AfterDawn logo

Googlen itsestään ajavat autot ohjelmoitu ylittämään nopeusrajoitukset

Valtteri Ahonen Valtteri Ahonen
11 kommenttia

Google on jo vuosia kehittänyt autoa, joka ei tarvitse käytännössä lainkaan kuljettajaa. Testit ovat jo pitkällä ja autoja on ajatettu oikean liikenteen seassa onnistuneesti lukuisia kilometrejä.

Auto on tietysti suunniteltu ajamaan täydellisesti liikennesääntöjen mukaan, ainakin suurimman osan ajasta.

- Tutkimukset ovat osoittaneet, että on vaarallista pitää kiinni nopeusrajoituksista, jos ympäröivät autot ajavat jatkuvasti sen yli. Niinpä auto on ohjelmoitu ylittämään nopeusrajoitus tarvittaessa jopa 16 km/h, kertoo Reutersille projektin johtava ohjelmistoinsinööri Dmitri Dolgov.

Reutersin jutussa kerrotaan myös, että erikoisiin ja yllättäviin tilanteisiin järkevällä tavalla reagoiminen on yksi alan suurimmista haasteista tällä hetkellä. Onnettomuustilanteissa joudutaan myös pohtimaan eettisiä kysymyksiä, kuten sitä, pitääkö auton yrittää suojella ensisijaisesti auton kyydissä olevia vai vaikkapa eteen tullutta pyöräilijää, sanoo professori J. Christian Gerdes Stanfordin yliopiston REVS-tutkimuskeskuksesta.


Itseään ohjaavien autojen kehittäjät toivovat niiden voivan tulevaisuudessa vähentää liikennekuolemien määrää. Automaattiset autot kun eivät väsy tai herpaannu tai tekstaile ajaessaan. Ongelmia tulee tietysti väistämättä tekniikan yleistyessä, mutta riittää, että automaattiautot ajavat ihmistä paremmin ja varmemmin. Alamme jo olla hyvin lähellä sitä.

11 KOMMENTTIA

sdfdgfdgfd (vahvistamaton)1/11

"Ongelmia tulee tietysti väistämättä tekniikan yleistyessä, mutta riittää, että automaattiautot ajavat ihmistä paremmin ja varmemmin."

En usko, että tuo tulee riittämään. Jonain päivänä jalkapallo vierii tien yli ja talon pihasta, puskien takaa, juoksee pikkulapsi tielle ihan viime hetkellä ja jää auton alle. Ihminen tajuaisi jarruttaa tuollaisessa tilanteessa, tietokoneohjattu auto ei (ellei vaarana ole törmäys jalkapalloon)

teme5652/11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sdfdgfdgfd:

"Ongelmia tulee tietysti väistämättä tekniikan yleistyessä, mutta riittää, että automaattiautot ajavat ihmistä paremmin ja varmemmin."

En usko, että tuo tulee riittämään. Jonain päivänä jalkapallo vierii tien yli ja talon pihasta, puskien takaa, juoksee pikkulapsi tielle ihan viime hetkellä ja jää auton alle. Ihminen tajuaisi jarruttaa tuollaisessa tilanteessa, tietokoneohjattu auto ei (ellei vaarana ole törmäys jalkapalloon)

En tiedä googleauton reaktioaikaa, mutta jos niin viime hetkellä lapsi juoksee auton eteen, ettei tietokone ehdi sitä huomata ja prosessoida tilannetta, ei kyllä ehdi ihminenkään.
Varsinkin tuollaisessa tilannereaktiota vaativassa tilanteessa ihmisen reaktioaika saattaa olla niin pitkä, ettei kuski ehdi edes siirtää jalkaa jarrulle kun kolahti jo.

teppoI3/11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sdfdgfdgfd:

"Ongelmia tulee tietysti väistämättä tekniikan yleistyessä, mutta riittää, että automaattiautot ajavat ihmistä paremmin ja varmemmin."

En usko, että tuo tulee riittämään. Jonain päivänä jalkapallo vierii tien yli ja talon pihasta, puskien takaa, juoksee pikkulapsi tielle ihan viime hetkellä ja jää auton alle. Ihminen tajuaisi jarruttaa tuollaisessa tilanteessa, tietokoneohjattu auto ei (ellei vaarana ole törmäys jalkapalloon)

Ellei sitten kuski ole väsynyt tai hänen katse harhailee jossakin muualla. Lapsi voi tulla myös kuolleesta kulmasta, jolloin ihminen ei sitä näe, mutta automatiikka voi havaita.

SwMaster4/11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sdfdgfdgfd:

"Ongelmia tulee tietysti väistämättä tekniikan yleistyessä, mutta riittää, että automaattiautot ajavat ihmistä paremmin ja varmemmin."

En usko, että tuo tulee riittämään. Jonain päivänä jalkapallo vierii tien yli ja talon pihasta, puskien takaa, juoksee pikkulapsi tielle ihan viime hetkellä ja jää auton alle. Ihminen tajuaisi jarruttaa tuollaisessa tilanteessa, tietokoneohjattu auto ei (ellei vaarana ole törmäys jalkapalloon)

Asiaa kun olen sen verran tutkinut Googlen sivuilta, niin koska antureita ja liiketunnistimia on ajoneuvossa jokaisessa kulmassa ja suunnassa, ei tuollaisia pitäisi tapahtua.

Ajoneuvo pystyy filtteröimään kaikki liikkuvat elementit erilleen niin, että se tietää mikä on mikäkin. Se tunnistaa pyöräilijät, autot, rekat, moottoripyörät, kävelijät, lenkkeilijät ja niin edelleen. Järjestelmä ei ikinä ole aukoton, mutta usko pois, että tätä järjestelmää testataan aivan kokoajan ihan kaikkea vastaan, myös jalkapalloja ja juoksevia lapsia vastaan testimalleilla.

Google ei ole tyhmä, vaan tietää kyllä mitä tekee ja miten ne tekee. Menee vielä jonkin aikaa kunnes nämä oikeasti rupeavat liikkumaan aktiivisemmin kaduilla, siihen mennessä on jo suurin osa yksityiskohtaisimmistakin asioista järjestelmässä. Sitä paitsi jokainen auto oppii asioita ajaessa ja pysähdyksissä ollessaan. Tämän avulla autot puhuvat keskenään ja jakavat tietoa niin, että kaikki mahdollinen otetaan huomioon autosta riippumatta.

Ylinopeutta ei ajeta normaaleilla kaduilla, vaan niillä kaduilla (kuten moottoriteillä), joissa harvoin on mitään häirintää. Huolimatta alueesta niin auto pystyy tekemään kaikenlaista, jottei näitä tapahtuisi.

Kuitenkin kuten jo mainitsin, ei se tietenkään aukoton ole, mutta eipä ole kummemmin ihminenkään, joten en sanoisi tämän olevan suuri riski.

Ottaen huomioon se video, jossa auto ajaa testiradalla kaatamatta yhtäkään keilaa on jo aikamoinen suoritus omasta mielestäni.

teme5655/11

http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyorais...uttamaan-oikein

Tuolla juttua reaktioajoista

tataka6/11

Minusta olisi hyvä juttu kunhan eettiset kysymykset saadaan ratkottua ja tekniikkaa kehitettyä&halvennettua.

Itselläni bussikortti turun auleella liikkuessa koska paikoissa joissa käyn huonosti parkkipaikkoja ja/tai vaikeasti pysäköidä pitäisi. En ole koskaan törmännyt mihinkään edes taskuun parkeeratessa mutta en tee sitä jollei ole aivan pakko. Rahallisesti yksin saman hintainen olisi minun menoni turun auleella mennä bussilla kuin autolla, mutta jos joskus seurustelen niin sitten täytyy mennä autolla. Olisi kätevää jos itse ei tarvitsisi ajaa vaan auto hoitaisi koko homman mm taskuun parkeeramisen, tosin niitä järjestelmiä on jo uudemmissa autoissa mutta ei taida olla minun järkevää ottaa lainaa auton takia ;)

Ehkä tuleivaisuudessa harvempi edes pitkien ajomatkojen suomessa omistaa autoa vaan tietokone ohjattu auto tilataan esim älypuhelimella ja sanotaan määränpää ja auto vie sinne kohtuu hintaan. Auto olisi tietty hybridi/sähköllä toimiva.

teme5657/11

Lainaus:

Ehkä tuleivaisuudessa harvempi edes pitkien ajomatkojen suomessa omistaa autoa vaan tietokone ohjattu auto tilataan esim älypuhelimella ja sanotaan määränpää ja auto vie sinne kohtuu hintaan. Auto olisi tietty hybridi/sähköllä toimiva.


Tätä päivää itse odottelen, niin ei tarvitsi omistaa omaa autoa, jossa on älyttömät kiinteät kulut ja joka kuitenkin seisoo käyttämättömänä sen ~20-22h vuorokaudesta.

Kaikista tehokkainta tosiaan olisi, että olisi pelkästään noita itseajavia autoja, joilla liikennöintiaika olisi paljon tehokkaampi kun kenenkään ei tarvitsi omaa autoa omistaa sen takia että sitä saa seisottaa parkkipaikalla.

Eri asia sitte on, miten tuollainen "sosialistinen" järjestelmä toimisi käytännössä

dRD8/11

Automaattiautojen eettisistä ongelmista pyöri hiljattain linkkiä netissä. Siinä oli mielenkiintoista pohdintaa sitä ajatellen, kun nuo autot ovat jo oikeasti fiksuja:

Jos auto havaitsee tilanteen, jossa tekemällä liikkeen X yksi ihminen kuolee ja 5 pelastuu ja vastaavasti olemalla reagoimatta kyseiseen tilanteeseen, 5 kuolee ja 1 pelastuu, kumpi valinta auton pitäisi tehdä?

Ja tietty tässä on ongelmana se, että kuka ikinä koodin tuohon kirjoittaakaan, joutuu satavarmasti siitä oikeuteen, teki auto millaisen päätöksen tahansa. Päätöksen, jota ihminen ei välttämättä samassa tilanteessa ehtisi edes ohikiitävästi ajattelemaan.

qwerty839/11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:

Automaattiautojen eettisistä ongelmista pyöri hiljattain linkkiä netissä. Siinä oli mielenkiintoista pohdintaa sitä ajatellen, kun nuo autot ovat jo oikeasti fiksuja:

Jos auto havaitsee tilanteen, jossa tekemällä liikkeen X yksi ihminen kuolee ja 5 pelastuu ja vastaavasti olemalla reagoimatta kyseiseen tilanteeseen, 5 kuolee ja 1 pelastuu, kumpi valinta auton pitäisi tehdä?

Ihan hyvä pointti kyllä.

Samoin on hiukan kyseenalaista, että voiko automaattisia järjestelmiä koskaan saada reagoimaan loogisesti kolaritilanteissa. Kaikista pahimmat onnettomuudethan on sellaisia, että niissä on lukuisia osapuolia. Eli kun kunnolla rytisee, niin nuo järjestelmät voi hyvin helposti yrittää väistää jotain "merkityksetöntä", mutta päätyä kuitenkin tilanteeseen, joka voi viedä hengen.

Voi olla nimittäin vaikea saada ohjelmoitua tuollaisia tilanteita ja tehdä järkevästi toiminto "Nyt vaikka väkisin pois kaistalta kaiteen yli terävään ojaan suurella vammautumisriskillä tai kyytiläiset kuolee takuulla"

Ei sillä, että kuljettajan apuna nuo järjestelmät toimii hyvin jo nykypäivänäkin. Mutta todella kaukana ollaan kyllä siitä, että auto voi itsenäisesti tehdä takuuvarmasti oikeat valinnat. Oikeastaan minkäänlaista mahdollisuutta siihen ei ole, mikäli kaikki autot liikenteessä ei ole samanlaisia tekniikaltaan. Ja silloinkin tulee varmasti joskus se äärimmäisen huonolla hetkellä tapahtunut mekaaninen vika. Toki se voi tapahtua muutenkin milloin vain ja käytännössä ns. maailman paras kuskikin ottaa silloin kylmää kyytiä.

tataka10/11

Minusta ongelma ei niinkään ole se että jos ihminen ei pystyisi reagoimaan niin ei se tietokoneen tekemä ratkaisu huono ole.

Eli jos ihminen ei ehtisi reagoimaan vaan ajaisi suoraan päin x mutta tietokone ehtii sekunnin murto osassa reagoida jotenkin.

Sitten saattaa tulla jotain ilkeyksiä esim joku "tärkeämpi" henkilö kokee että tietokone pelastaa oman hengen vaikka se vaatisi monen muun hengen esim joku poliitikko/rikas/rikollinen saisi luvan tai teettäisi muutoksia tietokoneen toimintaan.

Sitten pitää myös miettiä sitä että kun ne autot kuitenkin on netissä kiinni että onko tietoturva millainen ettei joku terroristi vetäse miljoonien autojen koodiin että ajaa täysillä vastaantulevaa päin. Joku kytkin pitäisi olla jolla ihminen voisi tehdä jotain..

Jossain oli mielipide että jos ajaa 20 km tunnissa pienellä tiellä ja naapurin koira/kissa tulee tielle niin pitäisikö auton ajaa päälle ettei ihmisille satu mitään vai väistää koska todennäköisesti riski pieni väistämisellä. Ihminen todennäköisesti väistäisi ottaen huomioon tilanteen, eri asia jos ajaisi 80 km tunnissa tai maasto olisi erilainen yms.

3rd_party11/11

Mielenkiintoista, miten tietokoneohjatulta autolta vaaditaan täydellisyyttä, mutta samaan aikaan käytännössä katsoen kuka tahansa ihminen saa päästellä liikenteen seassa.

Etiikka on hyvä esimerkki tästä. Kukaan ei kysy autoilijalta väistäisikö tämä tielle ryntäävää lapsilaumaa, jos väistäminen tarkoittaisi todennäköisesti omaan kuolemaan johtavaa kolaria rekan kanssa. Sitä paitsi tämä on jo nykyään piilevä tekninen ongelma: rakennetaanko autot niin, että kuljettaja on turvassa, vai niin että auton alle jäävä jalankulkija on mahdollisimman hyvässä turvassa.

Omasta mielestäni riittää, kun auton tekniset valmiudet ovat vähintään yhtä hyvät kuin hyvän ihmiskuskin. Sen myötä itseajava auto ei ole riski liikenteessä, ja jatkokehitys tapahtuu luonnollisesti tekniikan kehittyessä. Jos vaaditaan täydellistä versiota heti alusta, ei tulla ikinä pääsemään mihinkään.

Etiikan osalta taasen en näe ongelmaa, kunhan eettiset valinnat perustuvat yhteisiin standardeihin. Autoteollisuudella on näistä niin vankka kokemus, ettei parin lisästandardin tuottaminen yhteistyössä viranomaisten kanssa voi tuottaa ylitsepääsemätöntä estettä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT