mitään),eli vetykäyttöisellä fuel cellillä joka muuntaa vedyn sähköksi kemiallisella prosessilla.
    Ihan juuri noin, sillä erotuksella että Chevy Volt (Opel Ampera) on sarjahybridi. Sitä moottoria voi kutsua ihan miksi tahansa huvittaa mutta perinteisestä polttomoottoriautosta se ei hyötysuhteensa osalta eroa muuten kuin siltä osin että kun yön latauksen jäljiltä lähdetään täydellä akulla liikenteeseen. Siitä eteenpäin sähkö tuotetaan ottomoottorilla jonka hyötysuhde on sen max.25%.

    Sarjahybridikään ei ole mikään mullistava uutuus sillä monet laivat ovat toimineet ikuisuuksia samalla menetelmällä, esimerkkinä ihan kotimainen keksintö Azipoz, sekä unohtamatta toisen maailmansodan aikaisia sukellusveneitä. Lisäksi samanlainen sarjahybridi, GM:n EV1 nähtiin jo 90 -luvulla ja tästä on esitetty telkkarissakin ihan mielenkiintoinen dokumenttielokuva "Who Killed the Electric Car?" liittyen erinäisiin salaliittoteorioihin.

    Polttokennon suomenkielinen nimi juontanee juurensa siitä että vety tuotetaan hapettamalla, joka kyllä, on palamista. Polttokennoakin hehkutetaan kovasti tulevaisuuden sähkön lähteenä vaikka kyse on varmaankin 50 -luvun keksinnöstä. En tiedä varmaksi mutta USA:n Apollo ohjelmassa sellaisia oli jo käytössä. Polttokennon ongelma on että hapettumisreaktion aikaansaamiseksi tarvitaan, yllätys, yllätys, energiaa. Muutenhan olisi keksitty ikiliikkuja.

    On hyvä että akkutekniikka kehittyy, mutta tämä uutinen on ihan huuhaata jollei sitten tätä(kin) otsikkoa ole käännetty jotenkin väärin. (En viitsinyt etsiä jutun lähdettä)

    18.10.2017 17:51 #9

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    Fuel cell tai polttomoottori back-up käyttöön lie edellytys sähköauton yleistymiseen, vielä pitkään. Muuten voi tulla vilu, varsinkin täällä.

    Joo. Tuollainen backupkin on jo keksitty. Niitä kutsutaan hybrideiksi. Toyota Priuksessa backup tarvitaan käyttöön jo n.50Km:n jälkeen...

    Ei ihan noin,hybridissä on voimansiirto polttomoottorista pyöriin.
    Back-Up nimettiin '10 Chevy Voltissa Range extenderiksi,se on siis puhdas sisäänrakennettu vakiokierrosgenu,veto on aina sähköinen.

    Tuota tarkoitin,ja genu on korvattavissa täällä väärin nimetyllä polttokennolla (joka ei polta mitään),eli vetykäyttöisellä fuel cellillä joka muuntaa vedyn sähköksi kemiallisella prosessilla.
    Ihan juuri noin, sillä erotuksella että Chevy Volt (Opel Ampera) on sarjahybridi. Sitä moottoria voi kutsua ihan miksi tahansa huvittaa mutta perinteisestä polttomoottoriautosta se ei hyötysuhteensa osalta eroa muuten kuin siltä osin että kun yön latauksen jäljiltä lähdetään täydellä akulla liikenteeseen. Siitä eteenpäin sähkö tuotetaan ottomoottorilla jonka hyötysuhde on sen max.25%.

    Sarjahybridikään ei ole mikään mullistava uutuus sillä monet laivat ovat toimineet ikuisuuksia samalla menetelmällä, esimerkkinä ihan kotimainen keksintö Azipoz, sekä unohtamatta toisen maailmansodan aikaisia sukellusveneitä. Lisäksi samanlainen sarjahybridi, GM:n EV1 nähtiin jo 90 -luvulla ja tästä on esitetty telkkarissakin ihan mielenkiintoinen dokumenttielokuva "Who Killed the Electric Car?" liittyen erinäisiin salaliittoteorioihin.

    Polttokennon suomenkielinen nimi juontanee juurensa siitä että vety tuotetaan hapettamalla, joka kyllä, on palamista. Polttokennoakin hehkutetaan kovasti tulevaisuuden sähkön lähteenä vaikka kyse on varmaankin 50 -luvun keksinnöstä. En tiedä varmaksi mutta USA:n Apollo ohjelmassa sellaisia oli jo käytössä. Polttokennon ongelma on että hapettumisreaktion aikaansaamiseksi tarvitaan, yllätys, yllätys, energiaa. Muutenhan olisi keksitty ikiliikkuja.

    On hyvä että akkutekniikka kehittyy, mutta tämä uutinen on ihan huuhaata jollei sitten tätä(kin) otsikkoa ole käännetty jotenkin väärin. (En viitsinyt etsiä jutun lähdettä)
    Käytännössä kaikki jenkkiveturit ja Catin kaivosdumpperit ovat diesel-sähköisiä,kuten Azipodkin. En ole kuullut kutsuttavan miksikään hybrideiksi,kun voimanlähteitä on tasan yksi.

    18.10.2017 19:14 #10

  • pentsu

    En mielestäni väittänytkään Azipodia sarjahybridiksi tai sitten ilmaisin itseäni epäselvästi.

    Korjasin väitteesi ja kerroin Chevy Voltin olevan sellainen. Se että sinä et ole kuullut termiä ei muuta faktaa muuksi.

    https://fi.wiktionary.org/wiki/sarjahybridi

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

    18.10.2017 21:25 #11

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: En mielestäni väittänytkään Azipodia sarjahybridiksi tai sitten ilmaisin itseäni epäselvästi.

    Korjasin väitteesi ja kerroin Chevy Voltin olevan sellainen. Se että sinä et ole kuullut termiä ei muuta faktaa muuksi.

    https://fi.wiktionary.org/wiki/sarjahybridi

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
    Eikö järkikin sanele, että mikäli voimanlähde voi olla sekä akku että polttomoottori,on kyseessä hybridi,"kaksineuvoinen".

    Saahan noita kutsua miten lystää,mutta asia ei muuksi muutu.

    18.10.2017 23:11 #12

  • pentsu

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    Saahan noita kutsua miten lystää,mutta asia ei muuksi muutu.

    Ihan totta. Sä voi kutsua sitä vaikka kiisselikoneeksi jos niin haluat.

    Asioille ja esineille annetaan kuitenkin nimiä sen vuoksi että tiedetään mistä puhutaan. Mutta jos ei ymmärrä aiheesta mitään niin ei varmaan voi ymmärtää sitäkään että nimi "sarja-hybridi" (series hybrid) tulee siitä että voimanlähteet ovat sarjassa, ei rinnakkain. Tässäkin sekä suomen- , että englanninkielinen nimitys on ihan oikein. Jos tiedät jonkin instanssin johon voit valittaa mielestäsi vääristä termeistä niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Eihän sitä tiedä vaikka muuttaisivat termin haluamaksesi...

    Loppuun lainaan vielä erästä erittäin viisasta sanontaa jonka muistan lukeneeni jostain:

    Lainaus: Saahan noita kutsua miten lystää,mutta asia ei muuksi muutu.

    19.10.2017 19:20 #13

  • user_org (vahvistamaton)

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:


    Tämän soveltamiskohde kai jonkinlainen sähkölatausasema, Nesteet Shellit jne. joissa sitten dieselistä/bensasta jauhetaan sähkö, .
    No täähän olisikin ihan huikea idea. Polttomoottorin hyötysuhde on luokkaa 25%. Mitä hemmetin järkeä siinä olisi?
    Sähköautojen (akku) järkevyydestä voi olla montaa mieltä, mutta monessa maassa sitä kovasti tuetaan, joten sillä mennään ja siihen kysyntää toimijat vastaa.

    Diesel/bensan käytön kannattavuutta todennäköisesti vähennetään vero-ohjauksella.

    22.10.2017 15:14 #14

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    Saahan noita kutsua miten lystää,mutta asia ei muuksi muutu.

    Ihan totta. Sä voi kutsua sitä vaikka kiisselikoneeksi jos niin haluat.

    Asioille ja esineille annetaan kuitenkin nimiä sen vuoksi että tiedetään mistä puhutaan. Mutta jos ei ymmärrä aiheesta mitään niin ei varmaan voi ymmärtää sitäkään että nimi "sarja-hybridi" (series hybrid) tulee siitä että voimanlähteet ovat sarjassa, ei rinnakkain. Tässäkin sekä suomen- , että englanninkielinen nimitys on ihan oikein. Jos tiedät jonkin instanssin johon voit valittaa mielestäsi vääristä termeistä niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Eihän sitä tiedä vaikka muuttaisivat termin haluamaksesi...

    Loppuun lainaan vielä erästä erittäin viisasta sanontaa jonka muistan lukeneeni jostain:

    Lainaus: Saahan noita kutsua miten lystää,mutta asia ei muuksi muutu.
    Diesel-sähköistä voimansiirtoa voi kutsua sarjahybridiksi jos niin haluaa,mutta voimanlähteitä kuitenkin on vain yksi.Sähkömoottori on vaihteiston lisäksi vain osa voimansiirtoa,ei voiman lähde.Akku ja invertteri olisi miltei toinen,ei tosin lähde vaan välivarasto.

    23.10.2017 22:47 #15

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: En mielestäni väittänytkään Azipodia sarjahybridiksi tai sitten ilmaisin itseäni epäselvästi.

    Korjasin väitteesi ja kerroin Chevy Voltin olevan sellainen. Se että sinä et ole kuullut termiä ei muuta faktaa muuksi.

    https://fi.wiktionary.org/wiki/sarjahybridi

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    Fuel cell tai polttomoottori back-up käyttöön lie edellytys sähköauton yleistymiseen, vielä pitkään. Muuten voi tulla vilu, varsinkin täällä.

    Joo. Tuollainen backupkin on jo keksitty. Niitä kutsutaan hybrideiksi. Toyota Priuksessa backup tarvitaan käyttöön jo n.50Km:n jälkeen...

    Ei ihan noin,hybridissä on voimansiirto polttomoottorista pyöriin.
    Back-Up nimettiin '10 Chevy Voltissa Range extenderiksi,se on siis puhdas sisäänrakennettu vakiokierrosgenu,veto on aina sähköinen.

    Tuota tarkoitin,ja genu on korvattavissa täällä väärin nimetyllä polttokennolla (joka ei polta mitään),eli vetykäyttöisellä fuel cellillä joka muuntaa vedyn sähköksi kemiallisella prosessilla.
    Ihan juuri noin, sillä erotuksella että Chevy Volt (Opel Ampera) on sarjahybridi. Sitä moottoria voi kutsua ihan miksi tahansa huvittaa mutta perinteisestä polttomoottoriautosta se ei hyötysuhteensa osalta eroa muuten kuin siltä osin että kun yön latauksen jäljiltä lähdetään täydellä akulla liikenteeseen. Siitä eteenpäin sähkö tuotetaan ottomoottorilla jonka hyötysuhde on sen max.25%.

    Sarjahybridikään ei ole mikään mullistava uutuus sillä monet laivat ovat toimineet ikuisuuksia samalla menetelmällä, esimerkkinä ihan kotimainen keksintö Azipoz, sekä unohtamatta toisen maailmansodan aikaisia sukellusveneitä. Lisäksi samanlainen sarjahybridi, GM:n EV1 nähtiin jo 90 -luvulla ja tästä on esitetty telkkarissakin ihan mielenkiintoinen dokumenttielokuva "Who Killed the Electric Car?" liittyen erinäisiin salaliittoteorioihin.

    Polttokennon suomenkielinen nimi juontanee juurensa siitä että vety tuotetaan hapettamalla, joka kyllä, on palamista. Polttokennoakin hehkutetaan kovasti tulevaisuuden sähkön lähteenä vaikka kyse on varmaankin 50 -luvun keksinnöstä. En tiedä varmaksi mutta USA:n Apollo ohjelmassa sellaisia oli jo käytössä. Polttokennon ongelma on että hapettumisreaktion aikaansaamiseksi tarvitaan, yllätys, yllätys, energiaa. Muutenhan olisi keksitty ikiliikkuja.

    On hyvä että akkutekniikka kehittyy, mutta tämä uutinen on ihan huuhaata jollei sitten tätä(kin) otsikkoa ole käännetty jotenkin väärin. (En viitsinyt etsiä jutun lähdettä)
    Vety käytännössä tuotetaan hajottamalla sähköllä vettä vedyksi ja hapeksi.Huono hyötysuhde.Vain toinen nykysin taltioidaan, mutta mikä tuossa "palaa"? Onhan raudan ruostuminenkin oxidoitumista, mutta tuskin kenenkään mielestä palamista.

    23.10.2017 23:15 #16

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: En mielestäni väittänytkään Azipodia sarjahybridiksi tai sitten ilmaisin itseäni epäselvästi.

    Korjasin väitteesi ja kerroin Chevy Voltin olevan sellainen. Se että sinä et ole kuullut termiä ei muuta faktaa muuksi.

    https://fi.wiktionary.org/wiki/sarjahybridi

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
    GE:n veturi siis ei ole sarjahybridi, mutta Volt on? Noiden ero on vain polttoaine,Diesel vs bensa.

    23.10.2017 23:18 #17

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    Fuel cell tai polttomoottori back-up käyttöön lie edellytys sähköauton yleistymiseen, vielä pitkään. Muuten voi tulla vilu, varsinkin täällä.

    Joo. Tuollainen backupkin on jo keksitty. Niitä kutsutaan hybrideiksi. Toyota Priuksessa backup tarvitaan käyttöön jo n.50Km:n jälkeen...

    Miksi jätit tässä tähdentämättä,että Plug-in Prius on parallel hybridi?
    Vai onko tuo termi vieras?

    23.10.2017 23:21 #18

  • pentsu

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    GE:n veturi siis ei ole sarjahybridi, mutta Volt on? Noiden ero on vain polttoaine,Diesel vs bensa.
    Sä olet av taas kännissä...

    Kerropa nyt sitten missä kohtaa olen puhunut jostain veturista? Sinähän siitä kovasti selitit

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Diesel-sähköistä voimansiirtoa voi kutsua sarjahybridiksi jos niin haluaa,mutta voimanlähteitä kuitenkin on vain yksi.Sähkömoottori on vaihteiston lisäksi vain osa voimansiirtoa,ei voiman lähde.Akku ja invertteri olisi miltei toinen,ei tosin lähde vaan välivarasto Nyt päästiin mun omimmalle osa-alueelle. Haluatko keskustella lisää inverttereistä? Invertteri, tässä yhteydessä ja oikealta nimeltään taajuusmuuttaja ei ole mikään energian lähde, eikä varsinkaan välivarasto. Aletaanko väittelemään tästä? Nähdään onko sulla jotain uutta annettavaa siihen mitä olen 25v työkseni tehnyt.

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Miksi jätit tässä tähdentämättä,että Plug-in Prius on parallel hybridi?
    Vai onko tuo termi vieras?
    Ai sä olet opiskellut. Loistavaa! Seuraavalla kerralla tiedät mistä puhutaan. Joo, en kertonut siitä, olet oikeassa. Ehkä ihan vittuuksissani että olisin päässyt piikittelemään myöhemmin lisää (mulkku luonne nääs).

    e:lainaukset päin kettua

    24.10.2017 16:32 #19

  • arivesa

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

    GE:n veturi siis ei ole sarjahybridi, mutta Volt on? Noiden ero on vain polttoaine,Diesel vs bensa.
    Sä olet av taas kännissä...

    Kerropa nyt sitten missä kohtaa olen puhunut jostain veturista? Sinähän siitä kovasti selitit

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Diesel-sähköistä voimansiirtoa voi kutsua sarjahybridiksi jos niin haluaa,mutta voimanlähteitä kuitenkin on vain yksi.Sähkömoottori on vaihteiston lisäksi vain osa voimansiirtoa,ei voiman lähde.Akku ja invertteri olisi miltei toinen,ei tosin lähde vaan välivarasto Nyt päästiin mun omimmalle osa-alueelle. Haluatko keskustella lisää inverttereistä? Invertteri, tässä yhteydessä ja oikealta nimeltään taajuusmuuttaja ei ole mikään energian lähde, eikä varsinkaan välivarasto. Aletaanko väittelemään tästä? Nähdään onko sulla jotain uutta annettavaa siihen mitä olen 25v työkseni tehnyt.

    Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa: Miksi jätit tässä tähdentämättä,että Plug-in Prius on parallel hybridi?
    Vai onko tuo termi vieras?
    Ai sä olet opiskellut. Loistavaa! Seuraavalla kerralla tiedät mistä puhutaan. Joo, en kertonut siitä, olet oikeassa. Ehkä ihan vittuuksissani että olisin päässyt piikittelemään myöhemmin lisää (mulkku luonne nääs).

    e:lainaukset päin kettua
    Otan osaa.

    25.10.2017 00:41 #20

© 2017 AfterDawn Oy