AfterDawn logo

Tesla tuo akut asuntoihinkin

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
8 kommenttia

Omaa massiivista akkutehdasta rakentava Tesla on keksinyt uutta käyttöä akuilleen sähköautojen lisäksi: kotiin asennettavan puskuriakun, jolla voidaan syöttää energiaa kodin sähkölaitteille.

Powerwall-nimisen kotiakku tulee saataville seitsemän ja kymmenen kilowattitunnin versioina (hinnat 3000 ja 3500 dollaria). Suunnilleen ilmalämpöpumpun ulkoyksikön kokoinen akku voidaan asentaa talon ulko- tai sisäpuolelle ja lämmönhallintajärjestelmällä varustettu akku voidaan halutessa kytkeä Internetiin.

Kotitalouksille tarkoitetua akkua voidaan käyttää esimerkiksi pienten aurinkopaneelien tai tuulivoimaloiden puskurina: sähkö ei lopu yöllä tai tyynellä kelillä. Lisäksi akulla voi varmistaa sähkön saatavuuden sähkökatkosten aikaan.

Yrityskäyttäjille Tesla esitteli skaalautuvan Powerpack-akun, joita kytkemällä yhteen akkukapasiteettia saadaan kohotettua. Powerpack-moduuli on kooltaan 100 kilowattituntia, mutta niistä voidaan rakentaa vaikka 10 megawattitunnin kokonaisuuden.

Alhaalla kuvat Powerwall- ja Powerpack-akuista.



8 KOMMENTTIA

Lumikki1/8

Tuollainen voisi olla hyvä ajatus mökille aurinkovoiman ja/tai tuulivoiman varastoksi. Hinta akun tehoon nähden kun ei ole mitenkään korkea. Mutta missään ei puhuta sen eliniästä?

user@org (vahvistamaton)2/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Mutta missään ei puhuta sen eliniästä?


Eikä tekniikasta, aika vaikea arvioida homman kilpailukykyä.

Jos kaikineen että voi löydä kotona IVO sytön online varmistukseksi, 3 vaihe, 3 x 30A. niin markkinointa löytyy.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Hinta akun tehoon nähden kun ei ole mitenkään korkea.


Mökillä tai kotona ei Suomessa tarvi mitään kevyttä tai pientä. Siinä mielessä hinta kuullostaa aika kovalta.

ns vapaa-ajan lyijyakkuja ihan Suomesta Suomi verottomin hinnoin saisi moisiin kapasiteettiin ykkösellä alkavalla hinnalla (jopa veroilla), jos akkuja hankkii 1,5 kertaa haluttu kapasiteetti.

Jos kyse siitä että tuossa Teslan hinnassa säätimiä ja inverteireitä, niin paritonnia luulisi riittävän laatukamaan.

Neljännällä tonnilla (veroilla) saa jo mökkipaketin paneleineen kaikkineen.

Lumikki3/8

Lainaus:

Eikä tekniikasta, aika vaikea arvioida homman kilpailukykyä.


Totta olen samaa mieltä.

Lainaus:

Mökillä tai kotona ei Suomessa tarvi mitään kevyttä tai pientä. Siinä mielessä hinta kuullostaa aika kovalta.


Tässä olen eri mieltä. En siksi että kevyttä tai pientä tarvittaisiin, vaan siksi että paino ja koko harvoin on oleellinen asia taloon tulevassa ratkaisussa. Sen sijaan kapasitetti verrattuna hintaan on.

Lainaus:

ns vapaa-ajan lyijyakkuja ihan Suomesta Suomi verottomin hinnoin saisi moisiin kapasiteettiin ykkösellä alkavalla hinnalla (jopa veroilla), jos akkuja hankkii 1,5 kertaa haluttu kapasiteetti.


Voit olla oikeassa, että tiettyjä aukkuja saisi halvemmalla. Mutta jos ei tiedetä myös akkujen käyttöikää niin kysymys on epäoleellinen.

Lainaus:

Neljännällä tonnilla (veroilla) saa jo mökkipaketin paneleineen kaikkineen.

Saa mutta ei tuolle kapasiteetille. Kun kapasitettia kasvatetaan hintakin nousee sen mukaan.

user@org (vahvistamaton)4/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:


Lainaus:

Mökillä tai kotona ei Suomessa tarvi mitään kevyttä tai pientä. Siinä mielessä hinta kuullostaa aika kovalta.


Tässä olen eri mieltä. En siksi että kevyttä tai pientä tarvittaisiin, vaan siksi että paino ja koko harvoin on oleellinen asia taloon tulevassa ratkaisussa. Sen sijaan kapasitetti verrattuna hintaan on.


Jos koolla ja painolla ei väliä, niin eikö juuri silloin kapasiteetti kuullosta vähemmän halvalta ?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:


Voit olla oikeassa, että tiettyjä aukkuja saisi halvemmalla. Mutta jos ei tiedetä myös akkujen käyttöikää niin kysymys on epäoleellinen.


Lyijyakkujen speksit on tiedossa.

Uutisessa ei Teslan akkujen elinikä ylittänyt uutiskynnystä, joten tuskin on mikään ihmeellinen, suuntaa tai toiseen.

Jos valmistaja ei sitä ole julkaissut niin sitten kyse enemmin tavanomaista huonommasta, kuin paremmasta.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:


Lainaus:

Neljännällä tonnilla (veroilla) saa jo mökkipaketin paneleineen kaikkineen.

Saa mutta ei tuolle kapasiteetille. Kun kapasitettia kasvatetaan hintakin nousee sen mukaan.

No ynnäsin kyllä 1,5 * 7Kwh akku kapasiteetilla, ja kaikenlaista muuta hilua, ei sillä että isommankin saisi. mutta ajattelin että panelitehoa olisi kohtuullisen hyvin

Lumikki5/8

Lainaus:

Jos koolla ja painolla ei väliä, niin eikö juuri silloin kapasiteetti kuullosta vähemmän halvalta ?


Tarkoitan että tässä tapauksessa vain kapasiteetti ja hinta merkitsee asiassa. En koskaan edes ajatellut kokoa tai painoa, koska ne olivat käyttökohteeseen nähden epäoleellisia asioita. Sinä annoit niille merkityksen, koska ne tekee sinusta asiasta kalliimman. Voit olla oikeassa, mutta se oli merkityksetön asia, koska vain kapasiteetti hintasuhde merkitsee. Painolla ja koolla on merkitystä vain liikkuvissa asioissa, auto, vene ja lentokoneet, jne.. Koska jo todistit että tiettyjä lyyjyakkuja saa halvemmalla samalle kapasiteettille niin jos Tesla ei pysty todistamaan parempaa elinikää kuin lyyjyakuilla niin ne Teslan akut eivät pärjää tällä talo sektorilla kilpailussa. Oletan että olet samaa mieltä asiassa?

eerik77776/8

365 x 3 = 1095 latauskertaa .. Teslan akut vaihtoon!
Lyijyakut tulevat halvemmaksi! Eivätkä syty palamaan!

user@org (vahvistamaton)7/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

jos Tesla ei pysty todistamaan parempaa elinikää kuin lyyjyakuilla niin ne Teslan akut eivät pärjää tällä talo sektorilla kilpailussa. Oletan että olet samaa mieltä asiassa?


Olen samaa mieltä muussa paitsi siinä että Teslan tuotteen vahvuus voi olla jossain muualla kuin eliniässä.

Tosin uutisessa on vain Tesla, kapsiteetti ja hinta, niin sen perusteella ei tuotetteen kyvykkyyttä voi arvioida.

Mutta jos reilulla neljällätonnilla (siis alv) saisi 7Kwh varavoiman avaimet käteen laatu UPSsin omakotitaloon, siis täkäläinen kolmivaihe, >25A niin kyllä sillä kysyntää voisi olla. varsinkin jos vuotuiset ylläpitokustannukset pysyy kohtuudessa.

Mutta uutisen tiedoilla turha varmaan tuollaistakaan odottaa, vaikka rivien välissä vähän jotain annettiin ymmärtää. (alla lainaus sähkökatko turvasta)

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti "uutinen":

Lisäksi akulla voi varmistaa sähkön saatavuuden sähkökatkosten aikaan.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti "uutinen":

Kotitalouksille tarkoitetua akkua voidaan käyttää esimerkiksi pienten aurinkopaneelien tai tuulivoimaloiden puskurina: sähkö ei lopu yöllä tai tyynellä kelillä.

Jos öljy tai puu lämmitys, kaasu liesi ja kylmäkoneet. painovoimainen ilmanvaihto jne. Ajan takaa että jopa kerrostalo asunossakin alkaa oleen saavutus jos pääsee edes vuosrokaudessa noin pieneen kulutukseen.

user@org (vahvistamaton)8/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

jos Tesla ei pysty todistamaan parempaa elinikää kuin lyyjyakuilla niin ne Teslan akut eivät pärjää tällä talo sektorilla kilpailussa.


Tesla näköjään antaa kymmenenvuoden takuun, tiedä sitten koskeeko kuluvia osia (akkuja)
Teho (jatkuva) on 2kW, joten ei sovi kodin IVO sähkön UPSiksi, lähinnä kevyisiin mökkisähköihin.

DC-AC inverteri ei kuulu pakettiin.

Painoa satakiloa, Vahvuudet ilmeisesti Tesla, paino ja kotelo.

Muut sitten ostaa jonkin muun tehokkaamman paketin tykötarpeineen ja yli jäävällä rahalla aggrekaatin + täyden jerrykannun.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT