AfterDawn logo

Suomalainen IoT-startup aloitti myynnin, varasto myytiin liki loppuun päivässä

Matti Robinson Matti Robinson

Suomalaista IoT-osaamista maailmalle vievä RuuviTag on vihdoin saatu myyntiin. Oulusta alun perin ponnistavan yrityksen Bluetooth-majakka oli huippusuosittu viime kesän Kickstarter-kampanjassa, jossa se keräsi yli 170 000 dollarin rahoituksen laitteen ennakkotilaajista.

Ruuvi haki projektilleen rahoitusta 10 000 dollaria, joten tavoite saavutettiin peräti 17-kertaisesti. Tavoite oli täyttynyt vain muutamassa tunnissa.

Eilen Ruuvi kertoi, että tuotteet on saatu myyntiin odotettua aikaisemmin ja ne ovat olleet eilisestä alkaen tilattavissa yrityksen verkkokaupasta. Nyt Ruuvin taustalla oleva Lauri Jämsä kertoo, että majakat ovat menneet niin hyvin kaupaksi, että varasto on pian tyhjillään.

Seuraavaksi Ruuvi tähtää yksityishenkilöiden lisäksi yhä enemmän yritysasikkaisiin, joiden tilaukset voivat olla kerralla tuhansien yksiköiden suuruisia.

RuuviTag on pienikokoinen Bluetooth 4.2 -majakka, johon on sisällytetty radiopiirien lisäksi sensoreita esimerkiksi lämpötilan, suhteellisen kosteuden, ilmanpaineen ja kiihtyvyyden mittaamiseksi. Niinpä siitä voi helposti luoda oman sääaseman tai vaikkapa fyysisen verkko-osoitteen esimerkiksi mainostustarkoituksiin.


Avoimen lähdekoodin alusta puolestaan tarjoaa IoT-harrastelijoille mahdollisuuden olla mukana RuuviLab-yhteisössä ja luoda uusia ja käyttää jo olemassa olevia sovelluksia.

Hintaa laitteella on 69 euroa kolmen RuuviTagin paketille, johon lisätään postituskulut.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT