AfterDawn logo

Musiikista tulossa kilpailutekijä – Apple haalii yksinoikeuksia

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Suoratoistopalveluissa on vaikea erottautua palvelun ominaisuuksien tai teknisen toteutuksen kautta kuluttajalle päin selvällä tavalla, minkä takia palveluntarjoajat ovat alkaneet hakea kilpailutekijöitä sisällön piiristä. Esimerkiksi Apple on ollut innokas hankkimaan Music-palvelulle yksinoikeussisältöjä.

Tuorein esimerkki Applen hamuamasta yksinoikeussisällöstä on Britney Spearsin tuleva Glory-albumi, joka tulee kaupallisesti saataville 28. päivä elokuuta. Spears kertoi Apple Music -yksinoikeudesta Twitterin kautta, mutta hän ei paljastanut kuinka pitkään albumi on kuunneltavissa vain Applen suoratoistopalvelun kautta. Glory tulee todennäköisesti muutamien viikkojen tai kuukausien jälkeen myös muiden musiikkipalveluiden valikoimiin.


R&B-muusikko Frank Ocean kertoi aiemmin, että hänenkin tuleva albumi julkaistaan yhteistyössä Apple Musicin kanssa.

Digitaalisen musiikin johtaviin palveluihin kuuluva Spotify on kritisoinut kärkkäästi nousevaa yksinoikeustrendiä. Beyoncén Lemonade-albumin julkaisun aikaan Spotifyn viestintäjohtaja Jonathan Prince totesi fanien olevan artisteille tärkein syy tehdä musiikkia. Yksinoikeuksien takia artistit kuitenkin rajoittavat heidän faniensa mahdollisuuksia kuunnella heidän uusimpia kappaleita. Kriittinen suhtautuminen osoittanee ainakin sen, ettei Spotifylla ole halukkuutta lähteä kisaamaan uusimmista albumijulkaisuista.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT