AfterDawn logo

Apple pistää rahat pöytään – Hyökkää Netflixiä vastaan omilla tuotannoilla

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
1 kommentti

Apple aikoo sijoittaa tulevan vuoden aikana miljardi dollaria TV-ohjelmien hankintaan ja tuotantoon, kertoo Wall Street Journal. Yhtiö on jo pidemmän aikaa puhunut palveluliiketoiminnan kasvattamisesta, mihin ohjelmatuotannon nopea ylösajokin tähtää.

Apple markkinoi omia TV-ohjelmiaan tällä hetkellä Apple Music -suoratoistopalvelun kylkiäisenä. Tällä hetkellä musiikkipalvelun tilaajat voivat esimerkiksi katsoa julkkisvetoisia ohjelmia, kuten Carpool Karaokea sekä Planet of the Appsia. Applen strategia panostaa omiin tuotantoihin on lainattu suoraan Netflixiltä, joka päätti jo varhaisessa vaiheessa tuottaa palveluunsa omia sarjoja sen sijaan että se vain hankkisi ulkopuolelta valmiita tuotantoja ja välittäisi niitä eteenpäin.

Netflixin kohdalla riskinotto kannatti, sillä se on onnistunut tuomaan saataville useita huippusuosittuja sarjoja. Muiden muassa House of Cards, Narcos ja Orange is the New Black. Apple yrittää jäljitellä menestysreseptiä, mikä onnistuessaan voikin tehdä Apple Musicin laajemmin tunnetuksi ja tätä kautta parantaa yhtiön asemaa sekä suoratoistomusiikissä että -videossa.


Apple rekrytoi hiljattain riveihinsä kaksi johtajaa Sonyn televisiotuotannoista. Lisäksi yhtiö on palkannut kaapelitelevisioyhtiö WGN Americasn entisen johtajan, Matt Chernissin.

1 KOMMENTTI

Lumikki1/1

Hyökkää Netflixiä vastaan?

Eiköhän eniten tällä vahingoiteta Hollywoodin isoja sisällön omistajia kun aletaan tekee omaa tuotantoa, eikä osteta sitä sisältö heiltä.

Jos taas puhutaan yksinoikeus sisällöllä kilpailemisesta niin siinä häviää kaikki tahot aina kuluttajaa myöten. Koska kuluttaja ei valitse sisältöä minkään yksinoikeus tuotannon takia vaan se palvelu voittaa kenellä on eniten hyvää "kaikkien" tuotantoa kulutajalle sopivaan hintaan.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT