AfterDawn logo

Spotify sopimukseen levy-yhtiön kanssa: Rajoittaa ilmaismusiikkia

Matti Robinson Matti Robinson
7 kommenttia

Spotify on nousi alunperin valtaisaan suosioon helppokäyttöisyyden, suuren katalogin sekä tietysti ilmaisen ja mainosrahoitteisen palvelunsa ansiosta. Suurempiin rojalteihin ja erityisesti voitolliseksi saattamiseen tarvitaan kuitenkin maksullisia asiakkaita.

Viime vuosina Spotify onkin onnistunut esimerkiksi mobiilisovelluksen rajoitusten avulla muuttamaan asiakkaita melko tehokkaasti maksaviksi. Nykyisin yhtiö ei enää edes kerro kuinka paljon palvelulla on ilmaiskäyttäjiä, mutta avoimesti juhlii kasvavaa maksavaa asiakaskuntaa, joka hiljattain rikkoi 50 miljoonan rajapyykin.

Painostusta suurempiin tuloihin on kuitenkin jatkuvasti, sillä Apple ja muut kilpailijat ovat valmiita iskemään mihin tahansa rakoon ottaakseen omansa musiikkibisneksestä. Uudet tiedot kertovatkin, että Spotify on tehnyt uuden sopimuksen yhden suuren levy-yhtiön kanssa, joka rajoittaa merkittävästi ilmaismusiikin kuuntelua.


Techspot kertoo, että Spotify ja Universal ovat allekirjoittaneet monivuotisen ja maailmanlaajuisen sopimuksen uusien albumien saatavuudesta. Jatkossa osa levy-yhtiön albumeista tulee ensimmäisiksi kahdeksi viikoksi kuunneltavaksi vain Spotifyn maksulliseen Premium-palveluun.

Singlet saapuvat heti julkaistaessa myös ilmaispalveluun, mutta koko levyn voi kuunnella vain maksullisella puolella ensimmäisen 14 päivän ajan mikäli levy-yhtiö niin päättää. Selvää ei ole minkälaista osaa UMG:n julkaisuista tämä rajoitus koskee, mutta pallo vaikuttaa olevan Universalilla.

Vastaavia diilejä voi odottaa Spotifyltä myös muiden levy-yhtiöiden kanssa, sillä se toimii kannustimena Premium-palvelulle, mutta ei samalla poista musiikkia täysin ilmaispalvelusta.

7 KOMMENTTIA

AimoHuikka1/7

Levy-yhtiöt ne vaan jatkavat ansiokasta omaan jalkaan ampumista. Kuvittelevatkohan tosissaan että kaikki 50miljoonaa siirtyy suoraan maksullisen käyttäjiksi... Viimeistään syksyllä kauhistellaan uutisia kun äänitepiratismi on käsittämättömästä syystä lisääntynyt hemmetisti.

Xucoatl2/7

Niin siis, Spotifylla on tällä hetkellä 50 miljoonaa maksavaa asiakasta.Eivät kerro paljon on ilmaiskäyttäjiä.

Lumikki3/7

Jotenkin tämä lause ottaa minun korviini.

Lainaus:

Painostusta suurempiin tuloihin on kuitenkin jatkuvasti, sillä Apple ja muut kilpailijat ovat valmiita iskemään mihin tahansa rakoon ottaakseen omansa musiikkibisneksestä.

Spotifyn ongelmahan on lähinnä se että ne ei tahdo päästä taloudellisesti kannattavaksi koska tekijäoikeusomistajat ottavat niin suuren siivun tuloista. Eli kilpailijat eivät ole se todellinen ongelma vaan se että koko liiketalous on ollut huonossa kunnossa alusta lähtien.

Koko "ei ilmaiseksi" ajastus on lähtöisin tekijäoikeusomistajista. Kun tekijäoikeusomistaja haluaa "paljon" rahaa niin mainostulot eivät siihen riitä ilmaisessa toiminnassa, vaan tarvitaan enemmän maksavia asiakkaita.

AimoHuikka4/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Xucoatl:

Niin siis, Spotifylla on tällä hetkellä 50 miljoonaa maksavaa asiakasta.Eivät kerro paljon on ilmaiskäyttäjiä.

Kertoo kyllä. 50milj maksavaa ja sen lisäksi toiset 50milj ilmaiskäyttäjää. Selviää tosin muista lähteistä kuin uutisen linkeistä.

mp_misc5/7

Lainaus:


Koko "ei ilmaiseksi" ajastus on lähtöisin tekijäoikeusomistajista. Kun tekijäoikeusomistaja haluaa "paljon" rahaa niin mainostulot eivät siihen riitä ilmaisessa toiminnassa, vaan tarvitaan enemmän maksavia asiakkaita.

Jotenkin vaan kaupalliset radioasemat ovat saaneet tämän "mainoksia ja musiikkia" -mallin toimimaan ihan hyvin, ja onpa niillä varaa maksaa vielä lisäksi toimittajienkin palkat.

Spotifyn mainoksissa on kyllä jotain perustavan laatuista vikaa. Radiomainokset ei aiheuta ollenkaan samanlaisia ärsytystä kuin Spotifyn mainokset.

dRD6/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mp_misc:

Jotenkin vaan kaupalliset radioasemat ovat saaneet tämän "mainoksia ja musiikkia" -mallin toimimaan ihan hyvin, ja onpa niillä varaa maksaa vielä lisäksi toimittajienkin palkat.

Kaupalliset asemat maksavat merkittävästi vähemmän musiikistaan kuin Spotify, johtuen siitä, että Spotifyn kautta "saat mitä haluat" ja radion kautta taas "saat mitä kanava päättää".

Radiot maksavat Suomessa ainakin Gramexille prosenttiosuuden liikevaihdostaan, tietyllä kaavalla. Spotify taas maksaa käsittääkseni kiinteän "per biisi" korvauksen levy-yhtiöille.

Jenkeissähän radiokanavat eivät maksa mitään musiikin toistosta, kellekään, koska siellä ajatellaan radiosoiton olevan mainontaa kyseiselle artistille.

petteriteras (vahvistamaton)7/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AimoHuikka:

Levy-yhtiöt ne vaan jatkavat ansiokasta omaan jalkaan ampumista. Kuvittelevatkohan tosissaan että kaikki 50miljoonaa siirtyy suoraan maksullisen käyttäjiksi... Viimeistään syksyllä kauhistellaan uutisia kun äänitepiratismi on käsittämättömästä syystä lisääntynyt hemmetisti.

Sais lopettaa koko ilmasen Spotifyn. Köyhät teinit ja pihit mulle kaikki ilmaiseksi nörtit kuunnelkoot musiikkinsa vaikka youtubesta.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT